Adam Stormstjärna och Det förlorade arvet

​Sammanfattning:

"När Adams mamma plötsligt dör vänds hela hans värld upp och ned. Han blir tvungen att tillsammans med sin storebror Björn flytta hem till sin farmor på Öland - något Adam inte alls ser fram emot. Men efter att ha fått en mystisk ask i arv av sin mor dras Adam ofrivilligt in i en kamp mellan gott och ont som sträcker sig ända tillbaka till vikingatiden och han inser att hans liv inte alls är vad det verkar vara. Tillsammans med sin bror och Alva - en nyvunnen vän från ön - måste Adam acceptera sitt öde och bege sig in i en värld full av magi och underliga varelser, för att bekämpa ondskan och ta reda på sanningen om hans förlorade arv..."

Recension:

En spännande bok med väl uppbyggda karaktärer. Jag älskar mystiken och spänningen, och visst är det alltid roligare när böcker utspelar sig på något sånär hemmaplan. Speciellt när verkliga platser dras in och man kan besöka dem och påminas om boken man läst. Boken såg till en början lite jobbig ut då den inte såg särskilt bra ut och var väldigt lång, men jag gillade den kan jag säga! Den påminner lite om Harry Potter böckerna och enligt mig är det positivt då det är en av de bättre serier jag läst.

Det som jag fann lite negativt är att karaktärerna var lite väl barnsliga och betedde sig lite ungt baserat på deras ålder, det hade kännas mer trovärdigt om de var några år yngre.

Beskrivningarna var väl utvecklade och intressanta, de beskrev omgivning, väderförhållande och personer på ett ingående sätt som gjorde det hela mer levande.. Boken gick snabbt att läsa ut och var inte alls så rörig som jag trodde, den var väl strukturerad. Jag blev minst sagt positivt överraskad av boken.

Jag ger boken 9/10 poäng och rekommenderar den från åldern 10 och uppåt.  Har jag inte helt fel för mig är detta första delen i en serie, och är det så vill jag absolut läsa fortsättningen!

​Information:

Författare: Emil Karlsson