6 tips til en mere glædesfyldt hverdag

Du kender det sikkert; hverdagen er blevet lidt for meget rutine og du føler næsten, du arbejder dig igennem dagen for blot at arbejde videre den efterfølgende.

Jeg har selv været dér. Det føltes som om, at jeg ikke lavede andet end at arbejde, komme hjem til aftensmad, gå i seng for så at begynde forfra den næste dag. Jeg havde glemt det, der gjorde mig glad og fyldte mine dage med glæde og latter.

Føles det som om, at hverdagen kører i ring?

Har du mistet gnisten?

Så læs med her og få mine bedste tips til at få hverdagsglæden tilbage!

For mig handler livsglæde personligt om, hvad jeg kan give til andre, frem for hvad jeg selv kan få. Selvfølgelig handler et godt liv om balance, men jeg tror på, at man kan høste rigtig meget glæde igennem den, man skaber hos andre.

1. Prioritér det, der gør dig glad

  • Start med at finde ud af, hvad der gør dig glad. Er det samværet med familien? Træningen? Høre musik? Lave mad? Lære noget nyt? Eller er det bare at komme hjem til et rent og ryddelig hjem?
  • Begynd så stille og roligt at lave skiftet i din hverdag. Byt det negative ud med det positive.

Eksempel 1: Synes du, at du arbejder for meget? Øv dig i at sige nej til for mange ekstra vagter og få skåret ned på overarbejdstimerne og brug timerne på hygge med familien, en kop kaffe med en gammel veninde eller at tage afsted til træning.

Eksempel 2: Synes du derimod, at hele kalenderen er fyldt op med familiearrangementer og trænger du til noget tid til dig selv? Det er helt OK at sige nej tak. Vær ærlig og sig, at du lige har brug for me-time. Det har vi alle ind i mellem.

Hvordan det har virket for mig:

Dette tip har jeg gjort til en leveregel for mig selv; at fylde min hverdag med ting, der gør mig glad. Min træning er noget af det, der gør mig glad og som giver mig et pusterum i hverdagen. Jeg får både plejet det fysiske og det psykiske, når jeg tager mig tiden til det. Derfor har jeg også valgt at sige fra overfor almindelige sociale sammenkomster i hverdagene, hvor jeg primært har min træning. Det har gjort en verden til forskel for mig!

2. husk at sige tak

  • Når du husker at sige tak, får du andre til at føle sig mere værdsat.
  • Kemien mellem dig og din omgangskreds bliver bedre og det booster din likeability.
  • Det er federe at hjælpe personer, som siger tak.

Der findes ikke en handling, der er for lille til at sige tak for. Det vil måske føles en smule mærkværdigt i starten at begynde at sige tak for hvad, der føles som alt, men prøv!

Personligt er det noget, der betyder utrolig meget for mig i hverdagen, at huske at sige tak. Dem du takker, vil føle sig værdsat og som oftest vil du kunne se det på dem - og den glæde smitter altså.

3. Lad være med at tage dig selv for højtidelig

  • Det er helt OK at lave fejl.
  • Det er faktisk meget sjovt at grine af sig selv.

Det gør jeg selv rigtig tit!

Sket er sket og du kan alligevel ikke gøre noget ved det! Kom du til at sige noget akavet eller gled du i en tomat foran alle dine kollegaer, så rejerne fløj af din - måske lidt for overlæsset - tallerken (jeg taler måske af erfaring her)? Så grin af det!

Det kræver noget øvelse, det ved jeg, men det gør hverdagen så meget nemmere.

4. Øv dig i at sige "pyt"

  • Lad være med at bruge energi på dumme ting, der ikke er anstrengelserne værd.
  • Fokusér på de positive ting og lad dem fylde dig med glæde i stedet.
  • Det føles bedre at leve livet optimistisk.

Denne øver jeg mig i - hver eneste dag!

Man bliver aldrig ekspert i det, men jeg kan mærke, at det virkelig har betydet en stor forskel for mig i hverdagen. Jeg er typen, der let bliver irriteret over virkelig dumme småting og som går og bekymrer sig om alverden. Det har jeg i hvert fald været og er det nok stadig i nogen grad.

Kan du reelt set gøre noget ved problemet? Er det noget, der virkelig skal gå på bekostning af din glæde? Nej? Så sig "PYT!".

Hvordan bruger jeg "PYT!" i hverdagen?

Jeg oplever mange frustrerende situationer i min hverdag som cyklist i morgen og fyraftens trafikken. Så cykler jeg rundt og brokker mig over de andre trafikanter inde i hovedet og kan mærke, hvordan den negative energi flyder rundt i kroppen på mig.

Når det går op for mig, prøver jeg at minde mig selv på, at det er spild af min tid at bekymre sig om det. Jeg beslutter mig for, at det hverken skal have lov til at ødelægge min glæde eller min dag og prøver fx at tælle til 10, trække vejret roligt, dybt og kontrolleret og at sige "pyt". Bagefter prøver jeg at fokusere på en glædelig oplevelse eller en ting, som jeg ser frem til.

5. Ros andre

  • Det føles dejligt at få ros.
  • Du skaber glæde hos andre ved at anerkende deres handlinger - og den smitter af på dig selv.
  • Når du roser andre, er de også mere tilbøjelig til at rose dig.

Husk: What you give, is what you get.

Ved at rose andre og anerkende dem for deres hårde arbejde og gode gerninger er du med til at skabe den gode cirkel. Det skaber god stemning både i dit professionelle og private liv og du bliver en person, som andre bedre kan lide at omgås.

6. Husk at tage tid til dig selv

  • Lyt til din krop - er der noget, den har brug for?
  • Det er nemmere at føle glæde, når krop og sind har det godt.

Husk at tage vare på din fantastiske krop. Husker du at gøre noget godt for dig selv?

Vi er forskellige alle sammen og det er derfor ikke sikkert, at du slapper af og lader op på samme måde som jeg, men derfor er det stadig vigtigt at trække stikket og få koblet helt af.

Hvordan passer du på dig selv?

Er det ved at forkæle dig selv med en omgang massage, så du kan få løsnet op for spændingerne? Eller at gå en rolig tur i skoven og lytte til naturen? At sove længe og lave helt og aldeles ingenting?

Uanset hvad det er, så er det vigtigt at tage en dag en gang i mellem, hvor du giver dig selv lov.

Personligt finder jeg stor glæde i at lave ingenting i mit nattøj en hel dag eller at dyrke noget mindfulness, hvor jeg kan få styr på tankemylderet.

Savner du glæde i hverdagen?

Følg på bloglovin' for de seneste opdateringer og på instagram for endnu mere <3

Synes godt om

Kommentarer