Montenegro

Jag kom fram till Budva i södra Montenegro runt 11 i söndags. Gick till adressen där mitt hostel skulle vara men kunde inte hitta det. Fråga folk på gatan men ingen hade hört om detta ställe. Tillslut fick jag hjälp av en familj som satt på innergården till deras hus. De hjälpte mig leta och fick slutligen reda på att hostelet är stängt sedan februari. Fick låna deras wifi och lyckades boka ett annat ställe som låg närmare stranden. Lite seg start på morgonen men det nya stället hade mycket bättre läge så kändes okej ändå. Efter en dryg timme kom även Kiera fram! Vi ska resa tillsammans i 10 dagar. Så härligt att träffa henne igen! Efter vi checkat in tog vi en båt över till ön Sveti Nikola som ligger strax utanför Budva. Där var vi i några timmar och sola och bada. På kvällen åt vi grekisk sallad på en resturang mitt på stranden. Mysigt!

Dagen därpå började inte jättebra den heller. Delade rum med två män och den ena snarkade sjukt högt och var lite allmänt skum. Den andra var dock ännu värre. Kiera hade vaknat mitt i natten och sett honom stå bredvid min säng och bara kolla på mig. När hon konfronterade honom sa han att han leta efter wifi? Så konstigt. Resten av natten kunde jag knappt sova. Varje gång jag öppnade ögonen stirrade han rakt på mig. Så äcklig! Sa till tjejen i receptionen men hon verkade inte riktigt förstå då engelskan inte var den bästa. Vi försökte skaka av oss natten och tog en buss till Sveti Stefan som är ett litet samhälle 20 min utanför Budva. Jättevackert ställe! Finns en halvö men ett stort lyxhotell på där alla möjliga kändisar bott på. Hade vart kul att stanna där en natt men aningen över min och Kieras budget. På eftermiddagen åkte vi tillbaks till Budva och gick runt i gamla stan och tog en sväng till den närliggande strande Mogren. På kvällen åt vi sushi, så gott!

Dagen efter vaknade vi upp tidigt. Så fort jag slog upp ögonen kom den konstiga killen fram till sängen och fråga vart jag kommer ifrån. Svarade att jag sover och då gick han. Jag och Kiera plockade snabbt ihop våra saker och gick till busstationen. Vi åkte vidare till ett ställe som heter Kotor. staden är omringad av höga berg och ligger vid slutet av Balkans enda fjord. Lätt det vackraste stället hittills på resan! Hostelet var jättebra, vi bodde mitt i gamla stan. När vi checkat in gick vi på en hike tillsammans med en svensk kille. Gick upp till ett fort med en fantastisk utsikt. Eftermiddagen spenderades på stranden. Vattnet var mycket kallare eftersom det är en fjord. Var nog fortfarande runt 23 grader men väldigt svalkande! På kvällen delade jag och Kiera på en flaska rosé och efteråt blev det pizza till middag.

Idag gick vi upp tidigt. Dags att åka vidare till Dubrovnik i Kroatien. Spenderade bara tre nätter i Montenegro men hann med en hel del! Ett sjukt fint land med en magisk natur. Kommer definitivt åka tillbaks!