1971. Computer Space

En arkadhall före 1970 bestod oftast av fysiska spel, som att slänga bollar på en pyramid av plåtburkar, eller att skjuta luftgevär på mekaniskt rörliga föremål. Det fanns också under mitten av 1960-talet ett eller annat elektro-mekaniskt arkadspel från Namco eller Sega, men mest var det maskiner som du gav mynt för att spå din framtid eller (på sina håll) någon tafflig box från Nutting med titeln Computer Quiz.

I början av 1970-talet var videospel nymodigheter som var så nymodiga att de enbart nyttjades av tekniker, militär och professorer med tillgång till datorer. Det fanns förstås också programmerare som hade tillgång till datorer, men det var färre som visste vad en programmerare var än som visste vad datorer var, och när jag säger datorer pratar jag om enorma bestar.

Du kanske har hört någon säga någonting i stil med "Datorerna förr var stora som hela rum vet du"

Riktigt så stora var inte datorerna i datorernas vagga, men de upptog en större del av ett rum.

PDP-8 kom i drift 1965

Spacewar! (1962) programmerades av Steve Russell med kollegor på en PDP-1 minicomputer på Massachusetts Institute of Technology. Spacewar! var det första spelet som kopierades och fick spridning utanför sin egen institution, och spelet sägs ha varit så populärt bland programmerare att det dök upp överallt där det fanns en skärm.

Publiken för Spacewar! var med det sagt inte särskilt stor med tanke på att en av de 55 PDP-1:or som såldes för tiden kostade 120 000 dollar. Av dessa 55 hade flertalet inte ens en skärm. Men gissningsvis kan spelet ha setts av många gamers ändå, med tanke på att datorerna med all säkerhet inte tillhörde en person, utan just en institution.

Spacewar! spelades på två spelare som styrde varsitt skepp. Målet var att sönder varandra samtidigt som man skulle undvika en sugande gravitationskälla, en stjärna, i skärmens mitt. Kom man för nära stjärnan förlorade man sitt skepp. Man sköt torpeder mot sin antagonist genom att flippa en vanlig brytare. Mellan varje torped behövde man vänta viss tid (s.k. cooldown period) innan nästa torped kunde avfyras.

Spacewar!, ett spel främst för särskilt utvalda akademiker under 1960-talet

Russell och de andra utvecklarna av Spacewar! sökte vägar för att tjäna pengar på sin produkt, men fann ingen lösning då hårdvaran ju kostade 120 000 dollar då spelet tillverkades. Den summan motsvarar i skrivande stund närapå en miljon dollar.

Det första kommersiella videospelet, baserat på Spacewar!, skulle komma först nio år senare. Spelet skulle komma att heta Computer Space.

Nolan Bushnell, som senare skulle grunda företaget Atari, men som på 1960-talet blott var en ung student vid University of Utah fick syn på Spacewar!, eftersom University of Utah var en av institutionerna som var utrustade med skärm till sin dator. Bushnell tyckte att Spacewar! skulle passa som arkadspel.

Bushnell hade nämligen vid sidan av sina studier ett soft sommarjobb på ett nöjesfält där hans arbetsuppgifter gick ut på att ha uppsikt över nöjesfältets arkadhall.

Efter studierna började Bushnell jobba som ingenjör för Ampex i Kalifornien och en dag fick han syn på en annons för en Data General Nova-dator till det rimliga priset av 4000 dollar och började åter fundera kring sin idé på att kommersialisera Spacewar! och kom fram till att han kunde få idén att bli ekonomiskt hållbar, möjligtvis att gå med vinst, om han kunde koppla ihop fyra monitorer med tillhörande myntautomat.

Han viskade sin idé för kollegan Ted Dabney och de skakade hand på att jobba på en prototyp tillsammans, men började efter hårt slit slå huvudet i väggen och gå med ekonomisk förlust. Det fanns ingen producent som var intresserad av att hoppa på tåget på allvar. Bushnell var själv på väg att överge projektet mot slutet av 1970, men räddades av sin tandläkare under ett besök i början av 1971.

Bushnell, som vid det här laget förmodligen berättade för alla om sitt misslyckade arkadspel, berättade också om det för sin tandläkare. Tandläkaren råkade också polera Dave Ralstin's tänder. Dave i sin tur var säljchef för Nutting Associates som sålde digitala quiz till restauranger, barer och andra ställen där folk i allmänhet tyckte om att hänga.

Computer Quiz skulle möjligtvis slå mer mynt på en pub 2018 än vad det gjorde 1971

Computer Quiz inte var den där hitten som Nutting hade hoppats på, tog man sig an Bushnell, och senare anslöt sig också den gamla kollegan Dabney till teamet. Därmed var framgången ett faktum, skulle man kunna tro.

Computer Space blev mycket riktigt i viss mån en klon av Spacewar!, men skillnaden låg i att (original)spelet inte stödde ett tvåspelarläge. Spelet använde sig av samma sugande stjärna i mitten, samma skepp och samma mekanik, men gick istället ut på att skjuta ner flygande tefat och att undvika fiendeeld. Spacewar! kunde den knappa publiken spela med en kompis. Till Computer Space fick kompisen stå i bakgrunden och titta på. 

Trots att Computer Space, till viss mån en klon av ett spel från 1962, var det första kommersiella arkadspelet, gav det inte Nutting den vinst företaget hade hoppats på. Det var heller ingen flopp. Man skulle helt enkelt kunna säga att mottagandet var lite lagom.

Nedan en recension och titt på världens första kommersiella spel, upplagd av jumblejunkie

Utvecklare: Syzygy Engineering

Utgivare: Nutting Associates

Plattform: Arkad

Genre: Shooter, rymdstridssimulator

#retro #arkad #spelkrönika #bushnell #quiz #spelhistoria

  • 1971

Gillar

Kommentarer