Dette var Fredrikstads nest største.....

Riktig god kveld!

Idag har jeg tatt meg en tur ut på kveldstid for å ta litt bilder, tankene gikk på hvor skal jeg reise nå for å ta litt bilder i mørket og på kvelden?

Stedet jeg endte opp på ligger på Kråkerøy rett over gamle Kråkerøybrua og kalles idag for Glommen Brygge. Idag i 2019 så inneholder Glommen Brygge en rekke forretninger, leiligheter, butikker og man kan finne både mat og medisiner her hvis man trenger det. I bygget som før kaltes for Kranbanen ligger nå Fredrikstad og Kråkerøys populære pizzarestaurant Solveig pizza. I bygget som blir kalt for verstehallen, huser det blantannet Fresh treningssenter, Radio Norge (Kanal 24) hadde lokalene sine her, Riks TV og Brandstad for å nevne noen av de som har tilhold på Glommen Brygge. Her ligger også Coop Xtra og enda et treningssenter i bygget som ligger rett ved Solveigs Pizza.

Men det har ikke alltid vært næringsvirksomhet her eller leiligheter som det er nå. Byen vår Fredrikstad er kjent for både treindustri men også skipsindustri. Tidligere i bloggen min så har jeg besøkt FMV, Fredrikstad Mekaniske Verksted, som nå er under full utbygging med stadion, næringsarealer og boliger men som før var en av byens største arbeidsplasser med over 3000 arbeidere. Rett nedenfor mot her vi står nå lå Fredrikstad MotorFabrikk som var en av byens og kanskje landets største på å lage båtmotorer, mens her jeg står nå så lå Fredrikstads nest største Mekaniske Verksted, Glommen Mekaniske Verksted også kalt for Ankerløkken Verft.

I bildet over her ser dere byggene som tidligere huset Glommen Mekaniske Verksted, i det ene bygget her ble det laget båter og reparert båter, og bygget har fått navnet sitt Verskstedhallen. Idag er det Sørlie Næringseiendom som eier Glommen Brygge og de har hele 11500 kvm som de kan utvikle og bruke her på Glommen Brygge. I følge nettstedet dere som du kan klikke deg inn på her, står det:

Glommen Brygge er tidligere Ankerløkken Verft. I 1992 ble industribygningene konvertert til kontorer og forretningslokaler. I dag rommer bygningene ca. 11 500 kvm næringslokaler med butikker, treningssenter, helsevirksomheter og kontorer. Rundt 300 personer har arbeidsplassen sin her med Vesterelva og Kråkerøybrua som nærmeste nabo.

Kråkerøybrua tatt i sin prakt, der den ligger over elva og lyser opp. Brua ble ferdigstilt i 1957 og er en klaffebru som må heises opp og ned når seilbåter og større båter skal gjennom/under brua. Brua har hatt stadige oppgraderinger og fikk avlastning for noen år tilbake da Verstebrua stå ferdig i andre enden av Kråkerøy på FMV området.

Verkstedveien er en vei som går under Kråkerøybrua, her ligger det mange flotte hus langs veien og elvepromenaden og veien går fra Kråkerøybrua, under brua og mot Bjølstad gård og Bjølstadjordet. Langs verkstedveien lå Fredrikstad Motorfabrikk, Bjølstad Gård og Bjølstadjorde blantannet. En vandring blant husene som ligger her i stadig utvikling men samtidig kan man minnes gamledager og hvordan det så ut her for mange år tilbake, legekontor ligger også blant veien her og man kan også rusle langs ælva når man er ferdig med å ruste opp bryggeanlegget som ligger her.

Fredrikstad MotorFabrikk sine lokaler huser for tiden litt forskjellig. Motor Fabrikken var en av de som solgte motorer med en fin emballasje i følge LokalWikipedia , der står det også:

Fredriksstad Motorfabrikk
(FM) ble etablert på Kråkerøy i Fredrikstad av Chr. Halvorsen i 1910, og het da Fredriksstad Motorverksted. Da motorproduksjonen opphørte i 1985 hadde bedriften produsert 22 300 båtmotorer (hovedsakelig bensindrevne), men enkelte typer ble bygget frem til 1998. Etter dette gikk FM i hovedsak over til en rolle som underleverandør for Østfold-industrien.

De fire første årene holdt bedriften til i lokalene som Berhtelsens mek. senere flyttet inn i, mens FM flyttet til lokaler som i 2010 er i bruk som teater. I 1922 ble fabrikken solgt på tvangsauksjon og Fredriksstad Privatbank overtok som eiere. Året etter ble fabrikken overtatt av et nyetablert aksjeselskap ledet av Peder Sigvart Karstensen, og det nye navnet ble Fredrikstad Motorfabrikk AS. Frem til 1981 da brødrene Reinholt Andreassen overtok FM og flyttet delelageret til Sarpsborg var bedriften i familien Karstensens eie.

I 1963 produserte FM i samarbeid med båtbyggeriet Roland A/S fra Hisøya ved Arendal glassfibersjekter på 21 fot. Sjektene ble solgt under navnet «Fram», og FM tok seg av motorutrustningen og markedsføringen. Sjektene ble levert med 6-8 hk FM-motorer, og på fabrikken ble det sagt at «man solgte en motor med en fin emballasje.».[1]

Utsikten fra Kråkerøybrua og mot Fredrikstad sentrum og Værsteområdet. Tidligere bilde viser motsatt vei mot Isegran, Glommen brygge og Tordenskiold/ Nygaard brygge i nærheten av biblioteket :-) 

Bob Marley har fått sin plass på Glommen Brygge mot Kråkerøybrua, legg merke til at kjettingen skal forestille håret hans. Kjempekul detalj! Glommen Brygge strekker seg fra Kråkerøybrua og et stykke bortover langs Kråkerøyveien, stor parkeringsplass og opptil 2.5 times gratis parkering med kort vei til sentrum og kort vei til alle fasiliteter. Bommen slipper man også!

Her tenker jeg å avslutte med litt historie fraWikipedia rundt Glommen Mekaniske Verksted A/S :

Glommen Mekaniske verksted (GMV) AS ble etablert på Kråkerøy ved Fredrikstad av Johan Hansen (1865–1937) i 1898 som «Fredrikstad Armaturfabrik».[1] De gikk snart over til skipsreparasjoner og skipsbygging og GMV var i nesten hundre år frem til sin undergang i 1982,[trenger referanse] Fredrikstads nest største skipsbyggeri, hvor Fredrikstad Mekaniske Verksted er det største. Verkstedet hadde dermed en stor betydning for områdets økonomi.[trenger referanse] På det meste arbeidet 330–350 mennesker ved GMV.[trenger referanse]

De første årene var GMV et enkelt verksted med en opphalingsslipp der de reparerte og overhalte mindre fartøyer. Etter hvert ble det bygget en rekke skip i størrelsesorden 1500–2000 bruttotonn. GMVs spesialitet ble etterhvert tank og lasteskip med helsveisede skrog. GMV ved ingeniør Arthur Oliver Andersen (f.1888) var det første verft i Norge som leverte et helsveiset fartøy utført med elektrosveis.[2]

De fleste nybyggene forsvant til andre deler av landet eller til utlandet.[trenger referanse] MS «Skjærhallen» (II) og «ferge nummer 6» som gikk mellom Østsiden og Vestsiden forble imidlertid i byen.[trenger referanse]

GMV ble gjennom 3 generasjoner drevet av familien Kylstad-Hansen, men ble på slutten av 60-tallet solgt til AS Ankerløkken Verft som grunnla «AS Ankerløkken Verft Glommen».[trenger referanse] På 80-tallet var det slutt, som så mange andre verft gikk de konkurs.[trenger referanse]

Det er bygget 199 skip ved GMV.[3]

Etter konkursen ble området kjøpt opp av Kai Pedersen og Odd Hansen – to lokale investorer. Det er senere i regi av Kai Pedersen utviklet til et handels-, kontor- og boligområde.[trenger referanse]

Fartøyer fra GMV[rediger | rediger kilde]

Ambox rewrite.svgOpprydning: Denne seksjonen trenger en opprydning for å møte Wikipedias kvalitetskrav.

Nr 1 «Sanne» slepebåt, bygd for Sanne & Solli Bruk , Kjær.
2-sylindret compoundmaskin for DS «Fusa» 1904
Nr 4 DS «Isnæs» 1908, Furuholen senter[død lenke]
Nr 5 DS «Pasop» 1908 [2]
Nr 9, DS «Opsund» slepebåt 1909 [3][død lenke]
Nr 11, DS «Minge» 1910 [4][død lenke]
Nr 12, DS Fladeby, senere DS Rolf I. Bygget 1911 [5]
Nr 14, DS «Jarl» 1911. slepebåt for Tyrifjorden. [6]
Nr 17 DS «Mørkfos»
Nr 19 MB «Bitihorn» 1912 [7]
Nr 23, DS «Trysilknut» 1914 [8]
Nr 36, MF «Salhusfærgen» 1918, [9]
Nr 38, DS «Frank» 1922, senere MS «Mette Meng» [10]
Nr 44, «Per» V/B 121 1921 Varpbåt [11][død lenke]
Nr 45 «Espen» V/B-120 1921 Varpbåt [12][død lenke]
«Askeladden» V/B-111 1925 (# 44) Varpbåt (At «Espen» og «Askeladden» har samme byggenr må være feil) [13][død lenke]

Nr 62, «Vildanden», 1924. Bygget for Christiania tømmerdirektion. Varpbåt 12,00m, Fetsund lenser 2015.
Nr 63, MT «Shell23», 1929. Bygget for Norsk Eng, L 13m, B 4m, dypgående i riss 1,9m, ca 45 HK.
Nr 66 1930. Bygget for Norsk Eng. Mineralolje. Motor laste- og slepebåt, L 15,75m B 4,30, dybde i riss 1,9 m 15,75 m (p-p). Bredde 4,30 m. Dybde i riss: 1,90 m, 60 HK.
Nr 67, Nr 68, Nr 69, 1930, slepebåt, L 14,4m, B 4,3m, dybde i riss 1,6m, Deutz 110-120 HK
Nr 86, MF «Rand» 1938 Bilferge Randsfjorden. [14]
Nr 87, MS «Hosanger I» 1938
Nr 88, MT «Biwi» 1940 , Gijoh AS (Gill-Johannessens rederi , Oslo)
Nr 91, MT «Banco» (I) (LKNE) (1940–43) [15]
Nr 99, MT «Vildfugl» 06.1941 til H.Ditlev-Simonsen, Oslo. 600 tdw.
Nr 100, MT «Vilna» 1942 [16]
Nr 100 MT Banco (II) (LLIH) (1945–58) [17]
Nr 114, MS «Bruvik» 1949.[18]
Nr 121 MT «Saphir» (II) (LGWY) (1949–56)
Nr 122, MS «Skjærhalden» (II) 1948. [19]
Nr 130, MS «Verma» 1950. [20]
MT «Griptank» 1950 Bunkersbåt. [død lenke][død lenke]
Nr 132, MT «Landbreeze» 1954. [21]
Nr 140, MS «Greven» 1953 for tømmerfløting på Tyrifjorden [https://web.archive.org/web/20071027081440/http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=1147&page=2%5D%3Cbr /> Nr 150, MF «Storegut» 1956.[22]
Nr 152 1955, Inspeksjonsbåt Fredrikstad kommune, L 10m B 3m, Ford marinediesel ca 36 HK, 1400 omdreininger, Fredrikstad havnevesen. Restaurert og solgt til Kenya i 1986.
Nr 160, MF «Hvalerfergen» 1959. [23]
Nr 163 MF «Hvalerfergen II» 1963. [24]
Navneendring:
GLOMMENS MEKANISKE VERKSTED A/S, FREDRIKSTAD FRA 1889-1967
ANKERLØKKEN VÆRFT GLOMMEN A/S, FREDRIKSTAD FRA 1967-1983.
Nr 183 MS «Cement King», 1973 , nå MS «Falkland Cement». [død lenke] Schiffsspotter.de[død lenke]
Nr198 MS«Martin Viking», supplyskip, ferdigbygget Framnes mek. Verksted. Siste fartøy fra Glommen verksted.


Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!

Liker

Kommentarer

Litt_om_alt
Litt_om_alt,
Jeg elsker Fredrikstad 🤩 så vakker by!!
nouw.com/litt_om_alt
Heidi
,
Det var jo hele barndommen min.