Castlevania - 1986 - NES/C64/Amiga/DOS/GBA

Simon Belmont, en spelskräckgenrens Indiana Jones, föds med Castlevania

Scenen är satt år 1691 då vi iklär oss rollen som Simon Belmont och öppnar grinden till grevens slott. Greven som reser sig ur graven vart hundrade år måste nämligen förgöras.

Det sägs, då man idag talar om Castlevania, att Greven är greve Dracula, men jag gissar att Konami saknade licens eller ville hålla det öppet för tolkning. Möjligtvis att det senare i spelets serie framkom att slutbossen är självaste Dracula.

Men ingenstans i manualen kan jag finna namnet Dracula.

Antagonisten är dock väldigt lik Dracula som arketyp. Men jag lämnar det tills vidare, för det är egentligen en obetydlig detalj.

Castlevania går under genren action-plattform, men jag ser settingen, nej kulissen. Det är som att skåda en bombastisk teaterscen i pixlar, befolkad av de fladdermöss, spöken och alla andra monster som manualen hänvisar till. Utrustad med en piska är det din uppgift som Simon Belmont att nå Grevens kammare och göra upp i en medieval fight.

"...jag ser settingen, nej kulissen. Det är som att skåda en bombastisk teaterscen i pixlar..."

Vägen fram är snårig och svår och bjuder på minibossar, bland annat Frankenstein's monster. Spelet vore nog dock inte så särskilt om det inte var för den där piskan och alla bonusvapen i form av kastdolkar, heligt vatten, yxor, kors etc. och musiken.

Musiken är för mig fantastisk, och jag kan fortfarande känna igen den på sina tre första toner. När jag åter testade spelet kastades jag tillbaka till barndomens vardagsrum där jag satt med min bror efter att vi båda sjukanmält oss till skolan, och hur vi ägnade den dagen åt att i tur och ordning spela Simon tills vi klarat spelet.

Castlevania kom fortfarande att rankas som ett spel i toppskiktet av topp-200-listor i olika speltidningar, fortfarande år 2008.

Det är ett plattformsspel, det är ett spel vi spelat i olika tappningar, men det är Castlevania. Det är den gotiska miljön. Det är den där balansen och känslan av att ha lyckats komma framåt, och det är vetskapen att jag som gamer kommer lyckas om jag bara sätter mig, nötar det, och listar ut bossens svagheter.

Castlevania är ett spel som inte känns orättvist. Varje gång Simon faller offer har spelaren sig själv att skylla. Det finns ingen möjlighet att skylla på brister i spelet. Det enda spelaren kan förlita sig till är sina egna skills i reaktion, timing och koordination med handkontrollen.

#gaming #retro #nes #nintendo #halloween #skräck #dracula #frankenstein #castlevania

Se och hör mig återvända till Castlevania 30 år senare

  • 1986

Gillar

Kommentarer