Vägen ut

Att komma till ro när vi går mot vintertid kan vara svårt. Det är en tid på året då vi borde varva ner och reflektera mer. Det här året har erbjudit mer sol än någonsin och man har kunnat ladda batterierna för att klara sig under vinterhalvåret. Trots bästa förutsättningarna för nästa säsong kan det vara svårt att komma till ro.


Balanserade målsättningar

Jag skriver bulletjournal över olika områden i livet för att få plats med det jag behöver. Att skriva är i sig är en rogivande aktivitet som även är kreativ. Många gånger glöms kreativiteten bort när allt görs digitalt.
Målsättningar inom livets olika områden underskattas och ses ofta som krav istället för motivation. Att sätta mål som inspirerar gör att det är enklare att finna balans. Att uppnå balans är att tillgodose de behov man har både personligt, fysiskt, mentalt, emotionellt, socialt och professionellt.
Jag delar upp mina mål i dessa olika områden. För mig är balansen mellan träning, vila, aktivitet, sysselsättning och avslappning avgörande. Detta gör att jag kan planera milstolpar och vara spontan där emellan. 


Randiga dagar
Jag har en bindvävssjukdom som gör att kroppen tål mindre belastning. Innan jag drabbades av sjukdom och skada var jag aktiv ungefär 16 timmar per dygn. Aktiviteten fördelades mellan arbete, hushållsbestyr, fritidsaktiviteter och träning. När jag drabbades av sjukdom och skada försvann min aktivitetsförmåga som jag kände den. Därför blev det ännu viktigare att hitta vägar för att kompensera det bortfall jag har. 


Jag lever idag ungefär det liv jag gjorde innan sjukdom/skada. Skillnaden är att jag inte kan ägna lika många timmar åt aktivitet som jag gjorde innan. Idag gör jag saker i intervaller om upp till 30 minuter åt gången men med vila inlagd. Jag gör även saker på ett helt annat sätt idag. Det handlar om att göra rätt saker i rätt mängd och att undvika att göra fel saker.



Fördela aktivitet mellan de olika sinnena

Att läsa är en favoritsysselsättning, en av de saker jag lägger mest tid på. Nu varvar jag läsningen med ljudbok. Att träna gör jag genom att lägga in moment naturligt i vardagen som då har funktionen för kroppens behov av träning. Finmotoriken tränas genom att jag lägger en makeup. Behovet av reflektion tillgodoser jag genom att lyssna på utvald musik och vara i rätt miljö. Att inte kunna åka iväg varje dag gör att jag inte kan arbeta eller vara lika social som jag tidigare varit. Därför använder jag mig mycket av den teknik som finns i telefonen för arbete, videosamtal och handling. För shopping går jag igenom på nätet vad jag söker. Genom att göra på detta sättet kan jag ägna den tid jag kan åka iväg till saker som stärker mig som möten, kongresser, fika, bio, shopping.


Stärkande förebilder
Det är viktigt att ha stärkande förebilder. Livet är som en bok med olika kapitel. Att drabbas av sjukdom/skada är för mig ett kapitel, inte en hel bok eller min identitet.Vi lever i en tid där vi ständigt är ansatta av att granskas på olika sätt. Många som jag möter beskriver att mitt sätt att hantera saker är inspirerande. Något som för andra kan vara provocerande.

En av mina förebilder är Gunhild Stordalen, mest känd som grundaren av organisationen Eat. För några år sedan diagnostiserades hon med diagnosen systemisk skleros, en bindvävssjukdom.

Hon har på ett föredömligt sätt beskrivit hur hon vill göra en skillnad, att rädda världen och en skillnad för sig själv att överleva en diagnos som är obotlig. För mig är hon en inspiration då även jag vill göra en skillnad. En skillnad för livskvaliteten när man har en obotlig sjukdom. En skillnad där jag kan leva som jag gjorde innan även om jag fått planera om mina aktiva delar i livet. Jag har funnit strategier där jag kan arbeta i mindre skala.


Min sysselsättning idag är att bidra till strukturella förändringar i den administration som sker mellan vård, myndigheter, arbetsgivare och försäkringsbolag. Administrationen är så omfattande att insatser försenas. Alla som drabbas av sjukdom eller skada som berör beslut om vård, ersättning och hjälpinsats ska enligt lag få hjälp inom tre månader.


Gunhild A Stordalen - Den stora bilden

Det här är historien om bondflickan som blev miljardärsfru, om läkaren som blev dödssjuk. Det är historien om att kämpa för att rädda världen samtidigt som man kämpar för att rädda sitt eget liv. Detta är historien om Gunhild Stordalen. År 2014 diagnostiserades Gunhild Stordalen med den obotliga sjukdomen systemisk skleros. Fram till dess hade hon trott att hon skulle ha ett helt liv på sig att göra skillnad, nu hade hon i värsta fall bara några år kvar att leva. Den stora bilden är Gunhild Stordalens egen berättelse om sin kamp för överlevnad och för en bättre värld.
Men boken är också en hyllning till livet. Och kärleken.


Allt gott, Nanda ?? via Assistent 

Gillar

Kommentarer