kuinka ehkäistä stressiä

Vaikka mulla ei tässä jaksossa olekaan muutamaa kurssia enempää tekemistä koulun suhteen, on silti viime viikot olleet todella täysiä. Muutama viikko takaperin osallistuin erääseen koulutukseen työn puolesta, jonka lopputehtävän sain eilen vihdoin palautettua. Lisäksi mulla on käynnissä myöskin työnpuolesta toinen koulutus, mutta se on verkossa eikä siitäkään puutu kuin lopputehtävä! Kuitenkin saan pienistäkin asioista itselleni aikaan kamalan stressin, eikä pelkästään koulun tai töiden, vaan myös blogin takia. Oon kuitenkin nyt päättänyt keskittyä siihen, etten stressaisi turhista, vaikka ajoittain tuntuu lähes mahdottomalta tuottaa mitään tänne puolelle. Tänään olisi kuitenkin tarkoitus jakaa teille muutamia vinkkejä (itse hyväksi todettuja!)siihen, kuinka stressin saisi taltutettua!

1. Kirjoita tehtävät ylös esimerkiksi post-it lapuille tai kalenteriin ja päätä samalla, milloin ne teet. Tee itsellesi omat deadlinesi, jottei kiire pääse yllättämään ja saat hieman lisää vapaa-aikaa. Suosittelen myös tekemään suunnitelman kutakin tehtävää varten- ja ainakin pyrkiä noudattamaan sitä.

2. Vähennä puhelimen käyttöä. Tehtäviä tehdessä kannattaa jättää puhelin äänettömälle ja mieluusti toiseen huoneeseen. Aina ei ole tarpeen olla tavoitettavissa tai perillä kaikesta tapahtuvasta. Helpottaa äärettömän paljon, kun ajatus ei katkea jokaisen "pikaisen" sometsekkauksen tähden.

3. Käy ulkoilemassa. Mieluiten johonkin rauhalliseen paikkaan tai vaihtoehtoisesti paikkaan, josta sinulla on hyviä muistoja.

4. Katso jotain "aivot narikkaan" ohjelmaa esimerkiksi puhelimelta. Valitse mieluiten sellaista, johon ei niinkään tarvitse keskittyä, vaan voit esimerkiksi vain kuunnella ja torkkua hetken. Itse olen todennut Muumit ja muut lasten piirretyt toimivaksi tähän tarkoitukseen :) Voit toki vaihtoehtoisesti katsoa jotakin sellaista, johon pystyy uppoutumaan ja keskittymään täysin.

5. Liiku sekä huolla kehoasi. Itselleni paras stressinhallintakeino on se kenties kliseisin -liikkuminen. Haluan kuitenkin lisätä kehonhuollon. Itse olen kokenut esimerkiksi rullailun sekä venyttelyn todella tehokkaaksi rentoutumiskeinoksi "varsinaisen" liikunnan ohella.

Pihla

Tykkää-merkinnät

Kommentit

IP: 2a01:4f8:211:116a::2