På rumpestien vi gikk

God Søndagskveld og tusen takk for at du valgte å ta turen inn hit på Østfoldbloggen 🌞

Igår var vi og et vennepar på tur, denne gangen nesten på grensa mellom Fredrikstad og Sarpsborg, nærmere bestemt Skjærviken. Vi parkerte ved Gråtass Barnehage og fulgte gang og sykkelstien helt bort til snuplassen for bussen. Her krysset vi veien og gikk inn veien mellom et hus og en utebod hvor vi fulgte kyststien og de blå merkene, som jeg har tatt bilde av over her. Innover på stien så var det mye vi kunne ta bilde av, et tre i sola, en stubbe som nesten ligna litt en blekksprut og mange steiner som var malte med regnbuer, forskjellige farger og et ansikt på.

Vi gikk forbi eneboliger og hyttefelt før vi kom nedover mot jorde og en bro vi måtte krysse over, der fikk vi tatt et bilde av oss speilende i vannet, kult ikke sant? 😀

Når vi kom over gikk vi langs jorde, det var veldig vått på "hovedveien" men vi fikk kommet oss over og funnet stien vi tenkte vi skulle gå: rumpestien. Stien går gjennom skauen og innover og oppover og nedover i skogen og følger oss til et sted som heter for rumpa. Rumpa er et kallenavn fra gammelt av og fra gammelt av blir det nevnt som et makeskifte mellom Talberg nedre og Talberg østre allerede i 1846, etter hva det står på skiltet i begynnelsen av stien som jeg tok bilde av nedover her. Etter å ha gått stien fulgte vi kyststien på vei tilbake, på høyden her hadde vi utsikt over vannet og vi tok oss en lunsjrast med utsikt over vannet 😊

På veien tilbake krysset vi såpeglatt fjell og såpeglatt røtter, vær forsiktig her er det fort å skli, vi fulgte brua på vei tilbake og de blå merkene tilbake dit hvor vi kom fra. På veien tilbake gikk vi om Oremoveien og nedenom steinringene på Hunn som ligger et stykke fra barnehagen, og fulgte stien ned til bilen igjen.

Med stopp brukte vi ca 4 timer på turen som var en utrolig flott tur å gå, litt vanskelig med barnevogn og evt rullestol her hvis man har med seg det, men en utrolig flott tur å ta med seg om man har muligheten til det.

Vi turer videre og drar straks til et nytt sted så heng med, heng med 😀🌞

Ha en super uke! 😉

Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!