Isesjøstien - en fantastisk runde!

Forrige helg dro vi med et vennepar mot Sarpsborg og Ise, her tenkte vi at vi skulle gå en runde som kalles for Isesjøstien.

Vi parkerte ved Hevingen Golfbane og gikk innover her via golfanlegget, her var det mye flotte detaljer å se på veien og vi prøvde å ta ett bilde av noen av dem, dessverre var det dagen da golferne skulle være litt ampre, om de hadde en dårlig golfdag vites ikke men dersom man velger å gå den runden her via golfbanen så må man få opp tempo og være raske gjennom anlegget. To ganger fikk vi tilsnakk om å ta opp tempoet vårt, når vi kom fra anlegget gikk vi inn en skogsti. Fra stien her så vi utover Isesjø og kunne virkelig nyte naturen, her var det laget en sittebenk også hvor man kunne sitte og ta en rastt før man gikk videre. Etter et stykke kom vi til skiltet som dere kan se nedenfor på bildene med forskjellige retninger og forskjellige typer påskrift på, artig laga!

Vi fulgte veien videre og gikk langs et jorde, over et gårdstun med høner, snudde i krysset over og gikk en annen retning mot golfanlegget igjen. Da havnet vi på boligfeltet rett ved golfanlegget og her fikk vi se litt av noen bolighus som lå oppe på toppen her, utrolig flotte! Vi fikk også sett litt høstfarger på veien og fikk tatt bilde av de røde flotte trærne på området her sånn. Vi gikk videre og endte ovenfor parkeringsplassen hvor bilen stod, på veien her så vi golfballer lagt ut som det norske flagget, utrolig artig laga, og vi så flere høstfarger langs veien. Runden tok ca 2 timer å gå og var en utrolig flott runde som anbefales absolutt å ta seg en tur på, bare husk at når man er inne på anlegget må man ta hensyn til golfere og ha jevnt tempo gjennom anlegget!

UT.no har også vært på tur på denne stien og skriver blantannet:

Isesjøstien fører deg langs strender og vann, gjennom skog, langs myke stier, på svaberg, gjennom golfbane (vær varsom med kryssing her!) og gårdstun (kun gjennomgang for gående og hunder i bånd). Dette er en tur tett inntil bebyggelse, men likevel midt i naturen

Fra golfklubben følger du piler inn i lysløypa. Fra lysløypa, følg merking inn i skogen ned mot Odden. Fra Fjelldal går du inn Oddenveien til Odden gård. Gå gjennom gårdstun og følg piler mot Tøffeltangen.Starter du turen fra Bodalstranda kan du følge pilene mot Isesjøbråten og Maurits hytta, eller mot Tøffeltangen.

Langs stien finnes også mange områder med kulturminner helt tilbake fra steinalderen og frem til middelalderen. F.eks. boplasser, oldtidsveier, gravfelt m.m. Flotte rasteplasser finnes det flere av, bl.a. på Tøffeltangen og på Bodalstranda.

Isesjøen er den største innsjøen i Sarpsborg kommune, med en vannflate på 6,5 km². Den er 6 kilometer lang, ligger 38 meter over havet, og har en middel dybde på 9,5 meter. Den største dybden som er målt er på 22 meter i den sydlige delen.

Absolutt en tur å ta altså med mye historie rundt og flotte områder 😀

Ønsker dere alle en fin Søndag 😀

Golfballene rett ved Hevingen Golfbane laget som det norske flagget over her. Bilde under viser de flotte røde høstfargene som er ute nå 😀 Bildet under der igjen viser en flott bru laget inne på golfbanen😊

Det første bilde over viser flotte detaljer i hagene til de flotte husene som ligger langs isesjøstien, det andre bildet over viser igjen den fantastiske rødfargen som er ute 😀 blar du deg nedover ser du også skiltet med forskjellige retninger på og artig påskrift på 😀

Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!