Edinburgh, Skottland

För ett par veckor sedan åkte jag tillsammans med familjen, Åsa och Christian på en weekendresa till Skottland. Vi landade i Edinburgh på fredagen runt fem. Vi åkte till vårt hostel som låg mitt i gamla stan. Efter några glas vin gick vi till en restaurang jag kollat upp, Whiski. Där drack vi, som namnet antyder, whiskey. Men åt även väldigt god mat. Jag testade nationalrätten haggis för första gången och det var faktiskt riktigt gott! Smakade som köttfärs ungefär. Senare på kvällen gick vi en runda på pubgatan, Grassmarket, innan vi avslutade kvällen med karaoke.

Lördagen började med frukost på The Elephant House. Ett café där J.K. Rowling skrev stora delar av hennes första böcker om Harry Potter. Toaletternas väggar var fyllda av skrivningar och citat från trollkarlsvärlden och i borden kunde man hitta brev skrivna av fans. Det var ett väldigt mysigt och lugnt ställe, så man förstår varför hon satt just där. Resten av förmiddagen bestod av ett besök på slotten samt fönsterspaning på den färgglada gatan, Victoria Street, som sägs ha gett inspiration till Diagongränden. På eftermiddagen blev det shopping och varma drycker på stadens julmarknad. Så mysigt! Middagen åt vi på Wings. Extremt coolt ställe som jag verkligen rekommenderar om man besöker Edinburgh.

Dagen därpå var det dags för utflykt! Bussen gick vid åtta och började köra norrut längs de krokiga vägarna i höglandet. Vädret var inget att hänga i granen, men naturen var ändå fantastisk! Vi gjorde ett snabbt stopp i Glencoe, en dal men höga kullar och forslande vattenfall. Bortsett från andra kortare stopp så var höjdpunkten under dagen en båttur på Loch Ness. En sjö jag alltid drömt om att besöka. På kvällen besökte vi byn Pitlochry och väl tillbaka i stan blev det italienskt innan vi traska hemåt.

På måndagen blev det återigen frukost på elefanthuset. Solen sken för första gången under resan så vi passade återigen på att utforska staden. Vi gick längs Royal Mile och gjorde ett till besök på julmarknaden. På eftermiddagen drack vi glögg på en av alla trevliga pubar innan vi begav oss mot flygplatsen efter en himla rolig helg i Skottland!