Recension: Klippan av Jessica Roseen

recensioner

Det har gått femhundra år sedan profetian skrevs. Femhundra år sedan andra varelser än bara människor bodde i byn. Den utvalde står nu på klippan för att göra sitt val – valet mellan krig och fred.

Flera månader efter att den utvalde gick upp på klippan är han fortfarande försvunnen, ingen vet vilket val han gjorde. Men en dag hittar Aristimel honom i skogen och den hemska sanningen avslöjas – varelser kommer dyka upp och med våld ta över byn.

Aristimel och hennes vänner är de enda som kan stoppa dem. Men hur ska de kunna rädda
byn när de inte vet vilka som kommer? Vad är det egentligen för varelser? Går de att stoppa? Och kan den utvalde med sina nya förmågor hindra deras framfart?

Det som skulle ha varit en härlig sommar förvandlas till ett uppdrag på liv och död – och hela mänsklighetens framtid står på spel.

Klippan är en fantasyroman som handlar om Aristimel och hennes vänner, som alla bor i en by där en femhundra år gammal profetia snart ska slå in. En profetia som kan resultera i både krig och fred, allt beroende på vilket val den utvalde gör.

Jag hade inga direkta förväntningar på denna bok när jag plockade upp den, men efter att ha läst baksidetexten blev jag riktigt nyfiken. Fick lite Hunger Games-vibbar till en början, något som jag dock sedan tappade under läsningens gång. För det här konceptet känns som något helt unikt, inte likt något annat jag har läst. Även om det finns vissa bitar i berättelsen som jag kan tycka har vissa likhetsdrag från andra böcker i samma genre. Som till exempel när det kommer till indelningarna av olika folkslag - och att de har olika egenskaper. Som får mina tankar att vandra till exempelvis Divergent eller Harry Potter med sina olika elevhem. Men i övrigt är jag väldigt imponerad över författarens fantasi och världsbygge.

Boken är emellertid väldigt tjock, över femhundra sidor. Det tycker jag kunde ha kortats ner något. Det tog mig väldigt lång tid att läsa ut den, vilket det egentligen nog inte borde ha gjort. Lyckades tyvärr drabbas av en tråkig lässvacka under tiden, vilket så klart inte hjälpte till med mitt läsflyt av just den här boken. Det blev väldigt hackigt och alla böcker mår ju bäst av att bli lästa i lite längre sittningar för att man som läsare ska kunna hinna få upp flytet. Här blev det några sidor och sedan blev boken liggande i någon vecka innan jag plockade upp den igen. Vilket jag verkligen tror påverkade min läsupplevelse negativt.

Jag är också lite konfunderad över vilken målgrupp boken riktar sig till, då jag ibland på grund av att jag tycker den är väldigt lättläst gör att jag tycker den skulle passa som middle-grade - men då känns den på tok för lång. Men sammanfattningsvis tycker jag absolut att det här är en spännande och medryckande berättelse. Hade jag inte drabbats av lässvackan så hade jag nog tyckt ännu mer om den. För det här är en riktigt bra debut, även om jag kan tycka att den hade kunnat kortats ner något.

Jag gav boken en trea i betyg på Goodreads. (Actual rating 3,5)

Genre: Svensk fantasy
Förlag: Ekström Garay