Hälsoveckorapport #1

Idag så är det omstart för hälsoresan och tänker att jag varje måndag väger och mäter mig och ger er siffrorna och inom parantes hur mycket jag har förlorat från veckan innan. Att skriva ut dessa siffror är något jag bävar mig för då det egentligen känns väldigt privat men vill verkligen dela med mig av denna resa så då får jag bara göra det helt enkelt.

Vikt: 89,1 kg
Bröst: 100 cm
Midja: 89 cm
Stuss: 113 cm
Mage: 100 cm
Lår: 71 cm

Så där har ni start måtten. Om jag jämför med vad jag började med förra gången jag startade är att jag har inte gått över mina tidigare mått, förutom vikten är +1kg, vilket är skönt. Flera av dom är fortfarande en del cm mindre än vad de var vid förra starten.

Som jag nämnde igår har jag köpt ett kostschema från Shape U Up och jag har bara köpt kostschemat och inte paketet med kostschema + träning. Skälet till detta är för att jag har ändå rätt bra koll på träning så måste bara komma iväg. Hemmaträning är ju också ett alternativ men jag känner att jag vill komma iväg för att träna då jag inte har mycket utrustning hemma och jag tränar gärna med tunga vikter. Men åter till maten då da! Kostschemat är beräknat utifrån min vikt och mina mål. Det är alltså baserat på att jag vill gå ner i vikt, ungefär 30-35kg (det beror ju såklart på hur mycket muskler jag kommer att skapa för jag vet att dom väger mer än fett). För att åstakomma detta ska jag träna 4 gånger i veckan, äta 5 måltider varje dag och det ska vara 1960 kcal varje dag. Fördelningen på kolhyrader osv är; kolhydrater 31-33%, fett 31-33% och protein 33-35%. Alltså en 1/3 av varje egentligen. Sedan i det kostschemat jag har fått är det inte förutbestämda måltider utan det är uppdelat i dessa olika kategorier (kolhydrater, fett, protein) där man kan välja en från varje kategori där det står mängden man ska ha från varje och sedan exempel på många olika produkter. Sedan kan man även anpassa detta ännu mera efter sitt liv, man kan ta produkter från de olika kategorierna och knåpa ihop något som passar. Man kan tänka att man ska under en dag få i sig det från alla kategorier i den angivna mängden egentligen. Detta är smidigt om du till exempel är en person som tycker om att äta brunch, då kan du ta det du ska äta från både frukost och mellis och sedan blir det en lite senare lunch eller något liknande. Det gör att man inte äter mer än vad man ska men får fortfarande i sig allt man ska.

Jag kommer göra ett undantag i detta kostschema och det är bröd, egentligen ska jag bara äta jätte mörkt bröd men jag är alltid så sugen på frallor och även hemmagjord surdegsbröd (det på bilden! MUMS!). Det är också för att jag älskar att äta nybakat bröd så det blir ju i såna fall bröd jag har bakat själv som jag kommer äta. Det påminner mig att jag måste ta och mata min surdeg! Vi hörs senare.

Gillar

Kommentarer