Mandalay, Burma

Jag landade i Mandalay, som är Burmas näst största stad, vid fem i tisdags. Detta är det första landet jag varit i som inte har en hel timmes tidsskillnad. Är alltså 4 1/2 timme före Sverige. Burmas officiella namn är numera Myanmar, men de flesta säger fortfarande Burma. På flygplatsen träffade jag en tjej från Österrike som heter Melanie och skulle till samma hostel som mig. Vi bestämde oss ganska snabbt för att även boka ett rum tillsammans i Bagan som är nästa stopp. Att träffa någon att resa med var tydligen inte så svårt här heller. När vi var framme på hostelet (som egentligen är ett rätt fint hotell men även har dorms) blev vi först bjudna på en välkomstdrink innan en butler bar in våra väskor på rummet. Personalen var helt underbar, aldrig varit med om ett så trevligt bemötande! Stället heter Golden City Light. Rekommenderar starkt att bo här om någon läsare tänkt åka till Burma. På kvällen gick vi ut och åt tillsammans med en fransyska. Blev en enkel nudelsoppa och efteråt satte vi oss på en bar för att testa den lokala ölen. Såg bara två andra turister på hela dagen. Det är verkligen lika oexploaterat som jag trodde här. När vi kom tillbaks somnade jag i en av de skönaste sängarna jag sovit i på hela resan.

Vaknade upp vid halv nio och tog hissen upp till våning sex. Möttes av en helt fantastisk frukostbuffé! Omelett, flingor, kakor, färsk frukt, cappuccino och även massa asiatiska rätter såklart. Jag bokar i princip alltid det billigaste boendet jag kan hitta så verkligen inte van med sån lyx! Efter frukosten var det dags att utforska Mandalay. Melanie stannade kvar på hotellet då hon har några dagar här i slutet på resan och därför inte ville göra allt på en dag. Först gick jag bara runt i någon timme och kollade på människor. Nästan alla hälsar glatt och en del kommer till och med fram och tar en i hand. Barnen vinkar och tittar förundrat. Jag går runt med ett konstant leende. Tänk om alla alltid var så trevliga mot varandra. Efter en stund tog jag en "moppetaxi" till Mandalay Hill. Tog ungefär fyrtio minuter att gå upp för alla trappsteg och passera alla pagoder på vägen upp. Men väl uppe möttes jag av en helt fantastiskt fin utsikt över staden. När jag var nere igen gick jag till ett par tempel i närheten. Är verkligen tempel ÖVERALLT och de är alla lika fina och detaljerade! Jag gick även till enorma Mandalay Palace som ligger mitt i staden och är omringat av en vallgrav. Påväg dit var det en kvinna som bjöd mig på kakor och blev överlycklig när hon såg att jag tyckte om dem. Vid halv ett tog jag en till moppetaxi till Diamond Palace som är ett stort shoppingcenter. Kikade runt lite men tycker inte det är så kul att handla i fina affärer när jag reser, föredrar marknader med mer lokala saker. Innan jag gick tillbaks till hotellet åt jag en helt fantastisk lunch för 6:-! Ris, kycklingcurry, soppa, te och tre olika sallader. På eftermiddagen tog jag det lugnt på rummet. Var 44 grader ute så helt slut efter allt gående! På kvällen tog jag, Melanie och en kille från Japan en taxi till U Bien Bridge, som är världens äldsta och längsta teakwood bro. Först gick vi runt lite på bron innan vi tog en båttur på sjön för att se solnedgången. Ligger en konstant dimma över Burma vilket skapar en helt magisk färg på både himmelen och solen. Fantastiskt vackert! Blev en bra första dag i detta mystiska land.

Idag vaknade vi tidigt för att åka till busshållplatsen. När vi satt och vänta på bussen till nästa destination, Bagan, så kom det fram en kille som hällde vatten i nackarna på oss. Burmas allra största högtid startar nämligen idag, vattenfestivalen. Den pågår i fem dagar och avslutas den 17e då det är nyår här. Så under de kommande dagarna är alla lediga och gatorna blir tydligen ett enda stort vattenkrig blandat med sång och dans! Underbart! Detta har dock ställt till det en del för mina resplaner. Tanken var att lämna Bagan den 16e, men då bussar inte går förrän den 18e blir jag fast där två dagar extra vilket endast ger mig en dag för Inle lake samt att jag måste ta en nattbuss till yangon där jag flyger ut ifrån och förhoppningsvis komma fram i tid för mitt flyg som går samma morgon jag kommer dit. Får se om jag kan lösa transport på något annat sätt men ser rätt kört ut. Glad i alla fall att det fortfarande gick en buss till Bagan idag (sista som går dit fram till 18e) eftersom det är den absoluta höjdpunkten här. Så är i alla fall fast på det bästa stället att vara fast på. Just nu sitter jag på bussen. Är drygt två timmar kvar tills vi är framme. Halva minibussen, som består av burmeser, spyr. En kvinna som jag tror är från Ryssland är vansinnig och vill att de ska gå av "I don't want to get sick, they have to leave" skriker hon. Förstår inte hur man kan sitta på en buss i ett land, där 2/3 av befolkningen lider av fattigdom, och bete sig så egoistiskt. Längs hela vägen har vi passerat små skjul som hela familjer bor i. Sitt ner och va tyst. Vägarna är för övrigt de överlägset sämsta jag åkt på i hela Asien. Tur att jag inte ammar för då hade ungen fått suga ost ur tuttarna så mycket som det skakat!

• Nära Nyaung-U, Myanmar (Burma)