Ja vi vet att det var länge sedan vi la upp ett inlägg. Men vi har faktiskt njutit av vår semester här i Thailand. Men ja vi lever och vi heter Anna, Moa och Karin om ni har glömt bort oss.

Mycket har hänt sedan sist. Så detta kommer bli långt. Vi har bytt land. Just nu befinner vi oss i Thailand närmare sagt Phuket i Thailand. Här vaknar vi till sol varenda dag så dagarna ser ganska lika ut. Vaknar, äter vår frukost yoghurt och flingor, borstar tänderna, tar på oss våran bikini, smörjer oss och går ner till stranden. Där tar vi vår skuggplats ( går ej att ligga i solen länge, väldigt varmt) och badar, vissa mer än andra. Man kan beskriva det lite som paradiset och här kommer vi vara och njuta. Vi är väldigt vana att resa runt och vara på en plats max 2 dagar men här kommer vi vara en lång stund. Det är skönt. Men vägen hit till paradiset var inte den enklaste.

Det började med att vi skulle jobba oss ifrån giliöarna. Vilket vi gjorde med samma båt men inte samma vågor. Om de var stora förra gången så var de ännu större denna gång. En gång kändes det verkligen som om vi skulle välta. Men fram kom vi. Innan vi gick av båten så var de väldigt noga med att vi skulle inte visa vår bussbiljett som tog oss tillbaka till flygplatsen för någon annan än mannen som jobbade för just det företaget som vi hade bokat med. Så vi stoppade biljetten i väskan och gjorde oss redo att kliva av. Herregud. Möttes av typ 10 män precis där man skulle kliva av. Hann bara sätta en fot på bryggan tills dom drog i en och ville se biljetten. Så vi sprang. Tog väskorna och sprang upp till kontoret där vi hittade rätt man. Kom på ett buss och åkte tillbaka till flygplatsen. Det gick bra men trafiken ser definitivt inte likadan ut som hemma. Men vi avslutade Bali resan väldigt lyxigt. Bodde på flygplatshotellet. Började med att de tog våra stora ryggsäckar och rulla dom på en vagn till rummet. Vi är vana att släpa på dom. Vi beställde room service, duschade i varmt vatten och dom hade toalettpapper. Lyx.

Sen flög vi till Bangkok, bytte flyg till Phuket där vi är nu. Tog taxi till vår lägenhet vi bokat. Om trafiken var illa i Bali så är den värre här. Herregud. Stod bland annat i en korsning i 10 minuter och blockade båda körfälten, gjorde många oplanerade och vågade omkörningar, besökte den andra sidans körfält några gånger. Kan säga att vattenflaskan i knäet var väldigt knölig och bucklig efter att ha kramats av panikslagna händer då och då. Men fram kom vi även då till lägenheten där vi möttes så hjärtligt av ägarna. Det var skönt att bara lägga sig på sängen efter en lååång resedag. Började klockan 5:00 och kom fram 22:00.

En sak vi har lärt oss är att maten här behöver inte kryddas så mycket. Vi åt nämligen nudlar och krydda dom med lite krydda. Kan säga att det brann i allas munnar. Hädanefter krydda vi inget alls. Då gick det att äta utan att bli av med ett lager på tungan. Gott!!

Vi ses!

Sömn är en bristvara i vardagen, hostelaängar och kuddar är inte det ultimata för ryggen. Det är inte heller roligt att vår rumskamrat kommer in klockan 3 på natten, tänder ficklampan och riktar ljuset rakt emot oss. Som om det inte vore nog med det blev vi även iakttagna när vi ”sov”, två stirrandes ögon riktade rakt emot oss. Kanske vi ser ut som ufon, vad vet vi?!

Idag har varit en lång och händelserik dag, det har svängt fort upp och ner. Vi startade med en ”stadig frukost” bestående av en toast med ägg, sallad och sweetchili sås, mums.

Sedan började vi lägga upp dagen så vi kunde ta oss till vårat mål, Giliöarna. Det startade lite knackigt då personerna i infodiskarna sa att alla båtar gått för dagen till Gili, så vi får ta nästa båt i morgon. Men icke sa Nicke, vi valde att ta en minibuss till Padang bai = tre timmar på krokig inlandsväg. Vi fick verkligen se ”baksidan” av fattigdomen, skräp överallt, dåliga arbetsförhållanden och olyckliga ansikten lite här och var. En av busschauffören hade en ”vän” som kunde ta oss över till Gili, så vi tänkte att varför inte. Vi hade ingen aning om vem/vart/hur det skulle gå till men det löste sig, alla är trevliga och hjälpsamma här, så en snabbåt på en och en halv timme och vi var äntligen framme!!

Nu har vi checkat in på ett väldigt bra hostel som innebär gratis frukost (pannkakor), gratis wi-fi och egen dusch+toalett!! Den ultimata lyxen för budgetresande.. Nu är det huvudet på kudden som gäller, god natt

Vi har nu lämnat fina Australien & tagit oss till Bali. Flygresan gick bra trots extremt litet benutrymme & taxin för 250 000 ruphia till hostlet överlevde vi också.

Tror det är vänstertrafik här men efter den här åkturen så vet jag inte om det har så värst många trafikregler. Det va inte så att vi körde i 100km/h & inte hann med & se något utan snarare tvärtom. Vi åkte i 40km/h & hann se en hel del. Vi låg i mitten av körfälten, blev omkörda av hela moppeligan på bägge sidor samtidigt, en bil på andra sidan började backa & skulle göra en u-sväng, medan en annan skulle korsa vårt körfält & in på en sidogata. Här händer verkligen allt samtidigt, det gäller att hålla ögonen öppna & båda händerna på ratten.

Nu är vi på hostlet & ska försöka sova i ett ganska sunkigt rum. Det finns inget lås på dörren, toadörren går inte att stänga & det finns inget toapapper utan tanken är nog att man ska använda slangen bredvid att spola av sig med när man gjort sitt. Madrassen är ingen godkänd madrass utan mer som ett liggunderlag & örngottet är det någon liten gnagare som smaskat på. Men lägger man hålet neråt som ägaren hade gjort så är ju problemet borta. Här spenderar vi bara en natt som tur är för i morgon ska vi försöka ta oss vidare, närmre havet.

Godnatt

Två nätter ute på havet i en segelbåt. Hur mysigt som helst. Vi har snorklat flera gånger, ätit god mat & legat uppe på
däck om kvällarna för att skåda den stjärnklara himlen. Såg minst 5 stjärnfall & önskade oss nya saker som förhoppningsvis faller in inom snar framtid.

Mysigt att sova på en båt & bara ha havet runt omkring sig men när man är ute på öppet hav & väderappen visar blåst så finns väldigt stor risk för sjösjuka.. Vilket vi upplevde, eller de flesta av oss.. Nästa gång ska vi verkligen köpa sjösjuketabletter, den där känslan är aningen jobbig att ha i tre dagar..

Men snorklingen var fantastisk, trots lite panik när man va öga mot öga med de stora fiskarna & då menar vi stora fiskar. Korallreven va så fina, när man dyker under ytan öppnar sig en helt ny värld. Vi har även sett delfiner & sköldpaddor under dessa dagar med båten. Det här var ett bra avslut på Australien resan, snart ses vi Bali.

Ja vi lever. Vi har bara njutit av vackra Australien utan våra mobiler. Okej sanningen är att vi inte har haft någon täckning. Vi har nämligen varit ute på en ö, Frasier Island. Där har vi hittat på mycket kul de senaste dagarna. Vi har åkt jeep på långa stränder, vi har badat i olika sjöar och naturliga pooler vid havet i stenarna, vi har åkt jeep i skogen i stora gupp, vi har alla tre sovit i ett tvåmanna tält på en pressening utan kudde eller täcke. Vi har varit konstant blöta för det har regnat hela tiden eller varit mulet. Vi har sett vilda dingos, sköldpaddor, spindlar, ödlor och andra kryp. Med andra ord så har det varit tre äventyrliga dagar ute i buschen. Även om det har regnat har vi försökt att göra det bästa utav det nämligen genom att tillsammans med våra nya kompisar i bilen lyssnat på musik på högsta volym och sjungit med. Så nedanför kommer lite bilder. Föreställ er sol istället för grå himmel. Kan förvarna att inom de närmsta dagarna kanske ni inte hör från oss igen. Vi ska nämligen ut och segla men vi får se om vi hittar någon täckning här eller där. Vi ses!

Idag har vi vart ute på äventyr, nämligen Australia Zoo som ligger strax utanför Brisbane. Det blev en tidig morgon för att hinna med så mycket som möjligt.

Vi hade inga speciella förväntningar utom ett, nämligen att se koalor, det var vårat mål med dagen. Så vi tar en karta och lägger upp en rutt inom djurparksområdet så vi verkligen inte missar några sevärda djur.

Vi möts utav sköldpaddor, reptiler och krokodiler av olika slag precis innanför grindarna. Tar oss vidare till de mer gosiga pälsdjuren som dingos, alpackor och framförallt KOALOR! Mission complete, vi har då skådat dessa lurviga varelser i sin rätta natur. Alltså sittandes på en gren med armarna kramandes om en annan gren. Det var bland det sötaste vi sett.

Nu förflyttar vi oss vidare till området med inget mindre än kängurus. Vi gick igenom en grind och möttes av en stor park och en drös med kängurus. Det var tillåtet att klappa dessa djur så vi tog tillfället i akt och hej va lurviga och lena de var. Så mysiga och lugna för att vara bland massa människor. Vi fick även lyxen att mata kängurus från vår egen hand, häftigt!

Klockan tolv var det dags för den berömda krokodilshowen. Då fick vi alltså lära oss om hur dom beter sig i det vilda, vad dom äter och mycket mera. Sedan var det dags för Asien- och Afrikadelen av djurparken. Där fanns giraffer, zebror, noshörningar, tigrar och surikater. Vi kollade även på en tigershow som innebar samma sak som krokodilerna, se instinkter och överlevnadsstrategi i det vilda, väldigt intressant.

Men höjdpunkten för en av oss i gänget var att få hålla i en koala och ta ett foto med den. Resterande del av gruppen nöjde sig med att få klappa på den.

Som ni hör har vi skådat en massa roliga djur idag och går till sängs med ett leende på läpparna.

Hallå!

Vi är ledsna för utebliven uppdatering här, men vi kan faktiskt skylla på den usla uppkopplingen.

Den senaste veckan har vi befunnit oss i Byron Bay tillsammans med tre andra kompisar från Sverige. Mestadels av tiden har spenderats i solen på stranden, vi har även passat på och doppat oss i havet bland vågorna lite då och då.

Så dagsrutinerna ser ut som följande just nu:
När morgonen startar är det bara att klä på sig, äta frukost och sedan påbörja det svettiga arbetet med att smörja in kroppen med solkräm.. Man kan nästan tro att vi sprungit milen när vi är färdiga med det. Sedan tar vi på oss flipflops och traskar 20minuter ner mot stranden, lagom framme är det dags att bada då värmen är överväldigande. Sen är det dags att smörja in sig igen för att kunna sola. Så går det runt och runt med bad, solkräm, sola, bad, solkräm, sola osv hela dagen.

På eftermiddagen går vi tillbaka hem till boendet, vilar lite i det bastuvarma sovrummet(som endast har en takfläkt för att ”svalka”), lagar mat och avslutar till sist med en uppfriskande dusch på kvällen. Mycket mer gör vi inte när vi befinner oss här i Byron Bay. Det är även så att vädret och värmen tillåter inte att göra något annat än sol och bad. Det är en värmebölja här och det märks tydligt för när vi vaknar är det redan 25grader ute och under dagen stiger den till typ 30grader i skuggan. Så varmt att vi knappt vill röra på oss.

Men utöver detta har vi ett mindre zoo på boendet. Det kommer både ödlor, fåglar och kalkoner när vi ska äta mat, inte det bästa middagssällskapet kan vi säga.. Dom känns lite oförutsägbara då det bara kan rassla till och helt plötsligt ligger en ödla under stolen liksom. Men bor man ute i ”skogen” som vi gör kanske detta är att räkna med i Australien.

Vi har även sett en känguru i mindre storlek i skogen när vi promenerade upp till en fyr för att se solnedgången häromdagen. Den gömde sig lite bland löven som hade liknande färg så den va lite svår att se, men vi hann knäppa en bild innan den hoppade iväg.

På fredag när det av till surfers paradise, vi hoppas på bättre internet där.

Sista surf lektionen idag & vi alla är proffs!
nädå men vi känner oss som proffs inombords. I dag va vågorna extremt stora & starka med tanke på stormen som är, men vi tog oss i och surfade ändå. Vi gick i vattnet med brädan fast spänd kring fotleden, hoppade över vågorna & stod stadigt i vattnet när vågen sög oss tillbaka ut i havet igen. Det var svårt att ha koll på allt samtidigt som man skulle "fånga nästa våg" och surfa in på.

Vinden kunde ta tag i brädan ovanför vatten och slå till en i huvudet om man inte hade händerna på brädan hela tiden. Samtidigt som vågorna kom & man skulle hoppa sögs man med i undervattens strömmarna. Som sagt mycket att ha koll på men vi klarade av det. Vi surfade så det heter duga & vi är så nöjda med dessa tre dagar. Något vi sent kommer att glömma!

Och djuren som hållit oss sällskap är inte längre våra fiender, vi har lärt oss att de är i vår natur & att vi lever på samma jordklot. Man måste acceptera alla.. Man måste inte gilla alla men man måste acceptera alla.
Avslutade men lite fina ord, hoppas ni har det bra där ni befinner er!

Det här med selfies bara, ja vi försökte ta några fina så vi kunde visa er där hemma att vi lever men ni kan ju själv se hur det gick med det.

Nu har vi klarat av dag 2 här på Spot X. Morgonen startade tidigt med frukost för att sedan börja surfa klockan åtta.

När vi promenerade ner till stranden med surfbrädorna under armarna såg vi att det blåste kraftigt och vågorna var större idag. Det gjorde oss lite nervösa då vi inte känner att vi har hundra koll på brädan och oss själva i vattnet. Men vi hade en duktig instruktör som gjorde att vi kände oss mer trygga och hjälpte oss med både det ena och det andra, det är dom små detaljerna som gör att surfningen blir så mycket roligare! Vi kunde till exempel stå upp på brädan och surfa med vågorna ända in till strandkanten, vilket vi inte ens kunnat föreställa oss efter gårdagen.

Idag har vi haft en låååång natt och en lång men roliga dag.

Det började med att vi spenderade en heldag i Sydney då vi försökte fördriva tiden genom att gå i alla butiker en gång till, testa sushi, äta samma wraps för tredje gången, titta på nästan alla gatuuppträdanden och sitta i parken. Tillslut blev klockan 18:00 då vi skulle bege oss till central stationen. Dom sa att det skulle bli enkelt att hitta vår buss där som gick 19:00 men vi kan berätta att det var allt annat än lätt. Vi sprang flera olika gångar, frågade olika personer om vägen som skickade oss fel. Vi sprang runt som vilsna hönor och pricken över i:et. Mitt i allt detta gick det ett emergency alarm. Ett väldigt högt alarm som sa att vi skulle på snabbaste sätt ta oss ut från stationen. Precis när vi ska sätta vår fot utanför stationen hör vi en röst som säger ”false alarm”. In i mullret igen för att försöka hitta busshållsplatsen. Tillslut efter att vi hade frågat många olika personer hitta vi bussen och gick på. Aldrig varit så svettiga under resan som vi var då. Att hitta en busshållsplats i en annat land kan vara väldigt stressande, testa då att bära en stor 15 kg ryggsäck på ryggen, en till ryggsäck på magen och en kylväska i handen i 30 graders värme. Det kan jag kalla svettigt och stressigt.

Men väl på bussen gjorde vi oss hemmastadda. Köpt resegodis och frukt inför den långa resan. Vi skulle nämligen komma till spot x vid 4:00 på morgonen. Allt gick bra, dock ingen sömn för någon av oss. Kom fram till där vi skulle bo och blev infösta in i ett tv rum med nedsuttna och sandiga soffor, en lukt som trängde sig in i näsborrarna på ett väldigt otrevligt sätt, en ödla på väggen och något djur som väste utanför eller innanför, vi vet inte. Där fick vi någon timmes sömn. Härligt.

Men med en ny soluppgång kommer även en ny dag. Och denna dag stod det surfing på schemat. Vi tog på våra surftröjor och 50 plus solskydd med brädan under armen och begav oss ner till stranden. Där fick vi, som i filmer, stå i en ring och testa att paddla och även ställa oss på ”brädan”. Innan vi visste ordet av det stod vi i vattnet med brädan bredvid oss mot vågorna. Många wipeouts men även några stående stunder blev det på brädan för oss alla. Väldigt roligt och kul att testa på.

Efter det fick vi vårt rum... med rum menar jag tält. Ja, vi ska sova i tält i tre dagar. Det känns inte skönare eller bättre när man har sett en stoooor spindel, stora ödlor och annat småkryp runt om oss. Men, men några timmars sömn måste vi få till. Imorgon och i övermorgon står det nämligen surfing igen på schemat.