Anna E Wahlgren

Den 4 Augusti i år debuterade Anna Wahlgren med sin psykologiska spänningsroman 'Skuggan av henne'. Jag läste boken och blev intresserad av att ställa henne lite frågor, både rörande hennes bok och även böcker i allmänhet. Tidigare har Anna Wahlgren varit del utav att skriva novellsamlingar med flera andra författare, '13 svarta sagor om superhjältar', samt att hon skrivit egna noveller som blivit publicerade. Skuggan av henne kommer det finnas en recension utav efter intervjun, så är du endast intresserad utav att läsa recensionen kan du skrolla ned dit.

Vad läser du helst?

Jag läser helst thrillers och spänningsromaner, och en del skräck. Har lite svårt för renodlade deckare då jag lätt blir uttråkad av alla poliser och hellre grottar ner mig i människorna i händelsernas centrum. Tycker att det är mer intressant.

Favoritbok?

Oj, jag kan nog faktiskt inte säga att jag har en favoritbok. Jag har många favoritböcker som jag gillat på alla sätt och vis, men att välja en är en omöjlig uppgift. Jag gillar bland annat Marisha Pessls "Nattfilm", Sharon Boltons "Nu ser du mig" och Gillian Flynns "Vassa föremål". Och många, många mer.

Hur kom du på idén till att skriva 'Skuggan av henne'?

Den ursprungliga idén kom ur tanken att någon skulle kunna finnas i din källare utan att du vet om det, och det var det jag spann vidare på. Sedan utvecklades det till att handla om att komma vidare ur svåra situationer och rädslan att förlora det enda som håller dig vid liv. Det är lite lustigt det där med idéer, de tycks bara dyka upp när man minst anar det. Och tur är väl det.

Blev din bok som du föreställde dig att den skulle bli när du började skriva den?

Min bok blev nog ganska långt från vad jag tänkte mig från början, men på ett bra sätt. Grundidén är egentligen densamma, men bakgrunden och upplösningen har ändrats under arbetets gång. Det har varit en lång process att hitta fram till slutresultatet och jag har gjort många misstag längs vägen. Förhoppningsvis har jag lärt mig något längs vägen och besparar mig själv alltför många omskrivningar i framtiden.

Vad var den svåraste delen med att skriva en bok?

Det svåraste med att skriva en bok är utan tvekan att hitta energin och tålamodet. Det tar tid, speciellt när man är nybörjare och lär sig tekniken och försöker hitta sin röst. Knepet är nog att inte fokusera så mycket på det färdiga resultatet utan ta en bit i taget och jobba sig framåt. Annars är det lätt hänt att det känns oöverkomligt och att man ger upp. Tids nog har man fått ner alla orden på papper.

Vad var känslan när du fick hålla i din egna bok för allra första gången?

Det var en underbar känsla att få hålla sin bok i handen! Så skönt att all den tid och det arbetet man lagt ner resulterat i något som andra kan ta del av. Och det gav mersmak.

Vilken del blev du mest nöjd med i 'Skuggan av henne'?

Mina favoritdelar i "Skuggan av henne" är delarna som utspelar sig hos psykologen. Jag gillar närheten och det personliga i dem.

Känner du i nuläget att du kommer ge ut några fler böcker? Kommer de isåfall fortsätta i samma stil som 'Skuggan av henne'?

Jag är definitivt inställd på att ge ut fler böcker. Jag vill utvecklas, skriva bättre, tänka ut mer fängslande intriger. Finns så många historier i huvudet som vill komma ut. Som det känns nu kommer jag fortsätta i samma stil som "Skuggan av henne". Jag gillar att fokusera på personerna och deras relationer och krydda det med krypande spänning som man inte vet var den ska leda.

Vad måste en bra bok innehålla, enligt dig?

Jag gillar ju böcker som innehåller spänning, gärna blandat med relationer och känslor. Extra allt. Men oavsett vilken typ av bok jag läser är det viktigaste att karaktärerna känns trovärdiga, att det finns ett flyt i språket och detaljer som får det att kännas äkta. Jag vill sugas in totalt och glömma omvärlden när jag läser.

Om du bara fick läsa en enda bok i resten av ditt liv, vilken skulle du välja och varför?

Om jag bara fick läsa en bok resten av mitt liv skulle jag faktiskt inte välja något med spänning, då det efter en genomläsning inte skulle vara särskilt spännande längre. Då skulle jag nog välja Jojo Moyes "Livet efter dig", för att den verkligen får en att känna något. Och jag skulle bunkra upp med näsdukar...

Har du alltid velat bli en författare?

Jag har sedan jag var barn drömt om att bli författare, och konstnär. Det har hängt med mig genom livet men aldrig känts som en möjlighet. Inte förrän för tre år sedan då flera olika faktorer i mitt liv försatte mig i en situation då jag plötsligt kände att ingenting är omöjligt och livet är för kort för att inte ge det en chans. Nu kan jag inte tänka mig att sluta skriva.

Tack så mycket för att du, Anna, svarade på min frågor och tack för att jag fick chansen att läsa din bok, här kommer recensionen.

Sammanfattning från adlibris:

Vem lyssnar du på när sanningen är för tung för att bära?Går det att glömma och förlåta? Så fort Marie sätter foten i den lilla staden Norfors börjar hon ångra sitt beslut. På behörigt avstånd från Stockholm har hon och maken Christian alla möjligheter att rädda sitt äktenskap, men riskerar även att förlora allt.I takt med att Christians frånvaro ökar tränger en oönskad närvaro sig på, och när ett barn försvinner i Norfors växer Maries oro för dottern Ellen. Finns det ett samband med tragedin som utspelade sig i staden många år tidigare? Har hon genom att flytta satt sin egen dotter i fara?
Ensam kämpar Marie mot hotet som riskerar att krossa allt. Ett hot som befinner sig närmare än hon tror.

Recension:

En extremt spännande och bra bok som håller dig klistrad, till början med hjälp av relationsproblem och sedan med hjälp av en ofantligt hög spänningsfaktor. Under bokens gång blir den bara bättre och bättre, till en början (cirka 50 första sidorna) var inte jag så överförtjust i boken, det kändes som att det skulle bli en typisk 'relationsproblems roman'. Dock så var det som hände i början väldigt viktigt för hur historien skulle byggas upp längre in.

Miljö och personbeskrivningarna är välutvecklade och beskriver levande både karaktärers utseende samt deras personligheter på ett sätt som inte blir påtvingat. Norfors verkar vara jättefint och man dras in i berättelsen och kan se allt framför sig, delvis tack vare hur Norfors och deras hus beskrivs. Jag gillar hur känslor kombineras med spänningsladdade händelser som bygger upp spänningen inför vad som händer i boken.

Jag ger boken 10/10 poäng och rekommenderar den för alla som gillar att läsa något som innehåller både spänning och relationer. Sedan är det nog ett plus om man inte har någon källare... Min sluttanke är att det var en bra bok som jag läste ut alldeles för snabbt!

Information:

Författare: Anna E Wahlgren

Förlag: Visto förlag