Amiga (1985-1996)

Genom mitt första jobb någonsin köpte jag min första dator, en Amiga 600. Jag sålde jultidningar och siktade stenhårt på teven som premie. Jag fick teven, vilken fungerade utmärkt som skärm, och för den för mig feta sedelbunten som blev min lön köpte jag en helt egen dator. I åtanke hade jag att spela spel som SimCity (1989), Ports of Call (1987) och A Rockstar Ate My Hamster (1988).

Alla dessa spel hade jag sett hos brorsans kompis. Redan från första anblicken, dels av den massiva hög av spel som fanns, och spannet av typ av spel, gjorde att jag inte kunde stilla min gaminghunger förrän jag kunde lägga vantarna på min egen Amiga. Om ens det. Jag tror faktiskt aldrig min kärlek till datorn dog. Ofta sitter jag med nostalgiska minnen av spelnätter, genom spel som kunde variera så mycket i kvalitet. Det fanns så mycket skräp och det fanns så många guldkorn. Det fanns det simpla när man var sjuk och hade feber, och det fanns det episka som pågick i veckor.

Mitt tangentbord var helt söndertrasat före Commodore slutligen gick i konkurs, detta trots att tangentbordet var robust som en skrivmaskin, gjord för att hålla. Dock svårare att byta ut (var det ens möjligt utan att köpa en ny dator?).

Mitt intresse för skrivande tog också fart med datorn. Jag skrev långa noveller av olika art, från pretentiösa kortromanmanus till halvlånga erotiska historier. Och det fanns andra, både kända och obskyra, program som jag fördjupade mig i.

Med Easy Amos (1990), där AMOS var Commodores motsvarighet till BASIC, upptäckte jag simpel programmering och lyckades skapa både roulette och Monopol, båda för en spelare utan motstånd, men ändå. Med ett annat program, som jag glömt namnet på, men som var ett specialprogram för att skapa sina egna textäventyr. Ett program som var så okänt att jag inte ens minns hur jag fick tag i det. Jag provade mig fram i programmets eget programspråk (som inte liknade någonting jag tidigare sett) tills jag skapat en egen manual på tre nedklottrade skolblock i A5-format och skapade ett halvstort textäventyr (och några korta erotiska textäventyr, skyddade med kod). Jag skapade program som skulle förenkla skapandet av karaktärer till de rollspel jag spelade och till äventyr jag författade som spelledare.

Jag upptäckte hur man gör en slumpgenerator och kombinationen med det och att läsa Tärningsspelaren medförde en tvångstanke som än idag inte riktigt släppt.

Idag sitter jag och slumpar fram de spel jag ska skriva om, för jag kan inte välja.

Amiga kom i en rad olika modeller. Jag kommer inte gå igenom varje modell.

Tillverkare: Commodore International

Typ: Hemdator

Release: 23 juli 1985

Generation: Fjärde*

Lanseringspris: $1,295

Operativsystem: AmigaOS genom Kickstart, Workbench

CPU: Motorola 680x0 @ ≈7 MHz och något högre

Minne: 256 kilobytes och något högre

* Då detta inte är en konsol, tillhör systemet såklart ingen särskild konsolgeneration. Att den ändå är inlagd i mitt generationssystem är för att få överblick över andra system utöver konsoler som ligger i samma historiska spann.

#konsol #konsolhistoria #konsolgeneration

Gillar

Kommentarer