Träning

Idag blev det ett benpass på gymmet. Passet hamnar inte på någon topp-10-lista för helt ärligt gick det inte alls bra. Jag hoppade från övning till övning och fick ingen struktur. Svårt för att hitta kontakten i alla övningar, blev frustrerad och gav till slut upp.

Övningarna jag körde:
- Knäböj
- Utfalls steg
- Marklyft
- Raka marklyft
- Glute press
- Benpress
- Leg curl
- Hip adductor

Ja, som ni ser så körde jag i princip varenda benövning jag kom på. Hjärnsläpp. Kaos. Ofokuserad. Ursäkterna kan vara många ... Vi gör om passet på lördag och har förhoppningsvis en strukturerad plan över passet då.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Bullet Journal

För ett tag sedan beställde jag hem en anteckningsbok, linjal och en del olika pennor med tanke om att jag skulle börja på en bullet journal. Jag började aldrig. Jag har sett klipp på youtube, sett bilder på instagram osv men då har alltid en viss prestationsångest kommit. Jag är en sådan person som alltid måste göra saker rätt och perfekt ifrån början därav en viss prestationsångest.

Igår tog jag fram mina saker, startade en video på youtube och började på min alldeles första Bullet journal. Jag fastnade i det hela i några timmar sedan blev jag en aningen snurrig och förvirrad utav att det finns så många olika uppslag så jag lade undan det. Ska ta fram sakerna imorgon igen och ge det hela ett nytt försök.

Likes

Comments

Personligt

Jag tänker inte ha några nyårslöften detta året. Jag orkar aldrig hålla dem ändå och därför finns det ingen mening med att sätta några. Vad jag däremot tänker ha under 2018 är mål. Mål för mig är sådant man strävar efter men inte något man nödvändigtvis behöver nå och de är inte heller tidsbestämda.

1. Bli mer självisk
Jag förstår att detta kanske låter konstigt, att man ska bli mer självisk. I mitt fall handlar det absolut inte om att jag ska sluta bry mig om andra eller att jag ska sluta hjälpa andra. För mig handlar det om att arbeta på och förstå att jag är viktigast i mitt liv. Sista veckan i april 2017 tog det stopp för min del. Jag blev diagnostiserad med utmattning och utmattningsdepression. Detta ledde till heltidssjukskrivning under maj, juni och juli. I augusti började jag att arbeta 50% (tidigare än vad jag egentligen skulle). Det gick rätt så bra och jag tycker att jag klarade av det så jag bestämde mig för att gå upp till 75% långt tidigare än vad min läkare tyckte. För att göra en lång historia kort så blev detta inget bra med facit i hand och jag har nog hamnat både ett eller två steg bakåt i min läkningsprocess. I och med detta känner jag att det är dags att jag gör mig själv till en prioritering, förstå att jag är viktigare än någon annan i mitt liv och att jag måste bli min egen bästa vän. Jag måste börja värdesätta mig själv och jag måste börja älska mig själv för att jag ska kunna läka, inifrån och ut.

2. Träna för att orka ta hand om min psykiska hälsa
Jag har läst hur många artiklar och studier som helst om hur bra träning är för den psykiska hälsan. Trots detta har jag inte varit speciellt flitig med att träna och där finns ingen som helst ursäkt för detta faktum. Under tiden som jag var sjukskriven på heltid så ville och gjorde jag inte mycket annat än sov. Jag var (och är fortfarande) så otroligt trött och för mig är sömnen ett sätt att fly undan det som är och det som känns jobbigt, svårt och tungt. Nu ska jag dock försöka ta tag i detta och jag har därför startat en utmaning med mig själv men mer om den utmaningen en annan gång.

3. Göra saker som jag tycker är roliga
Självklart för många men inte lika självklart för mig. Jag är en person som alltid vill vara andra till lags och säger därför väldigt sällan nej. Har jag bestämt att jag ska göra något eller ens tänkt att jag ska göra något så ändrar jag på detta om någon ringer och frågar något. Detta gör att jag därför får mindre tid till mig själv och det som jag tycker är roligt. Jag ska därmed börja säga nej mer och därmed få tid över till sådant som jag tycker om, exempelvis träna, läsa böcker och inredning.

2018 ska bli mitt år där jag kommer tillbaka - starkare än någonsin.

Likes

Comments

Inredning

Muggarna är av märket Rörstrand och bilderna kommer ifrån Rum21
Stång och krokar kommer ifrån Ikea.

Jag är inne i en period då jag tycker att det är väldigt roligt med inredning. Detta leder till att jag vill ändra om överallt här hemma. Jag vill förnya och ett ställe jag vill förnya på är köket. Vi har två stycken hyllor på vår ena vägg. Under den ena hyllan funderar jag på om man ska hänga upp en stång med krokar och hänga upp fina muggar. Jag tycker att dessa muggar ifrån Rörstrand är fina. Jag skulle isåfall vilja ha två stycken av varje färg.


Likes

Comments

Övrigt

Jag har länge velat börja skriva blogg men har låtit bli för att jag inte vetat hur eller vad man ska skriva i sitt första inlägg. Nu känner jag dock att det är dags att ta tag i det hela och bara skriva.

Mitt namn är Petra och jag är 33 år ung. Jag bor i hus tillsammans med min sambo som här i bloggen kommer att benämnas som B. Vi har varit tillsammans sedan jag var 16 år så vi har snart varit tillsammans i 17 år.

Jag är utbildad förskollärare och arbetar även som detta. Jag älskar mitt yrke men det är otroligt påfrestande och stressande.

Mina intressen just nu är träning och inredning så det kommer min blogg att handla en del om. Detta är också två ämnen som gör mig glad och det är sådant jag behöver fokusera på sedan jag fick diagnosen utmattningsdepression i slutet på april i år. Tänkte att jag skulle skriva mer om detta i ett eget inlägg.

Detta är jag och mitt liv i väldigt stora drag. Jag hoppas att ni som hittar hit ger mig en chans och hänger kvar ett tag innan ni beslutar om att antingen följa mig eller gå vidare till andra bloggar. <3

Likes

Comments