Inuti mitt andetag

​Sammanfattning:

Endast fjorton år gammal blir Magnolia Ödemark medlem i en strängt troende bibelgrupp. Fem år senare ingår hon och en man i församlingen äktenskap och förblindade av religiösa dogmer fostrar de sina tre gemensamma barn med våld och förtryck enligt rörelsens hårda regler. När Magnolia efter sjutton år blir utsparkad ur församlingsgemenskapen tvingas hon lämna kvar barnen hos pappan, oförmögen att ta hand om dem själv.

​Recension:

​En gripande bok med en bra bakgrund och viktiga budskap, men även en stor del sanning som kommer fram. Boken är skriven med utgång från egna erfarenheter. Att den är det gör att på något sätt framstår boken mer kraftfullt. Författaren, Rose, har upplevt detta själv och på det viset förmedlar hon en sanning som en utomstående inte kunnat göra. Handlingen är tyvärr lite seg och i början tröttnar man lite på den, man får inget direkt sug utav att fortsätta läsa. Det skickas även otydliga signaler mellan föräldrarnas känslor för barnen, som förvirrar en mycket. Det som var bra är att boken är gripande och man förstår hur det påverkar nära till de som väljer att gå in i sekter eller sekt liknande grupper/ religiösa övertygelser. Huruvida Jehovas Vittnen, som är fokuset av denna bok, är en personlig uppfattning, vissa anser att de är det medans vissa inte gör det.

Boken visar på vilket sätt det kan förändra människor att ingå i olika "sekter" och att det kan förstöra många relationer med närstående.

Jag ger boken 6/10 poäng och tycker att man bör läsa den för att få en uppfattning utav hur sådana här "sekter" kan påverka en och de runtomkring en, utan att man själv är medveten. Men kom ihåg, oberoende på vad du tycker om något har alla andra rätt att ha sin tro!

​Information:

​Författare: Rose Carlmark

Antal Sidor: 284