Dag tre i Sydney hade vi siktet inställs på Bondi Beach, men innan vi knatade ner dit så fick vi styra våra steg mot Bondi Junction för att hör med Apple-butiken om de visste vad som var fel med min dator. De hade självklart inte en susning så jag bestämde mig för att testa själv istället för att lämna in den. Något som senare skulle visa sig vara helt rätt beslut.

Efter det i stort sätt meningslösa besöket hos Apple gick vi de 1,5 kilometrarna mot stranden, köpte en mango och satte oss i sanden. Efter ett tag började det dock dra in lite moln och när de tätnat så bestämde vi oss för att gå och äta lunch. Sagt och gjort så letade vi upp en restaurang och åt ännu en pumpasallad.

Sedan gick vi en sväng i butikerna runt Bondi medan vi väntade tappert på att solen skulle bryta igenom molnen. Det hade vi dock inte någon större framgång med så vi bestämde oss för att gå tillbaka då klockan ändå började närma sig 17. Då kom resten av släkten över till lilla huset i Bondi och trängde ihop sig runt bordet i trädgården. Emma hade till och med så roligt att hon ramlade av stolen J

Egentligen hade vi ju tänkt hyra bil och köra kustvägen mellan Sydney och Melbourne men då vi väntat in i det sista med att boka (hehe), båda var under 25 och dessutom skulle lämna bilen på ett annat ställe än vi hämtat den så drog hela kalaset iväg rätt ordentligt. Därför bestämde vi oss för att boka flyg istället. Det gav oss å andra sidan två extra dagar i NSW vilket verkligen inte går att klaga på.

Den första spenderades i stan igen där vi gjorde områden som the Rocks och Darling Horbour. Båda var mycket fina och mysiga. Under söndagen hade vi dock helt andra planer, vi åkte på morgonen för att hämta en hyrbil på flygplatsen och styrde sedan mot vackra Jervis Bay. Efter en hel del kartläsning från min sida och tre korta stunder på ”fel” sida av från Emma bakom ratten så klarade vi oss finfint. Vi var egentligen inte nära att köra på någonting.

Väl nere vid viken så stannade vi för att äta lunch i ett proppfullt Huskinsson, även nu – pumpasallad. Där pågick en triathlontävling så det var avstängt i halva stan och folk överallt. Vi bestämde oss därför för att åka vidare söderut till en strand dör det kanske var lite mindre folk att trängas med. Och som vi lyckades, vi åkte in i nationalparken längst söderut på viken och där hittade vi efter en stunds irrande en mycket fin strand - Green Patch! Vi åkte även till Hams Beach innan vi rullade tillbaka mot Sydney!

Sedan blev det måndag och det blev dags för oss att åka mot Melbourne!
Ett himla letande efter bensinmack för att tanka bilen full senare så kunde vi lämna tillbaka bilen nöjda med att inte ha skadat någon eller något efter en relativt lång resa med vänstertrafik!

Fyra dagar av mina 150 har alltså gått men det känns som jag hunnit med hur mycket som helst under den här korta tiden!

Flygningarna gick alldeles utmärkt, den första till Doha tog ungefär sex timmar som flög förbi, ett par filmer och en förvånansvärt god frukost senare var jag alltså på plats i Qatar. Där väntade fyra timmars transfer innan monster flygningen på 15 timmar till Sydney.

Även denna gick bra, lyckades somna av och till under fem timmar och den sömnen gjorde även att jag lyckades slippa all jetlag i form utav trötthet (how lucky?!), det enda jag märkte av var att det var lite svårt att somna de två första nätterna, men att slippa den enorma tröttheten man kan få var underbart.

Landade på Kingsford airport strax innan 19 på alla hjärtans dag, alltså nästa precis ett dygn efter jag lämnade Arlanda. Där väntade en passkontroll och en stund och en del oro vid bagagekarusellen innan jag kunde lämna ankomsthallen i sällskap av Ted, som var snäll och hämtade mig!

Då Emma skulle anlända med ett inrikesflyg från Melbourne vid 20-tiden var tanken att vi även skulle hämta upp henne innan vi åkte bort mot Bondi! Dock, hade vi haft en liten (läs: stor) miss i vår kommunikation, hehe. Emma hade nämligen åkt tåg, inte flyg, tills Sydney och befann sig inte alls på inrikesterminalen! När vi insett detta tog hon en taxi och jag och Ted åkte direkt till Angelsea Street 68. Så, allt löste sig tillslut!

Där fortsatte kvällen med tre glada ungar, Gemma, Pia och Zoe och deras ena givna favorit - sällskapsspel. Efter ett par omgångar var det dags att gå och lägga sig och som sagt var jag inte det minsta trött. Efter ett bra tags snurrande i sängen somnade jag väl och sov till och från under natten. På torsdagen så började jag och Emma med att hänga med ungarna på deras promenad till deras skola och påläggen tillbaka tog vi tillsammans med Ben en kaffe. När vi kom tillbaka åt jag och Emma frukost och därefter tog vi buss 333 mot Circle Quay. Vi hoppade av precis i början utav Hyde Park och promenerade därefter mot botaniska trädgården och hamnen. Där började vi med att gå igenom parken för att få en bra view över både Harbour Bridge och operahuset, vilket vi också fick! Sedan vandrade vi längs kajen mot operahuset för att kika på det lite närmare.

Vid det här laget var vi hungriga så vi gick ner mot hamnen där alla färjor till Manly och andra ställen lägger till för att äta lunch. Vi hamnade på ett MYCKET bra ställe, där jag åt en jättegod svamp, pumpa och halloumiburgare. Efter det började vi gå in bland höghusen igen, där kikade vi i lite butiker innan vi köpte vindruvor och satte oss i den soliga Hyde Park igen innan vi tog bussen tillbaka till Bondi!

Där väntade barnen igen och ville direkt ut på bakgården och anordna sin andra favoritaktivitet - hinderbana! Jag och Emma blev övertalade av Zoe och det hela slutade med att vi hamnade i "the Cage of Doom". Alltså en gammal kaninbur med handskar över huvudet och Zoe glatt sprutande med vattenslangen.

Efter det så avrundades kvällen såsmaning om och även den så hade jag svårt att somna.

Fem dagar kvar tills flighten mot Sydney och mitt hittills största äventyr på egen hand.

Att skapa en blogg var mammas idé, så hon kan hålla lite koll på vad jag pysslar med under tiden jag är borta. Vad ska jag då göra? Jo, jag ska åka på en utbytestermin under våren 2018. Alltså lämna det mesta här hemma och läsa fyra kurser vid La Trobe University i Melbourne. I vanliga fall pluggar jag programmet Sustainable Enterprise Development på handelshögskolan i Jönköping. där jag bor tillsammmans med min pojkvän.

En fantastisk möjlighet är det som erbjuds studenterna vid JIBS, då alla som vill får chansas att spendera minst en termin vid något av partneruniversiteten runt om i världen och nu är det alltså min tur. Det är med minst sagt skräckblandad förtjusning jag kan checka av fler och fler punkter på min to-do list medan avresedatumet kommer allt närmare. Känns som det var alldeles nyss jag fick reda på vart jag skulle få åka, jag antar att tiden i Australien kommer flyga förbi men av någon kosting anledning så längtar jag tills jag kommer hem igen. Inte för att jag inte vill åka utan för att jag är taggad på allt jag kommer uppleva och lära mig (och såklart träffa alla jag åker ifrån)! Den här flytten blir alltså bra mycket längre än den till Jönköping för 1,5 år sedan, men nu gäller det ju bara ett halvår av mitt liv.