Få bättre självkänsla

Övning 1: Mjuka upp din inre röst

Många har en självkritisk inre röst. Det är viktigt att fånga upp den i tid. Vad var det till exempel som for genom huvudet när du fick kritik av chefen? Var det: ”Ja det var ju typiskt mig, jag är ju en sån sopa”? Många går direkt in i den känslan och låter den bli förhärskande.

Gör så här:

  • Stanna i den negativa tanken och fundera, stämmer det verkligen att du är en sopa?
  • Utvärdera din inre röst, då blir det lättare att tänka på dig själv som en god vän som behöver omtanke


Övning 2: Lura hjärnan

Att plocka fram positiva inre bilder motverkar oro och har en lugnande, peppande effekt. Du lurar hjärnan att tro att du redan klarat av den svårighet du har framför dig. Detta fungerar exempelvis om du ska prata inför en grupp.

Gör så här:

  • Plocka fram situationen du står inför och måla vidare på den. Till exempel om det handlar om en prestation. Föreställ dig att du står där.
  • Tänk på hur det kommer att vara och kännas, hur människorna kan komma att se ut.
  • Tänk att du har något intressant att förmedla och att publiken lyssnar.
  • När du väl ska framträda på riktigt så känns det nästan som om du redan har gjort det – och lyckats.


Övning 3: Fake it til you make it

Hur skulle en person med bra självkänsla reagera i den här situationen? Sedan agerar du så. Det kan kännas lite avigt i början, men spännande också. En blyg person som vanligtvis inte vågar hålla ögonkontakt, men ändå gör det, kan upptäcka nya känslor. Och att det inte är så läskigt som hen trodde.

Gör så här:

  • Prata med fler människor än du brukar.
  • Ta ordet på möten.
  • Anmäl dig till en kurs du velat gå.
  • Ta bort ord som ”möjligen” och ”kanske”.
  • Undvik att börja meningar med: ”Jag vet inte men…”
  • Sträck på dig, skaka hand på ett tydligt och distinkt sätt.


Övning 4: Skriv dagbok

Vissa tankar är svårare att släppa än andra. Då kan denna dagboksövning vara till hjälp.

Gör så här:

  • Skriv ner tankarna i en dagbok eller i mobilen, till exempel: ”Jag tror att min kollega tror att jag är komplett värdelös.” Jaha, det är så jag går och tänker, kan du då konstatera. Det skapar perspektiv.
  • Därefter ställer du dig följande fråga: Är det ett problem på riktigt som kan leda till att jag får sparken eller skapar jag själv ett problem genom mina tankar? I de allra flesta fall inser du att du skapat problemet i ditt huvud.

Gillar

Kommentarer

Prenumerera