Elva ☀️ punkter om vardagsmotion

I ett annat liv, i en annan blogg, skrev jag en lång hurtig lista om vardagsmotion. Nu när min styrketräningsmotivation är orimligt låg har jag dammat av listan & uppdaterat den lite. Håll till godo med vardagsmotionlistan☮️💟

☀️ Om en lever den typen av liv så att det fungerar kan man låta bilen vara undantaget. Har en inget vettigt svar på frågan ”varför måste jag ta bilen nu?” så är det ju onödigt att ta bilen. Att gå eller cykla kommer man långt med!
☀️ Rörelse måste inte vara träning. Trädgårdsarbete eller städning är också rörelse, och ett pass i trädgården är ju kalas.
☀️Den bästa rörelsen är den som blir av. En kvarts promenad hjälper hjärnan att inte stagnera. Kanske kan man ta en lunchpromenad, kvällspromenad eller morgonpromenad på 5,15,45 minuter. Det tycker jag är skönt att tänka ibland, att sträckan i sig inte är det viktiga utan bara grejen att komma ut för att behålla vanan.
☀️ Umgås över en kopp kaffe OCH en promenad, eller simtur, eller kanske tv-spel som går ut på att dansa eller vad det nu kan vara. Inte alltid, men då & då iallafall.
☀️ Att anpassa sin vardagsmotion efter livssituation, ekonomi, kroppen och efter årstid. För återigen, den bästa rörelsen är den som blir av & den rörelsen som blir av är den vi får in i livet så som det faktiskt ser ut.
☀️Att välja motion som är enkelt ibland, och oftast roligt. Vänj hjärnan vid att det oftast är roligt med rörelse.
☀️Gör det roligaste först. Alltså, om du till exempel ska göra några gymövningar. Gör de roligaste först så att du kommer igång.
☀️Att fiska, vara på lekplatsen, och stå upp vid skrivbordet är också vardagsrörelse.
☀️Youtube är fyllt av enkla styrkeövningar av alla slag & yoga & allt annat. Det behöver inte kosta en krona att få färdiga instruktioner att följa.
☀️Vila när man vilar.
☀️Att i första hand få in vanan! Får en in ett pass i veckan under längre tid gör det kroppen gladare än fem pass i veckan i tre veckor.
☀️Det går att träna utan träningsklocka, hantlar hemma, nya träningsbyxor eller annan utrustning. Ett par skor och sköna kläder är typ det som behövs (och ibland inte ens det). Rörelse är att använda kroppen, inte prylarna.
☀️Dokumentera sånt som funkar, så att man kommer ihåg förändringen när det tar emot längre fram.
☀️Tänk att vardagsrörelse inte är något alternativ utan en nödvändighet. Ibland är det inte jättekul just nu, men kroppen tycker det är gott längre fram. Det är att ge kroppen en daglig liten present & den presenten kan ibland vara fem minuters lunchpromenad, yoga, massage, fotbollsträning, en kvällspw, youtubepass i tv-rummet, lek på lekplatsen, cykelpendling eller dans på fest. Vad man gör är inte så noga, att man gör det är ju grejen.

Gillar

Kommentarer