Recension: Dotter av jord av Ann-Catrin Mattsson

recensioner

Handling: Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier.

På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.

Omdöme: Oj, vilka förväntningar jag har haft på den här boken. Ända sedan jag först hörde talas om den och själv kontaktade Ann-Catrin för att jag kände att den där boken bara måste jag läsa. När jag sedan fick hem den och läste baksidetexten samt ett litet citat ur boken från Ann-Christin själv, då kände jag att det här kan inte bli annat än fantastiskt. Jag fick bokstavligen ståpäls på armarna av inledningen. Bör jag tillägga att boken inte gjorde mig besviken?

Efter att ha hört en Live på Instagram med Ann-Catrin där hon berättar att hon ville skriva den bok hon själv saknat och fokusera mycket på relationer mellan olika karaktärer så kan jag bara bekräfta och hålla med. Älskar hur relationerna mellan de olika karaktärerna verkligen får ta plats här. Inte bara de romantiska som det oftast handlar om utan alla relationer överhuvudtaget, oavsett huruvida det handlar om familj eller vänskap. Men det finns två relationer som mitt hjärta klappar lite extra för, det ska jag inte sticka under stol med. Vilka det är kanske ni som läst boken kan gissa er till?
Dock ska Dotter av jord enligt författaren själv huvudsakligen vara en kärleksberättelse, men jag blev lite förvånad över att just kärleken mellan de karaktärer jag förväntat mig lyser med sin frånvaro. Vilket egentligen inte är så himla konstigt då båda dessa karaktärer fortfarande är väldigt unga genom hela den här boken. Så jag förstår ju att det här bara är inledningen till vad som komma ska då det ju är första delen i en serie och inte en fristående bok. Och jag gillar att det får ta tid och att vi verkligen får lära känna karaktärerna på djupet, vilket ofta är något jag kan sakna i de böcker jag vanligtvis läser. Jag var bara inte riktigt beredd på det.

Hur som helst så är det här en otroligt välskriven berättelse. Jag kan verkligen inte förstå att det här är Ann-Catrins debut. Det är för mig helt obegripligt för oavsett vad hon skriver så är texten kraftfull och alldeles, alldeles underbar. Så otroligt målande och jag lever mig verkligen in i berättelsen helt och fullt. Jag hade väldigt svårt att lägga boken ifrån sig trots full rulle här hemma, men jag längtade verkligen tills jag skulle få återvända till handlingen och fortsätta läsa och sugas in i miljöerna och den fantastiska stämningen igen.

Glöm för guds skull inte att köpa denna pärla när den släpps den 25 mars och tack för recexet Ann-Catrin. Tack för att jag fick ta del av din underbara värld. Nu längtar jag så det nästan gör ont till nästa del.

Jag gav boken fem stjärnor på Goodreads.

Genre: Historisk fantasy
Förlag: BadP Publishing