Avslutningscamping i Naivasha

I fredags var det ju som ni vet skolstrejk och med det ställde Erik in vår matte- och fysiklektion så att vi blev lediga hela dagen . Vi hade först då tänkt åka till Karura Forest som var en samlingplats för strejken men fick sedan höra att vi inte fick åka dit eftersom det ansågs för farligt. Så stället åkte jag, Lina, Elin, Tekla och Ella till Village Market och hängde några timmar. Sedan var tanken att åka till killarnas basketmatch mot Makindi School men vi fastade helt i trafiken och missade hela matchen. Vi kom i alla fall hem lagom till middag och sen gick jag, Matteus, Adam och Filippa till Art på Junction och tog en liten fika. Tillbaka på internatet strömmade vi in ca 10 tjejer i mitt rum och sjöng och dansade så att vi fick klagomål från alla håll och kanter.

Helgen som precis varit var min sista helg i Kenya. Det känns ofattbart. Att åka till Sverige är verkligen det sista jag vill känner jag. Men för att göra den här sista helgen mer speciell ordnade skolan så att vi åkte iväg och campade i Naivasha. Där har vi ju varit flera gånger tidigare. Till exempel när vi red eller när vi sprang Naivasha Relay. Vi åkte på lördag förmiddag pch kom fram efter lunch. Då fick vi sätta upp tälten och sedan var det fritid. Vi spelade volleyboll, gick tipspromenad som vi tyvärr inte vann, hängde i tältet, gungade, spelade kort och körde kubb. Campet var ett annat än det vi har varit på innan men det ligger precis bredvid så det såg ungefär likadant ut. Det ligger vid vattnet, Naivashasjön, där det finns flodhästar så det kan alltså komma upp flodhästar i kanten men det är ett staket som hindrar dem från att komma upp till tälten. På kvällen var det middagsbuffé och sedan hängde vi lite vid elden. När den började slockna förflyttade vi oss bort till en annan eld närmare tälten där Erik hade ordnat musikquiz. Vi tyckte verkligen att det gick bra för vår grupp och var ganska säkra på att vi skulle vinna. Men det gjorde vi inte. Sedan körde vi några omgångar maffia och ganska snart efter det gick vi och la oss. Jag hade ju då råkat ta med mig en barnsovsäck så jag fick inte plats helt i den. Som tur var var det inte superkallt under natten och jag klarade mig ganska bra utan att frysa.

På morginen gick vi upp och packade ihop våra saker, åt frukost och satte oss sedan ett gäng i bussarna för att åka mot en pool med vatten från varma källor. Det fanns massa olika aktiviteter man kunde välja mellan. Ridning, pottery, walking safari, bada som vi gjorde eller så kunde man välja att bara hänga på campingen. Badet var alltså en byggd pool men vattnet som fyllde den kom från varma källor så det luktade ruttet ägg över hela området och man blev obehagligt len av vattnet. Det kändes lite som att det satte sig en slemhinna över hela kroppen. Vi hade fått med oss lunchpacks så efter duschning och ombyte satte vi oss och åt innan vi hoppade in i bussarna och rullade tillbaka till campet. Men på vägen tillbaka tog vi vägen genom Hell´s Gate där vi hade klasscamping en av de första helgerna. Det var lite av en nostalgitrip att åka igenim där och tänka tillbaka till när det bara hade gått någon vecka och sen satt man där med knappt en vecka kvar. Tillbaka på campet packade vi ner tälten och åkte snart hem till skolan. Jag var vaken hela bussresan hem eftersom det var vår sista långa bussresa och jag ville vara vaken och se allt vi åker förbi en sista gång.

I fredags kom min mamma hit ner till Nairobi på jobb men eftersom jag var iväg till Naivasha hann jag inte träffa henne förrän på söndag kväll. Då kom hon och tre kollegor till skolan och hämtade upp mig och så åkte vi till restaurangen Nyama Mama. Där var det massa andra som mamma känner genom jobbet som vi åt middag med. Det var väldigt trevligt. Skönt att kunna äta på restaurang utan att bara titta på de billigaste rätterna. Sedan var det ju också så att det var både mors dag och mammas födelsedag i söndags så när det var dags för efterrätt kom personalen ut och sjömh och hade skrivit "happy birthday Katarina" i choklad på tallriken. Efter middagen åkte jag med mamma till hennes hotell och sov där. Riktigt lyxigt var det. Något annat än SSN och på morgonen blev det lyxfrukost innan det bar av mot skolan.