Opiskelemme siis nyt neljän kuukauden ajan Michiganin Hancockissa sijaitsevassa Finlandia Universityssä. Opiskelu Amerikassa on erilaista kuin Suomessa monelta osaa. Ollaan kuitenkin molemmat pidetty täällä opiskelusta tosi paljon.

Isoimpia eroja on esimerkiksi tuntien ja läksyjen määrä. Täällä tunteja on kurssista riippuen noin 2-4h viikossa, ja joskus vähemmänkin, sillä jotkut opet päästää usein ajoissa. Tunneilla harvemmin tehdään mitään muistiinpanoja. Läksyjä tulee tämän takia paljon enemmän. Yleensä kerran viikossa tulee tunneilta suurempi tehtävä, esim. n. kolmesivuinen essee tai ryhmäprojekti. Nämä läksyt myös arvioidaan joka kerta ja saat niistä arvosanat, kun taas Suomessa läksyjen teko on vähän enemmän omalla vastuulla tekeekö ne vai ei.

Meillä oli myös viikko sitten ensimmäinen "testi", joka oli siis netissä oleva online quiz. Se oli auki puoleen yöhön asti, joten sen sai suorittaa milloin tahtoi omalla ajallaan. Quizin avaamisen jälkeen sitä oli aikaa tehdä puoli tuntia, ja quiz sisälsi 10 monivalintakysymystä.

Meidän pitää täällä ollessamme suorittaa 12 creditin opinnot, joka siis tarkoittaa noin neljää kurssia sillä yleensä kurssit ovat 3 creditin arvoisia. Valitsimme Nemman kanssa samat kurssit, jotta olisi toinen aina tukena tunneilla ja läksyjen kanssa. Meillä on siis 4 kurssia:

- Business Communications (maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 11:10-12:00)

"Provides an introduction to the theory and practice of communication in business, emphasizing planning and writing or presenting business letters, memos and reports, and includes a review of basic writing principles".

- Entrepreneurship (maanantaisin ja keskiviikkoisin 3:10-4.30)

"Introduces the students to the entrepreneurship process. Provides a through analysis of the entrepreneurial process, including coupling motivation with accurate and timely information, a solid business idea an effective business plan, and sound execution to maximize chances of success."

- Leadership and Team Skills (tiistaisin ja torstaisin 2:40-4:00)

"Introduces students to leadership styles and traits and provides students with readings and activities to engage them in the leadership process as well as foster teams that work together on a class project. A writing intensive course".

- FUEL studio (tiimin tapaaminen maanantaisin 12:20-1:00 ja töissä torstaisin 9:00-1:00 ja perjantaisin 12:20-5:00)

"A student-run retail business at Finlandia University that features products made by Finlandia students, faculty, alumni and local artists from the Keweenaw area".

Meillä oli aluksi FUEL studion tilalla Marketing Communications, mutta päätimme vaihtaa sen pois sillä se vaikutti hyvin vaativalta. FUEL studio on siis pieni kauppa yhdessä koulun rakennuksessa, jonne koulun opiskelijat ja paikalliset voivat tuoda taideteoksiaan ja muita itsetehtyjä tavaroita myyntiin. Koulun business opiskelijat toimivat kaupassa myyjinä. Kauppa on todella pieni ja siellä käy hyvänä päivänä noin 5 asiakasta, joista ehkä kaksi ostaa jotain, joten kaupassa työskentelyn aikana saa tehdä koulujuttuja tai vaan istuskella ja hengata. Me olemme Nemman kanssa myyjien lisäksi vastuussa kaupan ulkonäöstä ja myynnistä (merchandising and sales managers). Pääsimmekin jo järjestelemään kauppaa hieman, ja se alkoi heti näyttää paremmalta.

Kurssiin kuuluu kaupassa työskentelyn lisäksi jonkinlainen projekti, jonka saa itse päättää - me pidämmen Nemman kanssa Ystävänpäivänä kampuksella Valentine's day - myynnin, jossa myydään luultavasti kukkia ja suomalaista suklaata (se on tunnettua ja kallista täällä).

Matka alkoi kello 12:15 Helsinkin Vantaan lentokentältä lennolla kohti Ruotsin Arlandan lentokenttää. Matka sujui hyvin ja ongelmitta, ja saavuimme Ruotsiin paikallista aikaa 12:15. Seuraavan lennon Arlandalta Chicagoon oli tarkoitus lähteä 15:30, mutta jo heti kentälle saapuessamme huomasimme sen olevan myöhässä. Päästiin kuitenkin 15:30 gatelle ja odottamaan lentoa. Paikka oli jo aivan täynnä, joten menimme eteen lattialle istumaan.

Saimme tietää että koneessamme on lommo, ja lommon vakavuutta tutkittiin. Istuskelimme kentällä reilu pari tuntia ja odottelimme lisäinfoa koneen tilanteesta. Sitten saimme tietää, että koneessa ollut lommo oli niin paha, ettemme voisi lentää koneella ja lento peruttiin. Olimme onneksi menneet aivan eteen istumaan joten saimme heti ensimmäisten joukossa hotellihuoneen ja kyydit hotellille. Kävimme hakemassa matkalaukkumme ja 150kruunun voucherilla ruokaa, ja lähdimme hotellille, joka oli noin 5 minuutin bussimatkan päässä.

Yövyimme Radisson Blu Arlandiassa, ja hotellihuone oli todella kiva. Saimme vasta seuraavana päivänä, sunnuntaina, tiedon lennoistamme, ja lento lähti vasta maanantaina, joten päädyimme yöpymään hotellissa pari yötä. Muut ruoat saimme hotellilla, mutta päivällinen piti taas käydä hakemassa lentokentältä.

Maanantaina kävimme vielä aamupalalla hotellilla ja lähdimme sitten kohti lentokenttää. Ensimmäinen lentomme oli Arlannasta Heathrowin kentälle Englantiin, ja se lähti 11:50 ja oli perillä Heathrowilla 12:50 paikallista aikaa. Kentällä kävimme etsimässä eväitä, sillä seuraava lento oli Chicagoon ja kesti 9 tuntia. Lähdimme 15:20 ja 18:35 olimme Chicagossa paikallista aikaa. Onnistuimme saamaan lennolle viereiset paikat, mutta olimme ihan perimmäisillä paikoilla ja lennon aikana oli hieman turbulenssia, joten nukuttua ei hirveästi saanut.

Chicagon kenttä oli todella iso ja sekava. Menimme ensimmäiseksi junalla oikeaan terminaaliin ja kävimme ensitöiksi hommaamassa prepaid - liittymät (joita ei olla muuten vieläkään saatu toimimaan). Löysimme hyvin seuraavalle gatelle ja odottelimme siellä vihdoin viimeistä lentoa Hancockiin. Koneen piti lähteä 21:10, mutta joku lennon työntekijä oli myöhässä, joten jouduimme odottamaan pitempään. Kun vihdoin pääsimme koneeseen, tajusimme että se oli todella pieni ja ahdas, ja koneessa oli teippiä vähän siellä täällä - tosi lupaavaa lentopelkoiselle. Pääsimme kuitenkin matkaan ja perille asti Hancockiin.

Hancockin lentokenttä oli todella pieni. Siellä ei ollut minkäänlaisia kauppoja tms. ja vain yksi ovi mistä käveltiin koneelle ja takaisin. Kentällä kuitenkin odotti kuskimme ja laukut saatuamme lähdimme vihdoin koululle. Ajomatka kentältä koululle ei ollut pitkä, ja olimme koululla noin puolen yön aikaan. Saimme koululla avaimet ja jotain ohjeita ja pääsimme vihdoin huoneeseemme.

Olimme molemmat tosi väsyneitä, joten nukahdimme melkein heti huoneeseen päästyämme vaikka Suomessa kello oli noin aamu kahdeksan, joten emme missään vaiheessa kokeneet pahaa jet lagia. Seuraavana aamuna heräsimme yhdeksän maissa ja menimme aamupalalle, joka loppuu kymmeneltä. Satuimme siellä tapaamaan kaksi muuta suomalaista vaihto-opiskelijaa, jotka ovat Haaga-Heliasta eli käyvät periaatteessa samaa koulua kanssamme.

Saavuimme koululle siis maanantai yöllä, joten missasimme yhden koulupäivän. Tiistaina pääsimme kuitenkin jo lukujärjestyksen mukaan ensimmäiselle tunnille, joka alkoi 2:40 ja oli Leadership and Team Skills. Alkuun hieman jännitti miten pärjäämme ja minkälaista opetus täällä on, mutta se on ollut todella mukavaa ja helposti ymmärrettävää. Opettajat ovat yleensä aivan innoissaan suomalaisista opiskelijoista ja yrittävät ahkerasti opetella ääntämään meidän nimiä oikein. Olimme hieman yllättyneitä kun huomasimme, että kaikista vaikein nimi opettajille ja opiskelijoille ääntää on ollut Ronja.