Delad identitet

​Sammanfattning:
Delad identitet, andra boken i serien om Ön, börjar som en direkt fortsättning på Porten. Vi får följa utvecklingen efter de dramatiska händelserna som avslutar första boken. Men samtidigt utspelar sig ett annat drama, på en annan ö i världen på andra sidan Porten.

En liten pojke blir utsatt för ett grymt experiment som ger honom den felaktiga diagnosen personlighetsklyvning. Under sin kamp för att inte gå under beger han sig som ung man till Ön för att söka efter den enda person han tror kan rädda honom.​

​Recension:

Denna boken håller helt klart samma höga klass som den föregående boken, Porten, och den är om möjligt ännu bättre. Denna boken fångar läsaren mycket snabbt, redan från de första sidorna, det är tack vare att boken tar vid precis där den föregående slutade, det blir inget avbrott och det känns inte som en ny historia utan den fortsätter i samma spår, till skillnad från till exempel Harry Potter böckerna, även de har en stor gemensam nämnare, men det är annorlunda att läsa böcker som kopplar samman så direkt som 'Porten' och 'Delad identitet' gör.

Jag fascineras av hur Ahlberg skriver, hon skildrar berättelsen, och framförallt personlighetsklyvningen på ett intressant och djupgående vis. Alla karaktärer, även djuren, framställs levande och man skulle kunna tänka sig att de existerar på riktigt. Man märker att Ahlberg jobbar med djur då hon är duktig på att beskriva deras beteende och det görs på ett sätt som får en att kunna föreställa sig djuren framför sig, speciellt hundarna.

Jag ger boken ​10/10 ​poäng och rekommenderar boken till alla som gillar att läsa skönlitteratur då språket var fantastisk och boken visar många olika sidor och har många olika komponenter, visa som passar in på flera genrer. Jag rekommenderar boken från åldern 12+ och tror att vuxna såväl som barn skulle kunna uppskatta denna berättelse. Jag tycker att det är ett måste att läsa 'Porten' först då händelserna tar vid där förra boken slutade.

​Information:

​Författare: Astrid Ahlberg

Förlag: Seraf Förlag