Battlezone (1980)

En gång påstod jag att Tempest (1981) var först med vektorgrafik och av förklarliga skäl fick jag inte ens en sketen T-shirt för det

Battlezone utspelar sig i ett vektorgrafiskt berglandskap där geometriska figurer i genomskärning fungerar som både hinder och som taktiskt skydd för din stridsvagn, eller tank, i jakten på att klå high score.

Det går alltså inte att varva Battlezone. Poängen med spelet är helt enkelt att skjuta ner andra tanks och tefat. Ett shooter utan tefat är för tiden som skor utan skosnören. Det förekommer skor utan skosnören men utbudet är futtigt i form av kardborre och mockasiner.

Nog med liknelser.

Bortsett från att Battlezone är en shooter är det dels ett spel som använder sig av vektorgrafik i förstapersonsvy. I min artikel om Tempest (1981) vågar jag påstå att Tempest var det första spelet som utnyttjade vektorgrafik. Det var det alltså inte. Så mycket mer förvirrande för dig som ger dig på att läsa min krönika kronologiskt då jag inte redigerar mina inlägg i efterhand.

Möjligtvis kommer jag också upptäcka att Battlezone inte heller var först med tekniken.

En annan cool feature med Battlezone är att det i sitt original spelas genom ett periskop mot vilket man trycker sitt fejs. På så vis ligger upplevelsen för en gamer i ett tidigt stadium för Virtual Reality.

Vid sidan av spelskärmen finns ytterligare en skärm, som man möjligtvis också kan spela genom, eftersom syftet med den skärmen är till för den kringstående publiken som var obligatorisk i en arkadhall för tiden.

Battlezone släpptes också i en version kallad The Bradley Trainer och användes av amerikansk militär som seriös stridssimulator. Atari fick för konverteringen tre månader på sig att göra en mer komplex simulator, och lyckades. Av principiella skäl var det dock flera som då hoppade av projektet.

Jag kan tyvärr bara fantisera om hur det var att stå i en arkadhall där det varken råder rökförbud eller alkoholförbud. En tid då spelkulturen var så bad ass att föräldrar försökte hålla borta sina tonåringar, inte så mycket på grund av spelen, mer för det dåliga sällskapet.

Vi kan idag streama eller lägga upp videos, men gemenskapen är på gott och ont smittad av sociala medier. Kände du behov av att trolla en gamer 1980, var du tvungen att säga att hen eller hens mamma suger rakt upp i ansiktet.

Utvecklare: Atari, Ink.

Utgivare: Atari, Ink.

Plattform: Arkad

Genre: Stridssimulator, fordonssimulator, FPS

Nedan en video som på engelska går igenom spelet och kabinettet i detalj, upplagd av Joe's Classic Video Games, en samlare och old school gamer som har mycket mer koll på arkadspel än vad jag har.

#gaming #retro #spelkrönika #arkad #krig #tank #stridsvagn #militär #battle #fps

  • 1980

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229