Header

Jag försöker alltid ha hembakat bröd i frysen till Adam. Det absolut godaste är såklart nybakat men ibland föredrar nästan Adam när brödet rostas. Så bröden som inte äts upp samma dag som det bakas fryser jag alltid in direkt.

Sen brukar jag ta ut en bit från frysen på kvällen, dela den i två på morgonen och rosta brödet. Blir hur bra som helst.

Här är våra favoriter som nästan smakar som bäst efter en omgång i brödrosten.

Tips nr 1:

Jag ville dock få en smidig deg att arbeta med så det slutade med att jag hade i hela finax röda mjölmix i degen ( sparade någon matsked till utbakningen bara). Brödet blev otroligt lättbakat och inte alls kladdigt. Men kanske inte så luftigt och fluffigt som jag hade trott. Så nästa gång ska jag nog testa att ta lite mindre mjöl och baka ut brödet ännu mer så det inte blir lika tjockt.

Originalreceptet härifrån.

Glutenfritt sirapsbröd i långpanna (ca 25-30 st)

50 gram jäst 5 dl mjölk 100 gram rumsvarmt smör 1 msk fiberhusk 0,75 tsk salt 4 msk ljus sirap 800-900gr Finax röda mjölmix (ev smör till pensling)

Smula jästen i en bunke och värm mjölken till 37 grader. Lös upp jästen i mjölken, rör ner fiberhusk och låt den vila i ca 5 minuter. Tillsätt smöret i bitar, salt, sirap och mjölmix. (spara någon deciliter av mjölet till utbakningen). Arbeta degen med maskin i ca 5 minuter, tills den känns smidig. Låt jäsa under bakduk i ca 35-40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.  Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i två delar ( en till varje plåt). Kavla ut varje bit till en rektangel, ca 1,5 cm tjock, och dela den i bitar, storlek går fint att välja själv. Nagga bitarna, pensla på lite smält smör (frivilligt men jag gillar smaken) och grädda dem mitt i ugnen i ca 7-10 minuter. Låt svalna under bakduk, och njut!

Tips nr 2!

(recept från sociala medier som jag gjort om något)

Glutenfri frallor med krispig yta ( ca 12 st) 1 pkt jäst 50g 50g smör 1 tsk salt 1 tsk brödkryddor 1 ägg 1-2 dl bovetemjöl alt 1-2 dl Finax lågprotei mjölmic (blå) 1 pkt Semper fin mix (500g) 2 tsk fiberhusk 2 dl mjölk 3 dl ljummet vatten olja ( för att underlätta när man ska forma frallorna)

Smält smöret och blanda i mjölken, värm blandningen så den blir fingervarm. Smula jästen i bunken och häll ner smörblandningen. Rör runt tills den löser sig. Tillsätt fiberhusk, blanda runt och låt den svälla i ca 10 min. Häll ner resten av ingredienserna och arbeta samman till en deg ( använd gärna en matberedare). Tillsätt ev lite till mjölmix vid utformningen av frallorna då degen är ganska kladdig. Använda gärna lite olja på händerna. Avsluta med att forma till bullarna med lite vattenskölja händer. Låt jäsa under bakduk i ca 10 min. Sätt ugnen på 220 grader och grädda frallorna i ca 20 minuter. Låt svalna under bakduk.

 

Tips! Brukar dela bröden i önskad storlek innan jag fryser in dem.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Dagens shoppingtips!

För ett par månader sedan införskaffade vi oss en efterlängtad pryl till hemmet; en Moccamaster. Så himla nöjd. Förutom att den är en snygg detalj i köket så brygger den kaffet väldigt snabbt också.

Rekommenderas varmt. Såg att den faktiskt är på kampanjpris här (annonslänk) just nu, 30% rabatt är inte fy skam!

Såg även att brödrostarna från SMEG var på kampanj och det kliar i shoppingfingrarna att slå till på en.

Happy shopping!

Likes

Comments

Tänk att det redan är lördag imorgon. Galet. Det är rätt mycket på jobbet just nu så dagarna går verkligen i rasande fart. Kom på att jag glömt dela med mig av receptet på en väldigt god efterrätt.

Om man tycker om Baileys förstås. Vilket jag gör. Och jag tror att de flesta gästerna, som alla kanske inte är stormförtjusta i Baileys annars, även uppskattade denna.

Receptet hittade jag här.

Baileyspannacotta med Daimkross 4-6 portioner

4 dl grädde 3 msk socker 2 krm äkta vaniljpulver 1 dl Baileys 2 gelatinblad 1 daim á 50 g

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Koka upp grädden, socker, vaniljpulver och baileys i en kastrull. Låt sjuda i någon minut, men vispa hela tiden så att det inte bränns vid i botten. Krama ur vattnet ur gelatinbladen. Ta kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen, rör tills gelatinbladen lösts upp helt. Häll upp i portionsglas, täck med plastfolie och ställ in i kylen i minst fem timmar. Toppa pannacottan med krossad diam och gärna någon frukt precis innan servering.

Likes

Comments

Nu ska ni få ett till tips på en riktigt god vardagsrätt.

Cornflakespanerad torskrygg

Ytan blir verkligen frasig och god. Jag kommer aldrig mer använda mig av gl. mjöl alt ströbröd längre när jag panerar, det blev verkligen så mycket bättre när man använder cornflakes!

Sen serverade jag den goda fisksåsen till ( som Alvin blev överlycklig över). Den smakar precis som den goda såsen som man fick i skolan. Receptet hade jag nerskrivet på en lapp så vet ej vem som "kommit på det".

Kall fisksås 3 dl gräddfil 1 dl filmjölk ½ dl bostongurka 3 msk majonnäs en gnutta socker ½ tsk salt klippt dill (jag använde fryst)

Börja med såsen så att den får stå och gotta till sig i kylskåpet. Blanda alla ingredienser i en skål.

 

Cornflakespanerad torskrygg 4 filéer torskrygg (Går såklart att använda annan fisk också!) ca 3dl Cornflakes ( glutenfria) 2 ägg salt&peppar

Krossa cornflakesen ( så det blir småsmå flakes) och tillsätt salt och peppar. Vänd först fiskfiléerna i uppvispat ägg och sen i conflakesbladningen. Hetta upp smör i en stekpanna. Stek på medelvärme i ca 5 minuter på varje sida(vänd inte för fort utan vänta tills det bildats en hård yta).

Jag valde att servera fisken med pressad poatis, fisksås och rivna morötter.

Så gott!

Likes

Comments

Vi försöker äta lite mer vegetariskt här hemma och förra veckan testade jag därför att byta ut köttfärsen mot Quornfärs (pr-utskick) när jag lagade min glutenfria lasagne.

Jag trodde att det skulle bli betydligt mer kräsna miner när killarna insåg att jag bytt ut köttfärsen. Men icke. Visst kände de en liten skillnad men den gick ändå hem. Båda två ville dessutom ha lasagnen dagen efter, trots att de fick välja mellan en annan maträtt som de också gillar skarpt. Så det var minst sagt ett bra betyg.

Jag har hört att sojafärs också ska vara ett gott alternativ till köttfärs så det måste jag prova också. OBS! Det kan dock vara gluten i både soja och quornfärs från andra leverantörer så kolla innehållehållsförteckningen.

Vegetarisk och glutenfri lasagne

Det är svårt att skriva ner exakt recept på lasagne för jag gör den alltid efter känsla. Ett tips är att gör Quornfärsåsen tidigare under dagen så att den sätter sig lite i smakerna. Ett annat tips är att jag brukar ha lika stora delar smör som mjöl i min béchamelsås. Sen häller jag på mjölk tills jag fått en lagom konsistens. Så receptet nedan är bara på ett ungefär:)

Quornfärssås Quornfärs 600g 1 gul lök ( finhackad) 2 frp passerade alt finkrossade tomater 2 msk buljong/fond ( grönskasbuljong alt svamp fond) 1-2 vitlöksklyftor ( pressad alt finhackad) kryddor efter smak och tycke

ICAS glutenfria lasagneplattor( tycker att de är de godaste på marknaden)

Béchamelsås ca 3 msk smör ca 3msk glutenfri mjölmix ca 6 dl mjölk ev. kryddor

Riven ost

Börja med Quornfärssåsen. Stek löken och ta sedan upp den innan det är dags att bryna köttfärsen. När Quornfärsen är genomfräst tillsäts passerade tomater, löken, buljong, kryddor och pressad vitlök. Låt allt stå och puttra i ca 20 min.

Gör sedan béchamelsåsen. Börja med att smälta smöret och snabbt tillsätta mjölmixen. Observera att det är viktigt att röra runt/vispa lätt i kastrullen hela tiden. Tillsätt sedan mjölken till önskad konsistens (lite tjockare) och smaksätt sedan såsen efter eget smak och tyckte. Jag brukar använda mig av lite oregano och peppar.

Sätt ugnen på 225gr. Varva sedan såsen, lasagneplattor och Quornfärssås i ca 3 lager. Toppa allt med lite riven ost. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna något innan servering. Servera tillsammans med en stor fräsch sallad.

Likes

Comments

Jag skrev ju tidigare om att jag bakade helt underbara semmelbullar och självklart ska jag dela med mig av receptet. Hittade receptet hos duktiga Niiinis Kitchenlife.

Glutenfria semmelbullar

25 g jäst (1/2 pkt) 40 g mjukt smör 2,5 dl mjölk 0,5 msk fiberhusk 1/2 strösocker 1 tsk stötta kardemummakärnor 1 krm salt 1 ägg ca 7dl glutenfria mjölmix (ca 400 g) Jag använde FINAX LÅGPROTEINMIX

Smula ner jästen i degbunken. Värm mjölken och låt den bli fingervarm, 37°C. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt fiberhusk. Rör om och låt svälla 10 minuter.  Blanda ner strösocker, stött kardemumma, salt, ägget, det rumsvarma smöret och hälften av mjölet. Arbeta degen väl i maskin. Tillsätt resten av mjölet i småportioner, men spar lite till utbakningen. Bearbeta degen till den är smidig men fortfarande ganska så lös. Jäs i 45 minuter. Knåda degen lätt på mjölad bänk och dela den i 2. Rulla varje del till en längd och dela den sedan i 8 lika stora bitar. Forma varje bit till en slät bulle och placera på bakpappersklädd plåt. Täck över och jäs 30 minuter till. Knäck ett ägg och vispa upp det, pensla sedan varje bulle innan du gräddar dem. 225 grader i ca 12-15 minuter.

Så otroligt goda! Och självklart gjorde vi semlor av bullarna också. Men inte av alla, så frös in resterande. Perfekt att ha ett gäng bullar i frysen när semmelmagen ropar!

Såg att Niinis hade ett recpet på en egen mandelmassa:

Fyllning: 2 dl solrosfrön all inkråm från bullarna 1/2 dl vispgrädde 1,5 florsocker 2 tsk vaniljsocker

Blanda allt i en mixer eller i en bunke och kör med handmixer. Skär av toppen på bullarna och fyll dem med fyllningen.

Men vi körde på vaniljkräm och grädde istället. Alvin tycker att det är godast.

Oavsett fyllning, så måste ni bara testa att baka dessa, jag vågar nästan lova att ni inte blir besvikna.

Likes

Comments

Igår blev det ett gäng timmar i köket, provade nämligen två att baka två nya recept. Först semmelbullar ( som blev sååå bra, recept kommer!) och sen glutenfria frallor. Hade sett ett recept på Facebook som en tjej tipsade om, men gjorde om det något. Frallorna blev riktigt goda. Tack vare att jag hade lite olja på händerna när jag formade frallorna och lite vattensköljda händer på slutet för att justera den sista formen, fick frallorna en lite krispigare yta.

Så himla gott!

Glutenfri frallor med krispig yta ( ca 12 st) 1 pkt jäst 50g 50g smör 1 tsk salt 1 tsk brödkryddor 1 ägg 1-2 dl bovetemjöl alt 1-2 dl Finax lågprotei mjölmic (blå) 1 pkt Semper fin mix (500g) 2 tsk fiberhusk 2 dl mjölk 3 dl ljummet vatten olja ( för att underlätta när man ska forma frallorna)

Smält smöret och blanda i mjölken, värm blandningen så den blir fingervarm. Smula jästen i bunken och häll ner smörblandningen. Rör runt tills den löser sig. Tillsätt fiberhusk, blanda runt och låt den svälla i ca 10 min. Häll ner resten av ingredienserna och arbeta samman till en deg ( använd gärna en matberedare). Tillsätt ev lite till mjölmix vid utformningen av frallorna då degen är ganska kladdig. Använda gärna lite olja på händerna. Avsluta med att forma till bullarna med lite vattenskölja händer. Låt jäsa under bakduk i ca 10 min. Sätt ugnen på 220 grader och grädda frallorna i ca 20 minuter. Låt svalna under bakduk.

Frallorna är som godast när de är lite ljumna så de som inte äts upp direkt rekommenderar jag att frysa in. Sen är det bara att ta fram och tina upp i micron för bäst resultat.

Likes

Comments

Äntligen är jag på benen igen! Så skönt.

Nu är det bara luftrören som spökar lite men men,

Så nu har jag passat på tömma frysen på lite lussekatter som blivit över och istället gjort skorpor. Så himla enkelt och gott. Det går givetvis bra att göra detta med vanliga bullar också.

Tänk bara på att bullarna måste vara helt tinade innan ( just därför är detta ypperligt att göra med bullar som blivit över.)

Lussebulleskorpor – glutenfria    Börja med att sätta ugnen på 150°C. Skär valfritt antal Lussebullar i skivor. Lägg på bakpapperklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca. 30 min. Känn på skorporna – om de är lite mjuka så vänder du på dem och gräddar en stund till. Förvara i en burk med lock – de håller nästan hur länge som helst.

Likes

Comments

Inlägget innehåller pressprover.

I söndagskväll blev jag sjuk. Från ingenstans. Feber, ont i kroppen och helt orkeslös.

Som tur var verkar det inte vara influensan för jag är redan på bättringsvägen. I dag har jag dock helt klart mer energi än tidigare och passande nog så dök det upp ett pressprov från Sigdal Bageri bland dagens post; deras nya fröknäcke som heter PUMPAKÄRNOR. Fröknäcket innehåller flera sorters korn och fröer med en utpräglad smak av pumpakärnor. Det extra grova fröknäcket innehåller endast naturliga råvaror. Me like! 

Så himla gott!

Så detta fick bli min lunch idag, en helt klart bättre hemma-tycker-synd-om-mig-själv-lunch.

Ser framemot att äta fröknäcket igen imorgon till frukost. Nytt år, nya vanor och då är ett nyttigt fröknäcke helt klart ett bättre val än vanliga smörgåsar.

Tyvärr är just detta bröd inte glutenfritt men de har flera olika varianter av glutenfria fröknäcken i deras sortiment, vilket är ett stort plus i kanten!

Likes

Comments

Äntligen är semmelsäsongen här!

En favorit som jag garanterat kommer göra snart igen.

Semmelkladdkakan - Denna kombination av kladdkaka och semlor är verkligen ljuvlig!

Originalreceptet hittade jag här men gjorde om det lite så att det blev glutenfri.

semmelkladdkaka-glutenfri

semmelkladdkaka-glutenfri

 semmelkladdkaka-glutenfri

Semmelkladdkaka- glutenfri

150g smält smör 100 g mandelmassa 3 dl strösocker (går att minska en hel del om man så vill) 2,5 dl finax röda mjölmix ( vetemjöl om man inte vill göra glutenfri) 1 msk vaniljsocker 2 tsk kardemumma ( jag använde mig av malen) 1 krm salt 2 ägg

Till servering: Lättvispad grädde (ev lite mandelflan och extra mandelmassa)

Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret. Blanda ihop socker, mjöl, vaniljsocker, kardemumma och salt. Knäck i äggen. Riv ner mandelmassan. Häll ner det smälta smöret och rör om till en jämn smet. Smöra och bröa(glutenfritt ströbröd eller kokos)  en form. Häll i smeten och grädda i ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten. Låt svalna innan servering. Pudra över lite florsocker. Servera med lättvispad grädde ( ev lite extra mandelmassa om så önskas) och mandelflan.

Likes

Comments