Mål med rörelseglädje och träningsplanen i sex steg

Efter den här graviditeten har min återhämtning på ett sätt varit enklare än efter min förra graviditet. Men den här gången är det inte förrän nu, efter sju månader, som jag har börjat träna styrka lite mer ordningsamt.

Och jisses vad det tar emot att träna styrka med ett års uppehåll i bagaget.

Det är som att kroppen skriker efter att få ligga på soffan istället, även om det behöver det motsatta. Efter den här graviditeten har jag dock ett tydligare mål, mer kunskap och lite mer lugn än efter förra graviditeten. Vi planerar inte att få fler barn och jag tränar nu för resten av livet, och då är det lika bra att börja med den mest grundläggande som jag annars har hoppat över. Jag har också hunnit fundera igenom vad jag egentligen vill med träningen, med rörelsen, med hälsan.

- Mitt mål är att förebygga sjukdomar och annat som vi människor inte mår bra av. Detta gör vi effektivast genom att röra på oss och äta hyfsat bra mat.

- Mitt mål är också att kunna springa igen, eftersom det är minst lika bra som lyckopiller. Min förälskelse i löpning är något relativt nytt, men oj så kärleksfullt. För att kunna springa igen behöver jag dock styrketräna och återfå kontakten med mina muskler vilket är en lång och ganska tråkig process om man ska göra det riktigt (nu låter det som att jag är någon form av expert, det är jag inte. Allt jag tror mig kunna har jag amatörmässigt tagit till mig och tolkat från yogalärare, mammaträning, internetkällor och gymkompisar).

. Jag har också en önskan om en stark kropp. Både för att orka leva,

- och av rent estetiska skäl oavsett hur lite jag egentligen vill att det ska vara så, så är det så. Att se, iallafall inte otränad ut, är något som tilltalar mig, mindre nu än innan, men det är fortfarande ett mål med träningen.

-Samtidigt som jag vill bli tillräckligt stark för att kunna springa, och kunna springa ganska regelbundet så har jag en önskan om att inte bli stel i kroppen. Det är en av anledningarna till att jag yogar regelbundet, för att motverka en stel men stark och snabb kropp. Om jag bara fick välja en träningsform så skulle det vara yogan eftersom den innehåller både kondition, styrka, smidighet och mental träning. Jag är yogafrälst helt enkelt.

- Vara en förebild för barnen.

Så med dessa målen formulerade har jag gjort en plan för hur jag ska komma dit. Den planen innefattar förutom 6 steg också en ständigt pågående process om att vardagsmotionera så mycket som möjligt. Ju mer man rör på sig i vardagen, desto mindre tid behöver man lägga därutöver. Just nu handlar det för mig mycket om att få in rörelse i samband med min arbetstid. Att cykla eller gå till jobbet, ta lunchpromenader och använda friskvårdshalvtimmen vi har möjlighet att använda oss av. Det handlar också om att försöka stå mer vid skrivbordet, och att försöka införa lite gående möten med mina kollegor. Vi får se hur det går!

I övrigt ser min träningsplan i sex steg ut såhär:

1. Först ut var andningsövningar och regelbunden yoga. Yogan kommer jag fortsätta med under hela tiden.

2. Sedan följer enklare styrkeövningar för core, rygg och höfter (här är jag delvis fortfarande kvar, och ska ta hjälp av sjukgymnast för att vara säker på att träna på rätt sätt från början).

3. Nästa steg är att våga styrketräna lite tyngre och med fokus på hela kroppen, basövningar. Ett fel som många gör är att lyfta för lätt. Man ska öka ganska mycket från gång till gång i början av sin styrketräningskarriär, samtidigt måste man vara noga med att utföra styrketräningen rätt, för annars är skaderisken hög. Det här steget stavas BASÖVNINGAR.

4. Parallellt med lite tyngre styrketräning kommer jag fokusera mer och mer på konditionen i form av intervallträning och backträning i kombination med kortare löpturer för att få känna flåset.

5. Nu är tanken att endast underhållsträna styrka, och utveckla löpningen lite mer och nå målet om milen under en timme.

6. När det är gjort är det bara att underhållsträna styrka, kondition och smidighet för att hålla en nivå som är rimlig utifrån de förutsättningar vi har i livet. Här kommer det allra största fokuset att vara rörelseglädje med barnen, vilket främst innefattar lekplatslek, simhallsplask & leka tagen, men också andra aktiva lekar, aktiviteter och utflykter som vi kan göra tillsammans och som också skapar förutsättningar för att vardagsrörelsen är självklar & en glädje också för barnen. För det är ju som bekant så att barn inte gör som man säger utan de gör som man gör!

Hur lång tid kommer detta ta? Tja, så lång tid som det behövs. Just nu är mina höfter och inre magmuskler inte i närheten av någon längre löptur eller ens ordentlig lekplatslek så de kommer jag behöva fokusera på, och ta kontakt med en sjukgymnast, för att kunna göra något åt. Men jag hoppas iallafall kunna backträna och springa lite till sommaren, men vi får se.

Gillar