Hej igen! Förlåt för dålig uppdatering men dagarna har gått i ett och wifi-standarden är väldigt låg. Senast vi hördes var precis innan avfärden till Kambodja. Vi startade i huvudstaden Phnom Penh som sagt. Första intrycket av Phnom Penh var ganska dåligt faktiskt, kändes väldigt otryggt. Vi uppfattade staden som mindre tursist-anpassad än till exempel Ho Chi Minh. Men vad jag har förstått var det inte alls längesedan man började resa till Kambodja som turist. Det är väl i och för sig meningen med en sådan här resa. Efter två dagar i Phnom Penh var det dags att bege sig mot Koh Rong, Sok San Beach. Här är vi nu, på en paradisö. Det är det finaste stället jag någonsin har varit på och tar helt klart första platsen än så länge. Vi sover i en bungalow mitt på stranden och väcks av tuppen varje morgon. Det är såhär man tänkte sig resan. Men redan imorgon ska vi ta en speedferry tillbaka till Sihanoukville för att sedan flyga till Siem Reap. Där väntar tempel och ett lyxhotell vi bokat för 170kr natten. Vi ska bo i en suit vilket kommer att vara en stor uppgradering med tanke på hur vi bott nu, hehe. Men skönt att byta lite i standard, det gör nog att man uppskattar båda mer när man väl förväxlar. Ikväll ska vi bara njuta av den här fina ön, äta middag i solnedgången och se fram emot resan till Siem Reap. Vi hör snart igen, Kram!!

På vägen till tunnlarna stannade vi vid en fabrik där skadade från Vietnamkriget jobbar. Folk blev handikappade efter kriget då Amerika släppte ut massa kemikalier. Därför har regeringen i Vietnam skapat fabriker där de skadade personerna sitter och arbetar. Klänningarna är gjorda av äggskal och hattarna av snäckskal. Vi köpte faktiskt båda dessa tavlorna. Så fina och speciella.

Hallå igen darlings, nu är vi äntligen framme i Ho Chi Minh efter 11 timmars bussresa... Om man jämför det med att flyga hit i 11 timmar så var buss mycket skönare och det gick mycket fortare!! Det kan ha och göra med att det faktiskt var liggsäten på hela bussen, dem gick alltså inte att ta upp utan alla i bussen låg ner i varsitt säte. Igår besökte vi alltså dem välkända tunnlarna, Cu Chi Tunnels vilket var väldigt intressant. Dock trodde vi inte att bussresan dit skulle ta så lång tid som den gjorde, det tog 5 timmar tur och retur. Kändes inte jättekul efter att ha åkt buss i 11 timmar dagen innan, hehe. Väl där så fick vi följa en guide genom hela skogen för att titta, testa och lyssna. Tunnlarna var så extremt små och varma, jag fick testa att stå i en och fick panik efter 10 sekunder. Även om bussresan var längre än tänkt och det faktum att det var 30 grader varmt så var det helt klart värt och lärorikt. Idag beger vi oss mot Kambodja, ÄNTLIGEN. Ska bli skönt att byta land och få se lite nya ställen! Vi flyger till Phnom Penh och stannar där i två nätter för att sedan ta oss ner mot Koh Rong. Uppdaterar er mer om det i Phnom Penh. Nu ska vi äta frukost och göra i ordning oss för att flyga, hörs snart igen, Puss!!

Igår blev inte riktigt som vi tänkt. Tanken var ju att vi skulle gå upp i tid för att hyra en moppe och åka till fina stränder, men vädret stoppade oss. Det var nämligen regn till och från igår... Därför bestämde vi oss för att bara ta det lugnt och ha en mysdag. Mysdagen började med en god frukost på hotellet för att sedan gå upp till rummet och beta av ännu ett avsnitt av vår för tillfället favoritserie, Blacklist. Efter det gick vi ut för att ta en lunch på ett typiskt vietnamesiskt ställe som har väldigt billig och god mat!! Vi betalade ca 20kr för både mat och dricka per person, hur billigt?! Efter 8 dagar här på Phu Quoc känner vi oss nöjda och imorgon bär det tillbaka mot Ho Chi Minh. Det stod mellan buss eller flyg, flyg kostar ca 700kr/per person medan buss endast kostar 190kr/per person. Så det blev buss. Det ska faktiskt bli lite mysigt att åka buss och få se lite mer av landet. Hörs när vi är framme i Ho Chi Minh, Kram!!

Hur fint?!!

Äntligen fick vi besöka den omtalade paradisstranden Sao Beach här på Phu Quoc. Den sägs vara en av de finaste ständerna på ön. Trots detta läste vi mycket negativt om den... Vi ville ändå se den med egna ögon och tog oss dit, vilket jag är glad såå glad över. Jag menar, titta bara!! Hur fint?! Hela 6 timmar spenderades där innan taxin var tillbaka för att hämta oss. Vi åkte nämligen taxi som hotellet fixat åt oss. Det kostade ca 800 000 VND vilket motsvarar ca 300kr. Hade vart mycket billigare att hyra moppe men vi kände oss inte tillräckligt säkra med vägarna. Folk kör som galningar här och tutar lika mycket som dem blinkar. Men imorgon funderar vi faktiskt på att hyra moppe och trotsa vägarna för att kunna åka till fina stränder där det inte finns så mycket turister. Nu blir det middag, det man längtar till på dagarna. Dem har väldigt god och billig mat här! Hörs imorgon, Puss!!

Dem har så goda och färgglada frukter här!!!

På stranden går det runt massa vietnameser och säljer färsk frukt. Det köper vi varje dag här, såå gott!! Tycker lite synd om dem dock... Vi köper alltid av samma dam och det är hon på bilden. Hon går runt i värmen hela dagarna och ropar "Hello, would you like some fruit?". Ibland är jag inte ens sugen på frukt när hon frågar men jag köper ändå för att vara snäll. När man ser hur dem jobbar känner man sig ödmjuk och tacksam över sin egen livssituation.

Här är en bild på vårt nya hotell. Innan detta har vi bott på "Sandy Phu Quoc Hotel", vilket var jättebra så det kan jag absolut rekommendera om ni åker hit. Personalen var hjälpsamma och rummet var fint och fräscht. Där betalade vi ca 200kr/natt vilket vi tyckte var lite mycket till en början. Vi bestämde oss då för att hitta ett lite billigare boende. Jag hittade ett för ca 80kr/natt som såg helt okej ut. Men när vi väl kom dit kände vi båda direkt att det kändes väldigt ofräscht och osäkert. Hotellet låg nämligen i en gränd. Dessutom kunde personalen ingen som helst engelska så dem stod och konverserade via Google translate. Det tog inte lång tid innan jag tog upp mobilen för att söka efter ett nytt boende, vilket är det ni ser på bilden och är här är vi nu. Phu Quoc Ocean Pearl Hotel. Det är aningen dyrare än det första vi bodde på som vi tyckte var dyrt, 300kr/natt betalar vi här. Men vi kände ändå att det var värt det och man betalar ju trots allt för bekvämligheten! Allting i Asien är mycket dyrare nu under högsäsongen när alla har julledigt. Förhoppningsvis kommer boendekostnaderna sjunka längre in på resan.

Imorgon tänkte vi åka till en annan strand vid namn Sao Beach som ska vara väldigt fin. Den ligger ca 40 minuter härifrån, så vi tänkte kolla med hotellet om dem kan hjälpa oss med hur vi ska ta oss dit. Nu ska vi ut och äta middag och sedan gå tillbaka till hotellrummet för att kolla ett par avsnitt av Blacklist, sedan sova. Hör snart igen, Kram!!!

Äntligen framme i Vietnam!!! Redan vid incheckningen på Landvetter stötte vi på vår första motgång. Det var nämligen så att man var tvungen att ha ett utresedatum bokat från Vietnam för att försäkra att man kommer in i landet. Eftersom vi backpackar är charmen med resan att inte boka saker i förväg och ta det lite som det kommer. Men vi fick helt enkelt boka ett flyg på plats vilket var det stressigaste jag gjort i hela mitt liv. Vi bokade ett flyg från Ho Chi Minh till Kambodja som är vårt nästa stopp på resan.

Vi mellanlandade i Paris innan direktflyget till Ho Chi Minh. Hela 5 timmar hade vi på flygplatsen som mestadels bestod av att kolla upp alla regler i de olika länder vi ska besöka. I och med händelsen på Landvetter kände vi att vi ville läsa på ännu mer om de olika bestämmelserna i varje enskilt land. Till exempel i Vietnam där du efter att ha lämnat landet inte får komma in igen först efter 30 dagar. Eller att du endast får besöka Thailand 2 gånger per år (om du inte har ett speciellt visum då såklart som tillåter annat.).

Fanns även mycket tid till att sitta med datorn, som jag förövrigt är väldigt glad över att jag tog med mig. Var skeptisk i början då det mest kändes krångligt och onödigt, men blir en del dötid på kvällarna. Då är det skönt att kunna lägga sig i sängen och kolla serier eller en bra film.

Efter att ha checkat in på vårt hotell och lämnat av oss våra tunga ryggsäckar kände vi hur våra magar kurrade. Efter lite sökande hittade vi detta stället!! YEN Sushi & Sake Pub - Ho Chi Minh. Det var utan att överdriva den godaste sushin jag någonsin ätit. Så det kan jag absolut rekommendera om ni ska hit. Nu ska jag sova så vi hörs snart igen, PUSS!!

​Idag är det äntligen julafton och bara 4 dagar kvar till vi åker!! Känns så overkligt och har nog inte riktigt fattat det än... I år firar vi jul hemma hos oss så det kommer att vara full rulle här hela dagen. Jag älskar verkligen julen och är ett stort fan av julmat och glögg. Känns så skönt att få träffa alla samlade innan jag åker också. Hoppas att ni får en bra jul hjärtan så hörs vi mer snart. Puss!!

Hallå igen Babes!! Sa ju att jag skulle uppdatera er lite om mina förberedelser inför resan, har alltså påbörjat min packning. Det var på tiden, hehe! Har inte berättat det men jag ska ju som ni kanske förstår backpacka. Det innebär ju att man måste lägga upp sin packning smart. Man kan alltså inte ha med för mycket samtidigt som det är viktigt att man har med så att man klarar sig i 4 månader. Svårt att avgöra vad som är för lite eller för mycket att ha med sig tycker jag...

Detta är vad jag har packat än så länge, linnen, t-shirts, strandskjortor, shorts och några blusar. Tänker att man kan köpa det mesta där sen om man känner att man har med sig för lite.

Köpte en jättefin lång skjorta från Zara som är perfekt att ha som strandskjorta. Så nöjd!! Kan länka den här.

Hallå igen godingar! Den 28e december är dagen då jag och min pojkvän beger oss mot Asien för att göra livets resa. Detta innebär att jag kommer att fira nyår i värmen!! Lyllos mig va?!! Jag har faktiskt aldrig varit utomlands när det är vinter här hemma så det ska bli syperskönt att komma iväg mitt i all slask och kyla. Efter många om och men har jag bestämt mig för att jag ska dela med mig av min resa via blogg. Tanken är väl helt enkelt att jag ska ta massa fina bilder och uppdatera er med tips och skriva lite om de olika ställena jag besöker. Jag ser även detta som en form av dagbok för mig själv och som ett fint minne att titta tillbaka på efteråt. Som ni säkert förstår är jag supernervös, men också väldigt förväntansfull. Har inte ens börjat packa än, hehe... Kanske är dags?! Men detta ska bli så kul och jag hoppas verkligen att ni vill följa med mig på min resa och upptäcka alla fina ställen med mig. Mer information om förberedelser inför resan och vart vi startar kommer snart. Kram!!

Hej på er kära vänner, har ÄNTLIGEN tagit tag i att starta en blogg. Tänkte att jag börjar lite lätt genom att berätta lite om min sommar. Sommaren började med att jag tog studenten!! En helt magisk och oförglömlig dag såklart. Direkt efter åkte jag och mina tjejkompisar på en studentresa till självaste Barcelona. Där spenderades dagarna på stranden med sol och bad och kvällarna på klubben med god dricka och dans. En sjukt rolig resa som jag är glad att jag gjorde. Bara några dagar efter att jag kom hem från Barcelona åkte jag till Grekland med min pojkvän. En snäppet lugnare resa med bara massa mys. Efter det har jag i princip bara jobbat. En bra sommar helt enkelt!