Sjekk denne fantastiske utsikten!

Riktig god Lørdag 😀

Og riktig god førjulstid, håper alle har det bra og at det står bra til. Idag var det tid for å dra en tur ut igjen, denne gangen satte vi nesa mot Sarpsborg, Kurland og Appelsintoppen som ligger her oppe.

For å komme hit må du kjøre av E6 ved Grålum og kjøre mot Sarpsborg by, når du kommer til det som var Sarpsborg sykehus ved lyskrysset tar du mot venstre mot Kurland. Her kjører du rett frem og følger veien på en måte forbi skolen og sykehjemmet til du kommer til en p - plass. Når du går stien her står det skilt mot Appelsintoppen, for et turområde å gå i, det var vann her hvor trærne speila seg i vannet, det var bakke her som er tung men nye pen natur å følge med på, det var grantrær som var pynta med juletrepynt og når man når toppen kan man gå på toppen av tårnet for å se den fantastiske utsikten over Sarpsborg og utover. Dette er en tur som absolutt anbefales, den er på ca 3 km tur retur og inneholder både toalett, gapahuker og flere bål og grillplasser med flere benker. Ikke helt det beste været å gå idag pluss litt kjølig men for en fin tur vi hadde 😀

Turperler skriver blantannet dette om Appelsintoppen:

Turfakta:

Ant.km: 3

Sti gjennom skog og over fjell. Oversiktskart ved parkeringen. I området er det også en fin lysløype, samt muligheter for å velge alternative turstier etter dagsform. Følg gjerne lysløypa for å få en lengre runde.

Veibeskrivelse

Kjør til Sarpsborg og følg veien mot Kurland. Du runder Borg bryggerier, fortsetter rett fram forbi Kurland skole og følger Per Gyntsvei opp gjennom boligområdet. Snart ser du Nationalstua på venstre hånd, og like etterpå er innkjøringen til parkeringsplassen på høyre side av veien.

Tjernet våkner til liv mens vi går vår morgentur langs bredden og over bruene. Fuglene er på plass og nyter forsommerens vare solstråler der de søker seg inn i skogen, gjennom løvverket og ned til hvitveisen på bakken. I morgengryet ligger Sarpsborgmarka utstrakt for våre føtter.

Vi følger stien som leder til Fiskedammen og kan nyte synet av stille vann der en egen verden våkner til liv. Solstrålene har magisk virkning på fugler og insekter, og selv busker og trær ser ut til å strekke litt ekstra på seg i morgenlyset.

Klikk deg inn for å lese mer om Appelsintoppen på turperler sine sider 😊

Fortsatt god helg folkens!

Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!