Bli med tilbake hit

God morgen 😊

For en ukes tid tilbake reiste vi til et av stedene som vi besøkte i fjor sommer på hengekøyetur. Vi reiste til Storebaug i Moss hvor vi parkerte bilen ved rasteplassen og gikk innover i skogen her. Dessverre var det gravd opp masse skog og natur het når vi kom hit, men vi bega oss ut på runden som var 7.5 km lang tur - retur. Vi gikk inn i skogen og fulgte skilting mot Elverhøy, vi gikk forbi Ravneberget hvor vi tok en stopp for å titte på den herlige utsikten som er her, vi gikk videre for å se på Canadahytta som ligger et stykke etter ravneberget igjen. Den flotte hytta ligger midt i en åpen plass med masse flott skog rundt seg.

På veien møtte vi flere utfordringer, her har det tydeligvis vært vått som en skute blir i full sjøstorm, så vi måtte konsentrere oss veldig i snø og masse is! Men du verden så mange flotte bilder det blir av isen og iskunsten. Vi bega oss videre og fulgte fortsatt skilting mot Elverhøy, etter en stund med opp og ned og klatring på veien kom vi frem.

Hytta som ligger her var under oppussing, det samme var bryggene her, de var bygget på og man så at bryggene var pussa opp. Elverhøy turen kan man også ta via vannveien, enten med båt eller kano, den er også en av turene i boka 40 trivelige turer i Østfold. Elverhøy ligger idyllisk til langs Vansjø og er absolutt verdt å ta seg en tur på våren - sommeren, nå på vinterstid kan det være mye skummel is her langs veien men turen er også fin å ta på vinteren.

Etter en liten rast her gikk turen tilbake og vi fulgte skilting til Storebaug, når vi gikk tilbake så gikk vi litt feil vei fordi gravingen hadde stengt veien tilbake og vi måtte finne en alternativ vei. Turen tok oss rundt 3 timer og vi kosa oss i deilig solskinnsvær og nydelig vintervær!

I Moss byleksikon står det:

Elverhøy var på 1800-tallet en husmannsplass ved Mosseelva i Moss. I 1913 ble Elverhøy utskilt som egen eiendom. Ble i mange år brukt som serveringssted. I eldre tider skal det ha vært et "roskifte" her for båtfarten mellom Sperrebotn og Moss.

Ut.no skriver blantannet:

MOVAR IKS skal etablere en 9 kilometer lang hovedvannledning fra Frydenlund i Rygge og frem til kommunegrensen mellom Moss og Vestby. Oppstart for dette er 4. januar 2021. Strekningen mellom Storebaug og Vålerveien er den første der det blir merkbar byggeaktivitet. En av de viktigste konsekvensene er at turstiene i dette området får en svært redusert tilgjengelighet fra januar til senhøsten 2021. Til tider vil turveiene også være helt stengt.

Turen starter fra Storebaug Øst (P-plass ved E-6). Følg blåmerket sti nordøstover langs Mosseelva. Stien begynner ved parkeringsplassen. Sti i kupert terreng i ca 2,5 km langs elva forbi det nedlagte småbruket Tangen (nå hytte) – frem til Elverhøy. Herfra kan en ta turen ut på tangens nordligste spiss.

En fin tur med andre ord 😊 God tur folkens og god Søndag!

Sjekk også ut: www.ostfoldbloggen.wordpress.com!