Alien - 1982

Ett ¨licensspel från en tid då möjligheterna till framgång sträckte sig till att klona andra framgångar

Det finns mig veterligen ingen artikel eller recension sparad kring spelet. Eller det finns säkert någonstans, men ingenstans dit min otroliga researchförmåga sträcker sig. Toppskiktet av min research finner dock ganska snabbt en random sida som klassat det här spelet som det sämsta inom Alien-franchisen.

När jag känner lite lätt på spelet och bara kikar på det kan jag hålla med. Det är en Pac-Man-klon. Det är bara labyrinten som är annorlunda. Men vid lite envist spel inser jag att om jag varit med om Alien vid spelsläppet, och vid den tiden varit i samma ålder som när jag första gången spelade Ice Climber, så hade jag förmodligen fastnat för det även om jag redan då förstått att det är typ samma som Pac-Man.

För det finns skillnader. Dels är labyrinten inte riktigt densamma och dels är det bara tre aliens istället för fyra spöken. Visst, det är små skillnader, men skillnader som då kan ha varit tillräckliga för att ge spelaren en annan upplevelse.

Dessutom, om en klarar av att samla alla "pacdots", går spelet vidare till en annan klon, nämligen en klon på Frogger (1981).

I sammanhanget ska vi heller inte glömma bort att videospelsindustrin gick mot fullkomlig kollaps i Nordamerika. Inte för att det är ett försvar för ett dåligt spel, då jag är den gamer som alltid kastar första stenen (seriöst, vad får jag ut av att spela? Jag klagar jävligt mycket på spel överlag). Jag menar bara att man kan sätta den nordamerikanska spelkraschen (1983-1985) i kontrast till vad som nådde konsumenten och vad som blev bevarat.

Alien blev bevarat, och jag skulle inte gå så långt att påstå att det nödvändigtvis för att spelet sög. Mekaniken var bra. Nästan lika bra som i Pac-Man och Frogger.

Se mig testa spelet här.

#gaming #retrogaming #retrospel #retro #atari #atari2600 #aliens #utomjordingar #ufo #spel

  • 1982

Gillar

Kommentarer