Natt til dag 17 var den våteste natten hittil. Vi våknet med dammer inni teltet, og både madrasser, soveposer, klær og pledd var bløtt. Da bestemte vi oss pent ved frokostbordet om å betale noen kroner for en tørr seng natten som kommer!

Vi kjørte fra campen, og rettet nesa mot Kruger nasjonalpark. Det har vi gledet oss til!! Det er den største og eldste nasjonalparken, med høyest konsentrasjon av dyr. Og det ble en lang, men utrolig kul busstur! Vi fikk sett haugevis med zebraer, buffaloer, sjiraffer, antiloper og elefanter. Elefantene ble noen ganger ganske hissige av at vi stoppet for å se på dem, så vi hadde også et tilfelle hvor en elefant løp etter bussen ca 200 meter før den ga seg og snudde. Utrolig kul dag, så nå er vi ganske slitne her vi har fått oss tørre senger med tak over hodet!! Ny dag i parken i morgen på vei ut igjen, før vi vender mot Johannesburg:)

- Silje, Sofie og Anine.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

I dag skulle vi kjøre fra campen kl 05.30, så vi måtte tidlig opp... Spiste frokost, pakket sammen og kjørte avgårde. Etter ca 3 timer krysset vi grensen til Sør-Afrika, og måtte le litt da vi følte at vi hadde kommet oss «trygt» til sivilisasjonen i nærheten av Johannesburg, som er kjent som et av verdens faligste områder. Litt mer liv er det nå i alle fall! I dag har det egentlig regnet hele dagen, så vi har ikke gjordt noe annet enn å sitte i bussen, sette opp telt i regnvær, og sittet inne på restauranten ved campen. Nå ligger vi i de klamme, fuktige soveposene våre og har funnet ut at det skal bli litt deilig å ankomme Asia, med tørre senger, tak over hodet og stradliv i noen dager. Fortsatt noen dager igjen på safari, så vi skal prøve å nyte så godt vi kan!

PS: vi har også en instagrambruker hvor vi legger ut bilder og videoer av og til. Bare å følge! Den heter «jordarundtnesten». (Nestenjordarundt var tatt...)

- Silje, Sofie og Anine.

Første ordentlige morgenen med nye reiseledere, og vi ble svært fornøyde da vi ble hentet kl 09.30 istedenfor 06.00!! Vi fikk oss en etterlengtet 11-timers, før vi sto opp og spiste en god frokost med resten av gruppa. Vi ble hentet i to safaribiler, og guidene for dagen var ingen andre enn Animal Planet-programledere! Vi kjørte i omtrent en halv time før vi gikk ut av bilene og tok bena fatt. Det tok ikke mange minuttene før vi befant oss omtrent 10 meter unna 4 nesehorn. Vi fikk beksjed om å stå helt stille helt til de begynte å bevege seg, da fulgte vi rolig etter. Vi tittet på de og gikk sammen med de i ca en time, før hannen i flokken begynte å markere litt. Et nesehorn på ca 3 tonn kom plutselig gående mot gruppa, og fulgte langsomt etter oss etterhvert som vi beveget oss bakover. Da steg pulsen greit!! Vi trakk oss bakover i 3 omganger med han følgende etter oss, før han snudde rundt og forsvant inn i buskene. En helt sinnsyk opplevelse! Vi fikk det på film, og skal prøve å få postet den, har bare ikke helt funnet ut hvordan vi gjør det...

Vi gikk tilbake til bilene, og kjørte et stykke før vi stoppet for lunsj. Maten på turen har over-all vært helt super, og det var den i dag også. Vi satte oss inn i bilene igjen og kjørte et stykke videre, før vi stoppet i bunnen av en fjelltopp vi skulle gå opp sammen. Da vi var ca 5 minutter unna toppen åpnet en diger hule seg, full av ilustrasjoner etter urbefolkningen. Guidene var utrolig dyktige, og vi ble sittende i hulen og høre på gamle fortellinger om Simbabwe og «the bushmen» før vi gikk ut igjen. Siden det var så kort til toppen, måtte vi jo opp og se! Mange høydemeter å bestige, men virkelig verdt det!

Etter å ha tatt oss litt kaldt å drikke ved bilene nedenfor, kjørte vi en god stund for å komme til en liten landsby på utsiden av nasjonalparken. Her fortalte de lokale historier fra dramatiske møter med dyr, som guidene oversatte for oss. Vi fikk se hvordan de bor, og snakket med de lokale. Da solen begynte å gå ned måtte vi være raske med å komme oss hjem, så de fikk laget seg middag og kommet seg i seng før alt sollys var borte. Vi satte oss i bilen ganske slitne av alle inntrykkene, men er veldig glade for at vi får livene våre litt på avstand og tar med oss sunne perspektiver.

Gruppa spiste en hyggelig middag sammen på campen, før alle kom seg i seg tidlig.

- Silje, Sofie og Anine.

Vi sto opp etter en lang og god natt søvn i teltet i regnvær. Vi ble litt bedre kjent med den nye gruppa under frokosten, før vi pakket bussen og la ut på en 8 timer lang kjøretur. Vi ankom en veldig øde camping, med noen lokale som bor i et lite hus ved siden av og driver dette stedet. Her er det en litt åpen plass til teltene, toaletter og dusjer, pluss en platting med tak over hvor man kan sette opp kjøkkenet. Siden det er regnsesong er dette helt topp! Det har bøttet ned siden vi ankom, men vi fikk heldigvis nye, tørre og tette telt før vi forlot Victoria Falls, så nå har vi det helt supert! I morgen bærer det ut på gåsafari for å se på nesehorn. Nattinatt!

- Silje, Sofie og Anine.

Natt til dag 13 bestemte vi oss for å leie oss inn på et hotell, for det pøsregnet og alt av klær, madrasser og telt var vått nok fra før. Etter en krangel med reiselederen kom vi oss til slutt av gårde. Lederen vår hittil har vi fått inntrykk av at er en ganske tradisjonell afrikansk mann, som egentlig ikke er så enig i at jenter kan si og gjøre hva de vil. Det var ikke noe som helst problem at guttene i gruppa leide seg et hotellrom for natten, men når vi jentene gjorde det fikk vi kjeft for å ikke ha forhørt oss med han først og spurt om det var greit, selv om det første vi gjorde var å informere han om dette. Men nok om det, i dag ble både telt, reiseledere og gruppa byttet ut, så det begynner nesten en ny tur på vei ned igjen!

Vi sto opp uthvilte, rene og med nokså tørre klær. Med andre ord ganske fornøyde! Vi og tre andre jenter vi har vært masse sammen med på turen ble hentet kl 07.30 på hotellet og kjørt til rafting! Vi hadde først et møte angående sikkerhet, før vi la ut på en jungelvandring ned til elven på ca en time. Helt fantastisk! Bilder og videoer kommer så raskt vi har nett til det. Raftingen var helt utrolig kul, og opplegget var helt supert. Flinke, erfarene guider i båtene med oss, pluss en hel haug karer i kajakker klare til å dra oss opp av malstrømmene. Flere steder var disse så store at de dro fulle båter under! En mann som padlet med oss falt uti, og ble dratt under i en malstrøm. Ganske skummelt, men vi følte oss hele tiden trygge når kajakkene var der i løpet av et nanosekund.

Etter å ha raftet i nesten 3 timer stanset vi inntil land og begynte på alle høydemeterene opp igjen. På toppen ventet en supergod lunsj og en iskald øl eller brus. Vi ble deretter kjørt tilbake til hotellet. Med andre ord - money well spent! Fikk en hel dag med action og mat for snaue tusenlappen.

Vi fikk skiftet til noen tørre klær, før vi tok bena fatt og gikk til Victoria Falls. Helt ubeskrivelig vakkert!! Vi møtte senere den nye gruppen vår med nye reiseledere, også spiste vi middag sammen med dem på campen. Nå ligger vi ganske slitene i teltene våre og er klare for å slappe heelt av i 8 timer på bussen i morgen. Vi er litt deppa over at to av de utrolig gode venninnene vi har fått skilte veier med oss i dag, men den nye gruppa ser også helt super ut, så det skal bli spennende å bli kjent med alle i morgen!

- Silje, Sofie og Anine.

Vi fikk våre vanlige 5-6 timer søvn, før vi kom oss opp og pakket bussen. Vi kjørte til en camp som het Baobab, noe som tok oss omtrent hele dagen. Egentlig utrolig deilig å få duppet litt av på bussen når nettene er korte og dagene lange. Etter å ha vært slukt av naturen i et døgn var det veldig godt å sette opp teltet på en liten grusplass. Her var det et hotell, det var superfint! Der var det også svømmebasseng og wifi, helt topp.

Naturligvis samarbeider G-adventures, som vi reser med, med noen av hotellene vi camper ved. Den ene reiselederen fortalte sleipt at det var MYE slanger på denne campingen, så det er muligheter for å oppgradere til hotellrom. Slitne, sultne og litt lei av det tette teltet vurderte vi dette sterkt. Silje er jo heller ikke så veldig glad i slanger.... Men vi tenkte oss godt om og bestemte oss for å spare de pengene.

Dagen etter kjørte vi til Thebe. Kjørte buss i omtrent 5 timer, og kom frem til et fint hotell med basseng, dusjer og toaletter. For første gang på turen fikk her ettermiddagen fri, så vi tok på oss bikiniene og la oss ved bassenget. Solen varte desverre bare i knappe 5 minutter før det skyet over og begynte å tordne. Vi spiste en superhyggelig middag felles i restauranten, før vi gikk og la oss. Da åpnet himmelen seg totalt... Sofie og Anine var litt uheldige med plasseringen av teltet på sandunderlaget, og fikk strømmen av vann rett under teltet. Våknet opp med litt våte madrasser og soveposer, men vi flkk sove helt til kl 7.30(!!!), så vi var like blide uansett! Nå har vi krysset grensen til Zimbabwe, og skal campe ved et hotell ved Victoria Falls. Nå planlegges middag og morgendagen!

Vi legger ut fler bilder så fort vi får tid og nett! I morgen skal vi besøke Victoria Falls, så da håper vi på å få lagt ut litt bilder.

- Sofie, Silje og Anine.

Vi våknet opp etter en natt i teltet kl 5, for vi skulle være ferdige til å dra ut på en liten kjøresafari kl 6. Utrolig kult, vi så nesehorn!! Men masse regn og sur vind. Vi ble gjennomvåte, så det var utrolg godt å komme tilbake til campen et par timer senere og få skiftet og fått i oss litt frokost.

Spiste frokost, pakket bussen og kjørte videre. Ankom på kvelden et hotell med restaurant, basseng og wifi! Aldri følt oss så rene av å bade i skittent vann. Vi kommer veldig godt over ens med de andre ungdommene på tur, så vi koser oss masse!

Våknet opp på campingen dagen etter ca kl 6. Pakket ned teltene, og tok med oss den lille sekken med klær og utstyr til å overnatte en natt ute. Kjøre i ca en time og ankom stedet vi møtte våre nye guider for et døgn, som også var «polas» og skulle frakte oss i kanoer som kalles «mokoro» til campingstedet. Utrolig vakkert!! Silje og Sofie duppet litt av i solen, Anine klamret seg fast livredd for krokodiller og flodhester:) Vi ankom hjemmet vårt for en natt, og fikk egentlig en liten følelse av å bli slukt av naturen. Tidligere har campingstedene vært åpene grusplasser med litt trær rundt, denne gangen var det ganske høyt gress, ulent terreng og trær som lente seg over alle teltene, i tillegg til en trykkende varme. Deltaen vi nå hadde blitt fraktet opp heter «Okawanga», og siden det nå er tørke var vannstanden rett ved campen unormalt lav. Silje og Sofie ble med å bade i et forlatt flodhestbasseng rett nedenfor teltene, og koste seg med volleyball med de innfødte i gromsete ferskvann:)

Vi hadde etter dette mye fritid, før vi gikk ut på en 2,5 timer lang gåsafari ca kl 16.30. Når dette kom, ble vi utrolig fornøyde med å ha blitt med på dette. Vi tok bena fatt og gikk ut rett bak teltene. Vi møtte på både zebraer, buffaloer, gnu og flodhester. En utrolig opplevelse som egentlig ikke kan beskrives. På slutten av turen gikk vi forbi en bitte liten innsjø, hvor det etterhvert kom 5 flodhesthoder til syne i solnedgangen. Vi snek oss nærmere og nærmere for å se på de, før alle sammen rettet nesen mot oss og kom svømmende. Guidene begynte å si at vi skulle trekke litt tilbake, men vi turistene ville jo gjerne ha litt flere bilder... Den nærmeste flodhesten begynte å grynte, før den gikk opp av vannet og kom gående mot oss. Guidene ble superstressa og ropte «lets go guys lets go lets go lets go!!!!» Mange begynte å løpe tilbake, og pulsen var generelt rimelig høy da! Men så fort vi trakk oss litt unna snudde de og vandret ut i vannet igjen.

Vi rakk akkurat å komme oss tilbake før det ble for mørkt til å kunne se hvor vi gikk. Vi spiste deretter en supergod treretters(!!!) middag midt i ingenting, og fikk underholdning rundt bålet av de lokale. Masse sang og dans, også noen skrekkhistorier fra brutale møter med dyr på tidligere safarier før vi var så trøtte at vi nesten sluknet rundt bålet. Vi føler oss overraskende trygge inni teltene våre, men får en reality-check hver gang reglene blit gått igjennom før det mørkner. I og med at vi var så langt unna sivilisasjonen, var de ekstra strenge denne kvelden. Vi var så heldige at de innfødte hadde gravet noen hull til oss bak teltene vi kunne gå på do i:) Men etter det hadde blitt mørkt var det strengt forbudt å gå alene bak dit, og det var kun ved behov for å gå nr 2 vi skulle tusle bak der om natten. «Always look for some funny eyes staring at you when walking to your tents.» Vi nordmenn er jo heller ikke så vandt med giftige, krypende dyr, så viktigheten av å lukke teltene har vi fått inn med teskje. «If you get lonely and miss your boyfriends, just leave your tents open guys. There will for sure be snakes and scorpions happily waiting for you.»

Vi klarte å sovne ganske greit, men mye rare lyder var det!

Vi skal prøve så godt vi kan å få skrevet, men vi har veldig sjeldent internett her... Og så fort vi får det, er det ofte for liten kapasitet til at vi får til å laste opp innlegg. Vi kommer sterkere tilbake etter safarien!

- Silje, Sofie og Anine.

Nå sitter vi på bussen på vei til safari, og har endelig litt tid til å oppsummere de siste dagene! Dag 5 var vår siste dag i Cape Town, så vi tilbragte formiddagen på hostellet for å få vasket litt klær og gjordt klare sekkene for avreise. Midt på dagen tok vi en uber til Waterfront, samme området som vi var på akvarium tidligere. Det begynte å regne, så vi tuslet litt rundt på et digert kjøpesenter og fikk handlet noen småting vi trengte til safarien. Etter dette spiste vi en hyggelig lunsj, og dro tilbake til hostellet og var med de to norske vi hadde blitt kjent med til vi spiste middag og tok en tidlig kveld.

I går sto vi opp litt før kl 4, og kom oss trygt til flyplassen. Det var en behagelig 2-timersflight til Johannesburg! Uten noe ventetid i det hele tatt kom vi oss i en Uber og ble kjørt til det vi trodde skulle være et hotell i byen, noe vi hadde gruet oss til etter historier om kriminalitet og ran herfra. Men tvert imot ble vi kjørt inn i en frodig, grønn og fredfull park, hvor hotellrommene lå plassert langs en stor hage med svømmebasseng og hengekøyer. Rundt området var det masse forskjellige dyr som tilhørte hotellet, med andre ord noe HELT annet enn vi kom fra! Litt slitne etter å ha følt at de på terrassen utenfor rommet vårt satt ved siden av oss da vi satt på do, og hele tiden føle at vi måtte gjemme tingene våre og dobbelsjekke at vi har alt, var det så utrolig deilig å komme hit hvor det var luftig, lyst og god plass. Vi fikk endelig litt luft på rommet vårt, og kunne gå ut i hagen og slappe av uten å gå igjennom et bråkete utested. Dette passet oss bra nå!

Vi fikk spist en lunsj og slappet godt av før vi møtte gruppen og reiselederene kl 18. 12 av 19 er norske jenter.... «Are there people left in Norway??» spurte guidene, og vi lo litt og så på hverandre litt skuffet over å ha tatt med oss Norge på tur. Men - vi har allerede blitt godt kjent med noen av de andre jentene her, så det blir nok helt supert uansett!

Vi spiste en felles middag på hotellet, og fikk oss en supergod natt søvn i etterlengtet behagelig temperatur og frisk luft...

I dag har vi en 9 timer lang busstur som venter oss. Vi skal krysse grensen til Botswana i dag, og guidene har forberedt oss på at det kan ta timer å krysse grensen. Alt i alt er det helt super stemning og vi gleder oss til eventyret.

Vi skal stoppe på et lite kjøpesenter i Botswana for å få tatt ut litt penger, så vi håper på å få kjøpt kontantkort her så vi får litt mobildata disse 15 dagene vi skal campe. Men det er veldig usikkert, så mulig det blir litt stille her fremover! Da blir det eventuelt en lang oppsummering om et par ukers tid!

Hei igjen!

I dag har vi hatt en suuper dag. Sto opp ca kl 9 og spiste frokost i bakhagen, og fikk styrtet litt kaffe for å få fart på feriemagene våre. Deretter bar det tilbake på stranden, for det skulle bli overskyet ca kl 14, så da tenkte vi å være på stranden frem til lunsj. Det var enorme bølger i dag, så vi koste oss med litt musikk mens vi så på folk surfe. Ganske så fornøyde med dagens rødfarge tok vi en uber tilbake til hostellet.

Vi fikk skyldt av oss sanden og pakket sekken på nytt, før turen gikk til Boulders beach. Vi kjørte i omtrent 1 time og 20 minutter, og fikk på denne turen et bedre inntrykk av hvor enorm byen er!!! Fikk også sett litt mer natur enn vi hadde hittil. «Wow det ser ut som i løvenes konge»

Pingvinene var det utrolig morsomt å se. Vi trodde aldri vi skulle få komme så nærme! Ble først dratt inn i turistfella som kostet penger og førte deg til en platting hvor du kun kunne se ned på pingvinene, før vi fant bakveien til stranden ved siden av som var gratis...

Etter å ha vært her litt og tatt bilder vi ikke vet hva vi skal med, bestilte vi oss en uber og satte kursen mot Cape Point, som vi har blitt anbefalt av utrolig mange. «Sikkert bare en tupp man kan gå på og se på utsikten», tenkte vi. Innen vi kom til porten opp dit var det altså stengt, så vi måtte snu og kjøre tilbake. Litt kjipt var det, men vi hadde så mye fint å se på fra bilen, så det gjorde egentlig ingenting å bli sittende og titte ut vinduene.

Vi bestilte oss mat til take away da vi kom tilbake til hostellet, og spiste i bakgården mens vi jentepratet til langt på kveld. En helt super dag! Huden er litt kjeks etter solen her og der, men godt sover vi nok uansett.

- Silje, Sofie og Anine.

I dag rakk vi frokosten, yes!!!

Vi sto opp i 9-tiden og fikk i oss litt mat, før vi tok en Uber ned til havnen. Da skjønte vi at vi hadde vært litt uheldige med strøket vi hadde havnet i dagen før! Områdene rumdt havnen var suuperfine. Vi dro på et digert akvarium, veldig kult!

Etter dette tuslet vi litt nedover havnen, og gikk igjennom et stort marked med alt mulig rart av dingser, klær, skrot og kunst. Utrolig hva man får lyst på...

Her var vi også innom en mathall hvos vi spiste lunsj. Høy Afrikansk musikk, kjempegod mat og generelt veldig god stemning!

Det var også to norske jenter som tok kontakt med oss via facebook, som bor på det samme hostellet som oss. På ettermiddagen i dag møtte vi dem og gikk opp Lions Head sammen med dem, en høy fjelltopp ca 10 minutter i bil unna hostellet. Det tok ca en time å gå opp, så det var en akkurat passe lang tur!

Etter å ha kommet oss ned igjen og tilbake til hostellet satte vi oss ned og spiste pizza sammen med våre nye venner. Tre slitene backpackere i køyesengene sine nå!