Etter en lang tur kommer man til dette flotte stedet!

Halloen!

Det er Torsdagkveld og jeg sitter å tenker på helgen som vi la bak oss forrige helg. Jeg og samboeren reiste på hengekøyetur fra Fredag til Lørdag og hadde egentlig pekt oss ut et sted vi tenkte vi kunne henge, istedet for å henge der endte vi opp på et helt annet sted litt lenger inn rett ved Vansjø som ligger rett ved Moss.

Stedet vi endte opp på heter for Elverhøy og ligger et stykke innover skogen når man parkerer på Storebaug rasteplass som ligger rett ved E6. Vi reiste innover og hadde som målsetning at vi skulle overnatte ved Grevlinghuken som ligger et stykke før Elverhøy, dessverre var stedet "booket" så vi fikk et tips om å dra videre til Elverhøy fra Grevlinghuken. Vi parkerte som sagt på Storebaug som ligger ved E6 i Moss, derfra gikk vi innover og fulgte stien innover i skogen. Vått og bløtt var det langs skogsveien vi gikk, men det var også mange steder det var helt tørt, veien gikk litt opp og ned, over litt røtter og fjell/steiner og var både litt bra med ganske bra terreng men også litt dårlig terreng måtte vi gjennom langs veien. Først gikk vi mot Grevlinghuken og før vi kom til Grevlinghuken gikk vi forbi Canadahytta som ligger litt oppi skogkanten, her var det utedo som man kunne bruke både ved Canadahytta og ved Grevlinghuken. Når vi kom ned her var det noen som allerede hadde rigget seg til, de kunne tipse oss om stedet vi dro til og turen gikk videre. Vi følgte den blå løypa, altså de blå merkene på trærne som dere ser under her, og brukte vel ca 45 minutter fra Grevlinghuken til Elverhøy. Også på Elverhøy var det utedo, og en typ hytte som lå her, det var badebrygge og en liten strand man kunne gå ut herfra. Vi fikk satt fra oss sakene og utforsket området litt, benkene som står her stod veldig bra tilrettelagt, det var grønt og flott gress rundt her og det var også søplekasser stående her som man kunne kasta søpla si i.

På veien til Elverhøy gikk vi gjennom skauen, men man kan også kjøre båt hit. I løpet av ettermiddagen kom det en mann med to gutter hit som vi hadde en kjempekos prat med, de var på båttur og reiste hjem igjen i løpet av kvelden. Dagen etter kom det to menn som skulle grille og kose seg og vi så den korte tiden vi var her at flere vurderte å legge til for å ta en rast her. Veien hit var et stykke å gå, men var absolutt verdt turen når vi kom frem, for en flott plass vi kan reise til og som også ligger her tilrette for oss i Viken! Elverhøy ble overtatt av Moss kommune i 2015 og både vedlikehold og avfall blir fulgt godt opp av kommunen, idyllisk flott sted og for et deilig badevann det var her!

Tips! Les mer om Grevlinghuken her på UT.no, der står det blantannet:

Stedet ligger på fastlandet langt vest i Vansjø på østsida av Årvolltangen i et kommunalt barskogvernområde i Rygge. Huken ligger noen få meter fra vannet og har lett adkomst fra merket sti. Her er det gapahuk med plass til 6 og leirplass for 2 mellomstore telt. Det er mange fine fiske-, bade- og turmuligheter i området. Plassen har biodo, godkjent ildsted/grill, ved, sagkrakk og sag. Drikkevann hentes i brønnen til speiderhytta Canada.

Canadahytta som ligger rett ved Grevlinghuken drives og eies av 1. speidergruppe Jeløy i Moss, og er faktisk mulig å leie dersom man har lyst til det.

Når jeg søker opp Elverhøy, kommer dette opp på Moss byleksikon:

Elverhøy var på 1800-tallet en husmannsplass ved Mosseelva i Moss. I 1913 ble Elverhøy utskilt som egen eiendom. Ble i mange år brukt som serveringssted. I eldre tider skal det ha vært et "roskifte" her for båtfarten mellom Sperrebotn og Moss.

Det gamle Elverhøy brant ned i 1930 og ble bygget opp igjen som serveringssted. Folk ble hentet med snekke og slepebåt i helgene, opptil to ganger på lørdager.

Under 2. verdenskrig ble stedet brukt av Hjemmefronten, blant annet til våpen- og sprengningsøvelser. Fra 1952 til 2015 eide Vansjø båtforening Elverhøy. Etter et makeskifte mellom Moss kommune og Vansjø båtforening overtok Moss kommune Elverhøy i 2015. Ette r det har DNT Vansjø sørget for ytre vedlikehold mens kommunen skal pusse opp hytta innvendig. Etter hvert er det meningen at Elverhøy skal brukes som en av Oslofjordens Friluftsråds kystledshytter, kombinert med at skoleklasser får bruke stedet.

Litt historie her med andre ord ;-)

Anbefaler absolutt stedet et besøk dersom du har mulighet, enten via sjøveien eller via skogveien. Går du skogveien bør du parkere på Storebaug og gå innover den veien og følge skilting mot Elverhøy, ca 3,6 km innover fra parkeringsplassen. Her kan man bade, grille og kose seg og også fiske dersom man har lyst til det, det anbefales å ikke spise fisken man får her men kan være gøy å fiske for det. Håper forøvrig dere liker bildene jeg legger ved her både fra skogsturen og fra stedet vi har besøkt og at dere følger Østfoldbloggen videre på flere turer. Neste tur blir Ørekroken på Hvaler!

Vi skrives ;-)

Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!