Frågeställning - Föräldrar förstör förskolan?

Det fanns en tid då förskolorna var desperata efter föräldrarnas inflytande, det finns mycket än som kräver att vi slår våra nävar i borden när det kommer till våra barn. Vårt inflytande kan vara avgörande. Men finns det en gräns som borde dras?

Det kan som sagt vara avgörande i frågor om hur många barn per personal, eller för all del alla krav som ställts genom åren på vad för personal som finns. Det är i mångt och mycket helt suveränt att verksamheterna är öppna, de finns inga hemligheter bakom stängda dörrar. Vi har rätt att tala, rätt att höras och våra barn har så mycket mer rättigheter än att bara ”förvaras”.

Men vad händer när föräldrar bara ser till ett barn och inte till en helhet? Vad händer när kraven blir så stora att det påverkar en hel verksamhet från att bedriva bra omsorg med det lilla extra för våra barn? Kan föräldrars krav vara så stora, och extrema, att kvalitén för barnen försämras?

Kan föräldrars jag kan och vet alltid bäst för mitt barn göra att ett barn/alla barn får en sämre tid på förskolan? Vad hände med att lita på att pedagoger gör det bästa för våra barn?

Så många specialkrav som finns, ex när det kommer till kost, som inte har medicinsk eller hälsoskäls grunder - kan det exempelvis resultera i en så begränsad kost för barnen att det lilla extra, glädjen i matlagningen för våra kockar, inte känns längre?

Jag menar, kan lite sylt till pannkakan en gång i månaden vara en existentiell kris, eller kan torra pannkakor en gång i månaden (från förskolan då alltså) vara det allra bästa alternativet?

Jag menar då inte att de ska serveras kakor varje dag, sylt till exakt alla måltider eller saft som alternativ till varje lunch - jag menar just det jag säger, ska pedagoger vara så rädda för föräldrars extrema krav att de hellre får torra pannkakor den dag i månaden de serveras än att barnen får en god smakupplevelse med sylt till sina pannkakor.

Inte bara i matfrågor utan generellt - hur mycket inflytande ska vi föräldrar få ha och tror ni att vi ibland gör mer skada än nytta? Vad är rimligt?

Och för all del, ska förskolan snart bli så styrd av läroplanen att det införs betyg redan från ett års ålder? Kraven att vi själva - och våra barn - ska prestera och utvecklas hela tiden är enorma, vad händer då med nyttan i lite lek utan pedagogiska baktankar? Lite vanlig stimulans för kreativiteten?

Gillar

Kommentarer

Joellanai
Joellanai,
normlivet
normlivet,
tack 🌺🌺👆nouw.com/normlivet
Elisabeth
Elisabeth,
normlivet
normlivet,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229

@