Vår spontana resa

Eftersom min kille har varit borta på jobb i nästan två veckor och även fyllt år så bestämde vi oss för att göra någonting speciellt när han kom hem till helgen. Vi bestämde oss för att åka till Åre och bokade en hotellnatt där. Kom dit rätt sent så kvällen spenderades på rummet efter lite käk. Dagen efter, på lördagen hade vi panerat att åka och kika på två vattenfall som ligger precis utan för Åre. Ristafallet och Tännforsen, den sistnämnda är den ni ser på bilden ovan. Andra gången jag var till dessa vattenfall men man blir lika fascinerad varje gång.

Eftersom resan var så spontan så bestämde vi oss på lördagen för att åka över till Norge, vi var ju ändå bara någon timme från gränsen tänkte vi. Det lutade åt Beesakker och Trondheim, men blev tillslut Trollstigen och Geiranger. Alltså 8 timmar bort från Åre. Vår andra resa tillsammans till Norge och även förra gången var vi till Trollstigen och Geiranger. Men vi var lite dumma och åkte bara bil ner för själva Trollstigen, vi stannade alltså ingen gång på toppen eller efter vägen. Det ångrade vi när vi kom ner förra gången, så nu var det dags att göra om och rätt. Vi åkte upp för Trollstigen och klockan var ungefär åtta på kvällen så knappt någon trafik. Det resulterade i att vi kunde stanna lite var som på vägen upp och bara kolla på utsikten. Så sjukt högt och fantastiskt!

Denna natur gör mig knäsvag. Det blir bara bättre och bättre för varje gång, man ser så många nya saker som man inte sätt tidigare. Efter att vi åkt upp för Trollstigen och sätt solen gå ner bakom bergstopparna så åkte vi till vårat hotell. Hotellet som vi bodde på låg i Valldal och hette Valldals Fjordhotell. Sjukt mysigt hotell och vi hade turen att ha rummet nästan längst ut på kanten mot fjorden. Vi satt ute på terrassen, tog en varsin cider och kollade på de fantastiska bergen som omringade oss. Frukosten var verkligen så bra. Rekommenderar verkligen det här hotellet om ni vill bo kring Geiranger.

Uppe med tuppen efter en otroligt bra natt på hotellet, sängarna var så sköna och vaknade av att min kille snarkade,efter nån minut gick alarmet och det var dags att kliva upp. Tajming! Vi åt frukost, packade ihop och åkte mot färjan som skulle ta oss till Eidsdal och sedan åkte vi vidare mot Geiranger, lika fint som förra gången, om inte finare!

När vi var klar i Geiranger åkte vi raka vägen hemåt. Det blev totalt 12 timmar i bilen under gårdagen. Själva resan ångrar jag absolut inte, men det hade varit bättre om vi hade haft mer tid på oss. Vi ville stanna i Oppdal, bestiga Norges hösta berg som ligger i Jotunheim nationalpark och se en massa mer. Men eftersom båda skulle upp och jobba i morse så blev det tyvärr såhär, den här gången! Resan vi har gjort på lite mer än två dygn skulle man nästa ha haft en vecka på sig. Nästa gång vi åker har vi planer på att hyra husbil och stanna mycket längre, upp mot en vecka eller två hade varit drömmen. Se det som vi vill se och stanna vart som helst när som helst, och inte behöva planera och försöka hitta boende utan kunna stanna med husbilen intill en fjord om vi vill de.