Hvordan man sætter et mål

Det her er et lidt anderleds indlæg, men tænkte jeg ville dele med jer, alle de skridt jeg tager, når jeg skal sæt et mål, og hvordan man kan gøre det på en mere simpel og enkelt måde og ikke miste fokus.

Hvordan man sætter et mål 

Start med alle dine ønsker, hvad har du virkelige lyst til at gøre, hvis du kunne gør det alt? hvis pengene eller mennesker omkring dig ikke stoppet, hvis du havde mere selvtillid? hvad ville du så gør? hvordan ville du leve dit liv? Hvad er dit drømme liv?

Skriv alle mål ned 

Skriv alle de mål/ drømme du har i dit liv ned, om det så er på papir eller bærbar, det er lige meget, skriv det ned. Vil du ud og rejse? vil du bestå eksamen? have en kæreste? Være mere social? få nyt klædeskab? Ny stil? Nye venner? Flytte til et andet land?

Sæt deadline og mål til mål 

Del nu din mål op i dag, måned, år. Hvad er vigtige i år? Hvad er vigtige om 5 år? Hvad med om 6 måned? Måske vil du allerede gerne være ud og rejse til sommer, så skriv det på?

At sæt dato og tid på en mål, gør det mere realistisk og letter at catch op. Det er letter for dig at opnå noget, når du ved der er deadline, eller det skal gøres inden et bestem tidspunkt. Så sæt deadlines på. Det jeg mener med mål, er at man skal kun måle ens success eller fails.

Det vil sige istedet for bare skrive, jeg vil tabe mig, så skriver kilo, jeg vil tabe mig X kilo til juni 25 2017. Når man gør ens mål mere målbar, så bliver det mere realistisk, men også letter at se om man har opnået dem. Fordi det værste (efter min mening), det er at ikke vide om man har opnået et mål. Nogle laver nytårsforsættelse som "jeg vil være sunder" også når året er omme, så står de tilbage med en "jamen, jeg var lidt sunder" men ikke helt tilfreds følelse om man har opnået ens mål, fordi man ikke gik i detailer med det.

Vælg 2-3 mål 

Du kan ikke forkuser på alle mål, det er bare ikke realistisk, så vælg 2-3 mål som du gerne kan forkus på lige nu, og som heller ikke virker helt vildt lang ud. Jeg vil sige vælge nogle lette mål og et lidt sværere mål. Fordi det skal ikke være umulig for dig at gøre det, og det skal motivere dig til vil opnå mere.

Gør din mål simple 

Lad os sige at du har sagt du vil tabe dig 6 kilo til Juni. Så er det på tid at gøre mål simple, så det er en del af din hverdag. Så du hverdag tager skridt for at opnå dit mål. Det kan være at drikke vand, istedet for sodavand, tag elevator, tag cyklen til arbejde, gå flere tur med din hund.

Stil dig selv spørgsmål, hvad skal der til for at jeg opnår mit mål? Hvilke skridt skal jeg tage? Hvad kan jeg gør i hverdagen for at komme tætter på mit mål? Hvad kan sørge for at jeg ikke opnår mit mål? Det er et meget vigtige spørgsmål, fordi du skal også være forbered på hvad der kan stoppe dig, eller hindre dig, så du kan fjerne det, eller gør den forhindring mindre.


#mål #goal

Tjek op på din mål 

Det er vigtige at tjekke op på din mål, for at være sikkert på at du opnå dem. Der er flere forskellige måder at tjekke op på det, man kan gøre det ugelige, månedlige, hver 3 måned, hver 6 måned osv.

Grunden til du skal tjekke op på dem, er så du kan ændre dem, hold styr på dem, og opfylde dem. Nogle gange kan det også være at du skal ændre et mål, fordi du har skiftet mening. Andre gange kan det være et mål ikke er relevant før sener på året, det kan være at besøge Tivoli når der halloween, Eller spise picnic i parken om sommeren, det er jo mål, som kommer sener på året, og som du måske ikke behøver at have styr på helt fra starten.

Jeg vil anbefalde, at når du laver din mål, måske lave en plan, som du har nogle mål, du vil følge i 3 måned, også når de 3 måned er gået, så tjekker du op på 1-3 nye mål du kan tilføjer eller ændre på, til de næste 3 måned.

Jeg vil anbefalde at du laver en overordnet overblik hver måned, med de mål du tester ud. Stil dig selv spørgsmål som "hvordan kan jeg gør det her bedre?" "Hvad forhindre mig i at nå målet?" "Hvad skal jeg ændre?" "kan jeg lide målet?". Tommelfingerreglen er det er dit liv, så det er mening at det skal være sjov, og en god oplevelser, så hvis du finder ud af du måske hader at træne om morgen, så skift det om til om aften, den eneste som bestemmer er dig.

Jeg håber at i fik noget ud af den her, at sætte mål er noget jeg er begyndt at gøre i løbet af de sidste par år, så ville dele min proces.

Bye Queens/kings

  • 30 visninger

Synes godt om

Kommentarer