Recension: Julen enligt Julia av Kristin Emilsson

Titel: Julen enligt Julia

Författare: Kristin Emilsson

Antal sidor: 294

Förlag: Printz

Serie: -

Utgivningsår: 2020

Julia Grahn avskyr (sitt namn till trots) julen. Kanske skulle det vara annorlunda om hon hade någon att fira den med. Men det har hon inte och efter förra årets tomteincident längtar hon inte efter en jul hemma hos föräldrarna. Det ser helt enkelt inte bättre ut än att hon kommer att fira julen ensam med Mr Merlot och Monsieur Chardonnay som enda sällskap.

Petter Niklasson brottas med andra problem. Arbetet med doktorsavhandlingen går trögt och ex-frun har låtit meddela att hon tänker fira julen på Gotland och ta deras gemensamma dotter med sig. Till på köpet verkar han (sitt namn till trots) ha gått och blivit impotent. Den senaste nätdejten slutade i total förödmjukelse med betoning på mjuk.

När Julia får erbjudandet om att fly stan över julhelgen till ett vackert gammalt stenhus i Visby i utbyte mot att vara kattvakt nappar hon. Vad hon inte vet är att Petter har fått samma erbjudande och han åker dit för att lappa ihop sitt spruckna äktenskap.

Deras första möte blir en katastrof. Därefter går det utför. Och sedan blåser det upp till storm...

Julen enligt Julia är en romantisk komedi om att hitta både sig själv och kärleken där man minst anar det. Om att bli räddad av en tomte, om nyfikna grannar och ett snötäckt Visby där allt är möjligt i juletider.

Kommentarer:
Boken handlar alltså om Julia Grahn som trots sitt namn, inte alls tycker om julen. Förra årets jul blev en riktig katastrof efter hennes tomteincident som slutade på akuten. I år väljer hon därför att fira ensam och flyr till Gotland för att istället vara kattvakt. Men det visar sig att det har blivit ett missförstånd och hon tvingas dela huset med Petter, som också har tackat ja till att vara kattvakt. Julias och Petters första möte blir inte särskilt positivt, men då det ute blåser upp till storm och alla båtar är inställda tvingas de till slut att dela på huset och bo under samma tak under julen, vilket kanske inte är så lyckat.

Föll pladask för den här charmiga julboken. Var lite skeptisk till en början då jag tyckte att båda namnen på karaktärerna var så fåniga att jag inte riktigt kunde ta den på allvar - jag menar, kom igen... Julia Grahn och Petter Niklasson... vad är det för namn? Men jag älskar att boken hela tiden har glimten i ögat, det gjorde att jag kan tolerera de töntiga namnen... handlingen makes up for it om man säger så. Älskar verkligen de olika karaktärerna, min favorit är nog Jonatan. Så himla härlig och rolig.

Tyckte mycket om både Julia och Petter också, även om jag ibland kunde irritera mig på vissa av deras handlingar, till exempel då Julia satt och pratade högt i mobilen och störde övriga passagerare på färjan över till Visby... och det värsta av allt, när Petter sade till henne och de andra passagerna till och med blev mer arga på honom än på henne. Hur är det ens möjligt? SÅ störigt!! Blev också sjukt irriterad på Petters exfru som bara går bakom ryggen på honom och bestämmer att hon och dottern ska fira jul på Gotland istället för tillsammans som de bestämt från början. Att Petter då inte bara slår näven i bordet och berättar hur han känner, utan bara låter henne bestämma allting höll på att reta gallfeber på mig. Tycker bara det är så fel när par inte klarar av att hålla sams efter att de skiljt sig när det finns barn med i bilden. Så ja - finns en del irritationsmoment i handlingen. Men sammanfattningsvis kan jag inte låta bli att älska boken i alla fall, trots dessa. För jag kommer ändå på mig själv att skratta högt i vissa situationer, till exempel när Julia Grahn hör "Tänd ett ljus" på radion, för att nämna ett.

Lyssnade också på ljudboken till stor del, vilket ju är så himla smidigt när man går och plockar i köket samtidigt. Trodde att jag skulle tröttna lite på gotländskan till en början, men började verkligen gilla den efter ett tag. Gotländska är egentligen inte min favoritdialekt, men jag vande mig efter ett tag och wow: jag älskade verkligen Anja Lungqvist som uppläsare. Tycker hon gör ett fantastiskt jobb med att växla mellan olika dialekter i den här boken, det gav verkligen läsupplevelsen det där lilla extra. Rekommenderar verkligen att lyssna på ljudboken!

Det här är en riktigt härlig smällkaramell med mycket dråpliga incidenter och komiska inslag, men gillar att det även finns ett gemensamt djup hos flera av karaktärerna; vilket är att våga satsa lite mer i livet! På grund av att jag störde mig en del på karaktärerna ibland så hade jag därför lite ambivalenta känslor till vad jag skulle ge den här boken för betyg. Om jag skulle ge den en fyra eller femma, men landade till slut i en fyra. En väldigt stark fyra och det är ju inte fy skam det heller. Det här är verkligen en ny favorit bland julromanerna.

Boken fick alltså fyra av fem stjärnor av mig på Goodreads.