Nice, Frankrike

Landade i Nice tidigt i fredags. Var väldigt smidigt att ta sig in till stan och väl framme på hostelet möttes jag av ett välbekant leende. Mammas! Lämnade väskan på rummet innan vi gick ner till stranden. Tog ungefär 20 minuter att gå så har blivit en hel del vardagsmotion de senaste dagarna. Stranden var stenig. Lite hårt att ligga och lite svårt att ta sig ner i vattnet. Men fint var det! Havet var helt turkost och glittrade inbjudande i solen. Där låg vi till sen eftermiddag. Vid 19:00 varje kväll så var det happy hour på hostelet, vilket innebar gratis vin och snacks! Trevligt och ett enkelt sätt att träffa andra resenärer på. Efter någon timme gick jag och mamma norrut. Efter ett tag hittade vi ett mysigt hak som serverade plockmat. Så där avslutades första kvällen i Nice.

Dagen därpå såg ut att bli lite disig. Så vi passade på att göra en dagsutflykt till Cannes. Tog 40 minuter med tåg och vi var framme runt halv elva. Först kollade vi in röda mattan och lokalen till den årliga filmfestivalen. Därefter gick vi längs med hamnen till vi kom till gamla stan. Besökte Notre Dame som ligger på toppen av innerstaden vilket innebar en finfin utsikt över hamnen och stranden. När vi kände oss klara med turistandet blev det sol och bad i några timmar innan vi åkte tillbaka till Nice. Vi kom hem lagom till happy hour. Timmen blev lite väl glad så till middag, eller snarare nattamat, blev det pizza!

Söndagen spenderades i Monaco som ni kan läsa om i inlägget under! Men när vi kom fram till Nice igen passade jag på att färga håret innan vi gick ner till gamla stan för middag. Åt på en fransk resturang vi blivit tipsade om som heter Lou Pilha Leva. Fantastiskt god och billig mat. Fick köa i nästan en halvtimme, men det var det verkligen värt!

Dagen efter började med att gå till en marknad i närheten. Var mest en massa krimskrams men ändå mysigt att bara kika runt. Efteråt la vi oss på stranden ett par timmar. Mitt på dagen gick vi till en känd utsiktsplats med en fantastisk vy över den kilometerlånga stranden. Därefter köpte vi lunch och tillbringade ytterligare några timmar i solen. På kvällen hade vi picknick på stranden.

Tisdagen började med packning och utcheckning. Sent på kvällen skulle vi åka vidare till Barcelona så hade fortfarande en heldag i Nice. Gick till stranden där vi låg till eftermiddagen. Påväg upp till hostelet stannade vi på en bar och drack sangria. Till middag blev det pasta på en närliggande resturang. Jag åt arrabiata, enkelt och gott! Vid åtta började vi dra oss mot flygplatsen. Var några riktigt härliga dagar i Nice!