Recension: Det sista brevet av Cecelia Ahern

Författare: Cecelia Ahern

Antal sidor: 350

Förlag: Bazar

Serie: -

Utgivningsår: 2020

För alla fans av PS: jag älskar dig, här kommer den efterlängtade uppföljaren!

Det har gått sju år sedan Holly Kennedys man dog sex år sedan hon läste hans sista brev som uppmanade henne att våga släppa taget och gå vidare. Hon har funnit kärleken på nytt och är stolt över hur mycket hon har växt och utvecklats sedan dess. Men när hon söks upp av en grupp människor som inspirerats av Gerrys brev - och kallar sig själv PS: jag älskar dig-klubben - dras hon mot sin vilja tillbaka in i en värld hon försökt lämna bakom sig. Det blir början på en resa där Holly tvingas utforska vad det innebär att älska någon för evigt och om man kan omfamna framtiden utan att svika det förflutna.

Kommentarer: Jag är egentligen inget stort fan av uppföljare och speciellt inte uppföljare till så storslagna böcker som den här. Därför var jag lite kluven när jag kontaktade förlaget för att få ett recensionsexemplar. Det har gjorts förr, givits ut böcker långt efter en stor succé med första boken. (Livet efter dig, hint hint) Därför var kanske mina förväntningar inte jättestora.när jag fick höra att PS: Jag älskar dig skulle få just en sådan uppföljare. Men samtidigt vill jag inte sticka under stolen med att jag blev lite nyfiken.

I uppföljaren till PS: Jag älskar dig har Holly gått vidare efter Gerrys död. Hon har en ny kärlek i sitt liv, men då hon söks upp av ett grupp människor som kallar sig själva PS: Jag älskar dig-klubben ställs allt på sin spets.

Jag hade till en början lite svårt att ta boken på allvar då jag tyckte PS: Jag älskar dig-klubben kändes som ett så fånigt namn på en klubb. Men efter ett tag vande jag mig vid det och insåg att det är allt annat än fånigt. Tycker det är en sådan vacker tanke det här med att vilja lämna efter sig brev till sina anhöriga att läsa efter sin död, men också oerhört smärtsamt förstås. Nu efter att ha läst boken förstår jag ju att de drabbade inte gör det allra minst för sig själva i bearbetandet av tanken att de nu har en alltmer begränsad tid här på jorden. På ett sätt kan jag därför också känna hopp efter att ha läst den här boken. Att jag som läsare får se att det går att gå vidare efter en sorg så stor som den Holly måste ha känt efter sin makes död. Är så glad för hennes skull och att hon inte bara lyckades ta sig vidare för egen del utan att hon också i den här boken fick en chans att hjälpa andra i liknande situation. Har alltid imponerats av människor som efter en tragedi lyckas vända på tillvaron och göra gott.

Jag hade i början som sagt lite svårt att ta in historien, men mot mitten växte boken i mina ögon. Jag tycker faktiskt att Ahern lyckas riktigt bra med att följa upp sin succé efter PS: Jag älskar dig. Det känns som en riktigt ärlig och trolig framtid för Holly och inte alls konstlat som jag tycker att det ofta blir med uppföljare. Jag älskar att Det sista brevet känns så trovärdig. Mot slutet strömmar verkligen tårarna nerför kinderna vid ett tillfälle. Ni som har läst kanske kan gissa när?

Tack till Bazar för recensionsexemplaret.
Jag gav boken fyra stjärnor på Goodreads.