Innan vi åkte hit sa vi att whitsundays kommer bli semester på semestern. Och det var det! Vi bodde på en segelbåt i tre dagar och åkte runt och upptäckte olika stränder, snorklade och bara njöt. Whitsundays är en nationalpark bestående av en grupp öar som är en del av barriärrevet. Otroligt fint!
Vi började första dagen med att åka till en strand och hoppa i det kristallklara vattnet från båten. Vattnet var riktigt varmt, runt 30 grader, så här hade även du kunnat bada mamma! Efter doppet var tanken att vi skulle snorklat men vågorna var för stora, så tyvärr gick det inte. Vi la till i en vik, åt gott och satt uppe på däck till sent men en öl i handen och lyssnade på musik. Klockan 7 dagen efter började båten åka till vårt första stopp. Whitehavenbeach. Och alltså vi alla var överens om att det antagligen är det finaste vi sett. Det gick knappt att ta in. Jag försökte knäppa några bilder, men dels var det svårt att fånga på bild och dels ville man bara gå runt och upptäcka, bada och njuta! Vattnet var så extreeemt fint. På en del av stranden simmade det massor av stingrockor, och där såg vi även en liten haj som nästan simmade in i oss. Ni fattar, det var obeskrivligt. På eftermiddagen snorklade vi på två olika ställen. Korallerna var finare än jag sett innan, men det var inte så mycket fisk. Det coolaste vi såg var en mussla som var större än mig (!!) gigantisk. På kvällen åkte vi in till en strand, åt nachos i solnedgången, innan vi gick ombord på båten och grillade. Morgonen efter snorklade vi ingen, och då var det många som såg sköldpaddor. Tyvärr såg jag ingen, men jag såg Nemo, och en muräna! Sedan seglade vi i några timmar in mot land, innan denna fantastiska resa var slut. Sammanfattningsvis var whitsundays underbart. Åk dit!! Ta en titt på bilderna nedan så får ni ett smakprov. xx

Alla hjärtans dag idag!! Något som egentligen knappt märkts av här i Byron. Först igår satte dem upp en liten sektion med nallar på woolis (Australiens Ica) och idag tredubblades priset på jordgubbar. Ganska skönt egentligen. Hur som så bestämde jag och Emma oss för att skippa hostelköket och ta en picknick på stranden. Ingen av oss var speciellt hungrig så vi köpte lite frukt, ost, kex och choklad. Så gott!! Solen går ju tyvärr inte ner över havet här, men solnedgången är ändå fantastiskt! Ljuset är så fint, och det blir helt rosa där hav och himmel möts. När solen väl gått ner blir det snabbt mörkt, gatumusikanter kommer fram och stranden fylls av små krabbor. Vi satt kvar ett tag, men efter att en krabba(hoppas vi) sprang över filten och ”nafsade” på Emma kände vi att det var dags att lämna. Så mysig kväll!! Nu ska vi, försöka, sova. Vårt rum är såååå varmt. Godnatt, och glad alla hjärtans dag på er!! Xx

Här kommer ett inlägg i realtid, dagen till ära. Det är ju faktiskt fettisdagen, eller fat-tuesday som vi fått förklara för alla australiensare, tyskar och kineser som undrar vad vi håller på med. Alla nickade entusiastiskt och tyckte lät fantastiskt gott, även om en själv insåg att ”it is wheatbread with an almond paste and whipped cream inside” inte alls låter så charmigt. Menmen, gott är det, och fettisdagen är en tradition att följa. Jag önskar att jag kunde säga att vi bakade dem själva, men när man bor på ett hostel lockar det inte att baka. MEN vi specialbeställde våra små bröd på ett bageri som gjorde sitt yttersta för att klura ut vilket bröd som skulle passa bäst. Och den blev perfekta!!! Vi gjorde vår egen supergoda mandelmassa, köpte sprutgrädde (tyvärr) och komponerade ihop två semlor.
Resultatet? Fantastiskt

Okej, Fraser island. Uppenbarligen en ö, men inte vilken ö som helst. Fraser är världens största sandö (det finns inga riktiga vägar utan man tar sig fram med bilar på stränderna som sträcker sig runt hela ön). Fraser, som är med på världsarvslistan, har ett rikt djurliv, däribland några av världens giftigaste ormar. Dessutom får man inte bada i havet runt ön pga stor mängd hajar och extremt starka strömmar. Vår guide sa att om man flyger runt ön kan man se upp till 400-500 hajar, på en bra dag.
Vi åkte till fraser på en arrangerad tur tillsammans med ca 25 andra. 3 dagar 2 nätter. Och det var verkligen en fantastisk upplevelse. Ska erkänna att jag inte tyckte det var lika fantastiskt första natten när man låg på ett tunt liggunderlag i ett svettigt tält, med vetskapen om att en giftig orm var utanför (ja, det bodde en dödlig orm där vi tälta. Trevligt va?), eller när en stor råtta sprang omkring på ”fönstret” i tältet, eller när vi vaknade efter MAX 1 timmes sömn av vår guide som spela någon dålig country låt på högsta volym i kassa högtalare. Jag hade även lite svårt att hålla humöret uppe i slutet på dag 2 när en av bilarna gick sönder på väg hem. Vi hade ca 30min kvar till campet, men det tog oss över 4,5 timme. Lång historia kort - en av bilarna gick sönder, mitt på stranden och vi var fast. Tidvattnet kom, stranden försvann och vi funderade över om vi skulle flyta ut till havs. Vissa stod på sanddynerna, som perfekta offer för dingos, mörkret la sig och det var kallt som bara den. Bilen gick inte att laga så vi fick lämna den på stranden/i vattnet och åka i omgångar hem. När vi kom hem kurrade magen efter en hel dag av äventyr och med ca 10h sedan lunch. Det mest positiva med incidenten var att man var så utmattad när man gick och la sig att man sov som en sten. Måste även nämna att vårt gäng på fraser var otroligt härligt, och framförallt våran bil var extremt rolig. När vi satt fast på stranden lyssnade vi på gamla hits, sjöng högre än någonsin till proud Mary, pratade om allt och ”lekte” olika lekar för att hålla humöret uppe.
För att summera det hela var fraser underbart, en av dem bästa upplevelserna hittills på resan och något jag kommer minnas för alltid! Jag är otroligt glad att vi åkte dit och tacksam för dem dagarna.
Direkt efter fraser tog vi nattbuss upp till Airlie Beach och whitsundaysöarna, men mer om det i nästa inlägg! xx

Här har ni den. Den giftiga ormen. Blir man biten av den har man max en timme på sig att ta sig till sjukhuset. Eftersom vi har 5-6 timmar från sjukhus var man inte så sugen på att bli biten! Just denna är mycket liten, det är en unge, men lika farlig för det. Ibland är t.o.m ungarna farligare då den inte lärt sig styra hur mycket gift de sprutar ut. En vuxen orm biter sällan för att döda, utan släpper bara ut lite gift för att skada så att den kan fly, men en unge har inte lärt sig detta.

Första stoppet längst kusten blev Byron Bay. Tyvärr bara en natt då vi var ute i sista sekund och alla boenden under tusenlappen var fullbokade. Men en natt räckte för att tycka om det. Återigen gick vi upp tidigt och såg soluppgången, denna gången vid Byron Bay Lighthouse, åt god frukost och hängde på stranden.
Sent på kvällen tog vi bussen till Surfers, där vi hamnade på ett hostel som inte riktigt levde upp till förväntningarna, och det slutade med att vi bodde på en resort i 3 nätter. Definitivt bästa boendet vi haft här, haha. Får väl erkänna att vi kanske inte utforskade Surfers Paradise som man borde (vi var inte ens på stranden i dagsljus. Skamligt, jag vet) men vi passade på att gå på nöjespark, shoppa och bara hänga vid poolen på hotellet en hel dag. Man får ju passa på när man bor lite finare! Efter tre nätter tog vi bussen till Noosa. Även där stannade vi bara en natt, och gjorde i princip ingenting, innan vi åkte vidare till Hervey Bay och fraser island!!
Ha det bra! Kram

Andra januari lyfte planet från Landvetter och efter en extremt jobbig och komplicerad mellanlandning i Peking var jag äntligen framme i Sydney (tips, mellanlanda inte i kina. Tog ca 4h att ta sig till gaten pga alla säkerhetskontroller osv). Väl framme mötte jag upp Emma som varit i Australien sedan oktober. Vi tog oss bort till Bondi beach där vi skulle bo och spenderade nästkommande dagar med att utforska så mycket som möjligt. Bl.a. åkte vi till Blue Mountains och hikade, samt gick upp vid 4 på morgonen för att se soluppgången över operahuset. SÅ fint! Efter några dagar kom Clara och vi började planera vår resa längst östkusten.

Förresten, en av dagarna vi var i Sydney var det 48(!!!!) grader! Helt sjukt! Varmaste dem haft på över 80år tydligen!

Hörs snart igen, xx

Hello, och välkommen till min nya blogg!! Mitt namn är Olivia och just nu är jag ute och reser runt i världen - därav bloggen. Tänker att det kan vara ett roligt sätt att uppdatera familj och vänner hemma om vart jag är/vad jag gör, samt för mig att se tillbaka på! Befinner mig i Australien sen lite mer än en månad tillbaka, just nu i Byron Bay, men mer om vad jag gjort här sen dess i ett annat inlägg!! Kram