KELIAAKIKON KAUHUKOKEMUS

Näin keliaakikkona on ihan luonnollista kyseenalaistaa toisten laittaman ruuan gluteenittomuutta. Yllätyn edelleen itsekin siitä missä kaikessa gluteenia voikaan olla. Ravintolassa mulla on kuitenkin ollut suuri luotto siihen että ammattilaiset osaavat työnsä ja voin syödä siellä turvallisesti. Olen luottanut tarjoilijoiden sekä kokkien ammattitaitoon. Tämä luottoni musertui kesällä kamalan ravintolakokemuksen jälkeen.

Mentiin K:n kanssa kauniina kesäpäivänä Naantalin rannalle ravintolaan, jossa olen käynyt pikkutytöstä lähtien. Mun ei tehnyt ollenkaan mieli pizzaa, jota ravintolasta saa gluteenittomana, vaan päätin ottaa jotakin muuta listalta. Menusta ei löytynyt G - tai mitään muitakaan - merkintöjä, joten käännyin tarjoilijamme puoleen. Tarjoilijamme vastasi myöntävästi, kun kysyin onko talon broileri gluteeniton. Siihen asti sujuikin oikein mallikkaasti, as always. Kun ruokamme tuli pöytään, kiinnitin huomioni broilerin päällä olevaan sipulirenkaaseen. ''Anteeksi, mutta tämä sipulirengas ei varmaan ole gluteeniton..?'' kysäisin. ''Juu ei ole, anna se vaikka kaverille''. WHAAAAT, okei... Tässä kohtaa olin jo vähän hämilläni, mutta päätin kertoa ystävällisesti tarjoilijalle, että minulla on keliakia enkä voi annosta enää syödä. Nyt mainittakoon että istuin kokoajan ravintolan keittiöön päin ja näin kuinka kokit hääräsivät ja tarjoilijat kiikuttelivat valmiita annoksia pöytiin. Sinne lähti siis minunkin annokseni kokin ja tarjoilijan siistittäväksi. Oi kyllä, he vain ''raaputtivat'' broilerin pintaa ja korvasivat sipulirenkaan paistetulla persikalla. Kaikki keliaakikothan tietävät ettei se ihan näin toimi, sillä pienikin jäämä gluteenia on meille huonoksi. Kun tarjoilija toi annoksen mulle takaisin, tutkailin sitä hieman ja päätin syödä sen (tiedän tiedän tiedän, näin ei saisi tehdä), sillä jo orastava nälkäkiukku teki tuloaan.


Annokseni broileri oli todella hyvää! Mutta sitten... BOOM. Toista broilerin palaa leikatessani haarukkani täyttyi mömmöstä. Kasvispihvi. Hetkonen. Nehän ei yleensä ole gluteenittomia. Laskin haarukkani alas ja kutsuin tarjoilijan jälleen pöytäämme. ''Onkos tämä kasvispihvi? Se ei varmaan ole gluteeniton?'' kysäisin jälleen. Tarjoilija katosi keittiöön ja palasi hetken kuluttua. ''Ei, se ei ole gluteeniton vaan valitettavasti sisältää vehnäjauhoja''. ARE YOU KIDDING ME?! Tässä kohtaa olin jo pienessä shokissa. Sipulirenkaan mokan vielä ymmärsin jotenkuten, mutta tämä oli kyllä munkin mittapuulla mokien huipentuma ja ansaitsisi jo oman ''en välitä terveydestäsi''-palkinnon. Tarjoilija sanoi hyvittävänsä annokseni ja lähti. Hän lähti ja jätti vehnäjauhomössöt nenäni eteen. Tosi kiva. Ei minkään näköistä myötätuntoa, ei kyselyä haluaisinko syödä muuta, ei mitään. Pienet ''sori mun moka'' pahoittelut ei tässä kohtaa helpottanut. Oltiin K:n kanssa aika raivoissamme ja pyydettiin esimiestä paikalle. Tarjoilija vastasi ottavansa palautteen vastaan itse. Ei missään kohtaa oltu K:n kanssa epäystävällisiä tai huudettu tms. mitä moni muu tekisi, vaan kerroimme palautteemme erittäin asiallisesti tilanteeseen nähden. Näin nimittäin ei vaan voi käydä. Uskomatonta. Lähdimme ravintolasta todella kiukkuisina.

Kuulostaa nyt dramaattiselta, mutta tässä kohtaa ei ollut kyse ''vain väärästä annoksesta'' vaan asiakkaan terveydentilan vaarantamisesta, tai ainakin heikentämisestä. Mulla on oireeton keliakia, joten suhtaudun omaan terveyteeni ehkä liiankin rennosti. Mutta miten olisi käynyt jos samassa tilanteessa olisi ollut joku keliaakikko, joka saa viikon vatsaoireilut tai joku jolla on paha gluteeniallergia? Ei sitä enää hyvitetä sanomalla ''sori'' ja lähtemällä pois. Mä olen todella ymmärtäväinen ja kiltti ihminen, ja tiedostan että kaikille tapahtuu virheitä aina välillä. Mutta tässä kohtaa fakta on se, ettei tällaisia virheitä saa tapahtua. Asiakkaan terveydentila on otettava tosissaan kun siitä kerrotaan. Uskon että suurin osa teistä on mun kanssa samaa mieltä.

Laitoin ravintolaan vielä jälkeenpäin palautetta sähköpostitse. Kerroin miten ravintolassa oli käynyt ja kuinka asia oli hoidettu. Ei, en lähettänyt mitään vihaviestiä, vaan edelleen kerroin kokemuksestani (jälleen suhteellisen) asiallisesti. Kehotin heitä myös käymään henkilökuntansa kanssa erikoisruokavaliot ja niiden tärkeyden läpi. En saanut koskaan mitään vastausta. Ja niinkuin sähköpostiin kirjoitinkin, oma fiksuuteni pelasti mut tällä kertaa. Tiesin itse paremmin mitä annos sisälsi kuin ravintolan henkilökunta. Huolestuttavaa, eikö? En myöskään aio täällä kertoa ravintolan nimeä, enkä kuvailla sen henkikökuntaa. Se tuntuisi musta pahalta. Toivon että he oppivat tästä virheestään ja keskittyvät tulevaisuudessa paremmin erikoisruokavaliota pyytäviin asiakkaisiinsa.

Onko teillä samankaltaisia kokemuksia? Miten olette ne kokeneet?


Beijos,petratoivonen



Beijos, Petra Toivonen
Remember to believe in yourself



Tykkää-merkinnät

Kommentit

SuviAnnika
SuviAnnika,
Nää on kyllä kurjia tilanteita. Väärin vastaa, että annos olisi gluteeniton jos sitä ei loppujen lopuksi olekaan.
Mulla on käynyt myös vastaavasti: oltiin luokkaretkellä ja kaikki halusivat mennä pizzeriaan, mikä ei ollut suomalainen, pistin vastaan koska en ollut (eikä muutkaan) varma saanko gluteenitonta ruokaa. Opettaja sanoi mulle "no syö vaa jotain" kysyin siellä pizzeriassa, että saako pizzat gluteenittomana, joo saa, vastasi. Toinen joka pizzan mulle sitten toi, sanoi, "ei tää oo gluteeniton" lopulta söin sitten pelkät ranskalaiset, erittäin nälkäkiukkuisena ja pettyneenä.
nouw.com/suviannika
petratoivonen
petratoivonen,
Huoh.. Liiankin tuttu tää ''syön pelkät ranskalaiset'' mulle myös 😃 Pitäis olla ilonen että saa syödä ees jotakin mutta kyllä se pidemmän päälle tympii kun aina joutuu tyytymään pelkkiin ranskalaisiin...
nouw.com/petratoivonen
minnamari
minnamari,
Oon ihan järkyttynyt tästä sun kokemuksesta.. Mulla on itsellä hengenvaarallinen pähkinäallergia, kannan aina käsilaukussa adrenaliinipiikkiä vaaratilanteita/vahinkoja varten. Mulle on käynyt kanssa juttu sama niin monesti - ravintola laittaa pähkinöitä ruokaan vaikka tilatessa on sanonut että on allerginen. Kun lähettää annoksen takaisin he eivät tee uutta vaan vain noukkii pähkinät päältä pois?!? Annoshan on ihan syömäkelvoton pahasti allergiselle sen jälkeen.. Ravintoloiden pitäisi myös ymmärtää että he eivät voi käyttää samoja välineitä keittiössä pesemättä niitä välissä, jos he laittavat ruokaa allergikolle.. Mitä hyötyä siitä on että ruoka itsessään ei sisällä gluteenia/pähkinää/mitälie, jos ruoka on valmistettu välineillä joissa on näitä ruoanjäämiä 😒
nouw.com/minnamari
petratoivonen
petratoivonen,
Just tätä tällä mun tekstillä hain takaa! Sun pitää varmasti olla todella tarkkana ruokien kanssa... Toivottavasti kuitenkin suurin osa ravintoloista ottaa meidän erikoisruokavaliomme huomioon! 😊
nouw.com/petratoivonen