Träna rätt, ät dig mätt

Många som drabbas av sjukdom eller skada som innebär smärta, förkortad uthållighet eller blir uttröttade efter låg aktivitet behöver se över hur träningen kan läggas upp.


Jag har mött många som berättar om ett oräkneligt antal försök till att komma igång med någon form av träning.


Det måste finnas ett samband mellan din kapacitet, val av övningar och lämplig intensitet.



När jag fick hjälp med att se över min förmåga i förhållande till vad jag gjorde för träning så fanns det inget samband mellan träningsövningarna och min kapacitet.




Detta hade gjort att jag kunde träna lite i olika perioder. För att kunna träna regelbundet och känna nyttan med träningen var jag tvungen att tänka tre steg längre. Vilka vilka övningar jag gjorde, vilka tidsintervaller jag hade och hur jag äter innan och efter träning.

Jag hade inte fått lämpliga övningar till den kapacitet jag har. Tidsintervallerna var för långa och jag åt fel sorts mat vid fel tidpunkt.


Timing is everything.


Jag fick hjälp med att lägga upp ett matschema för veckorna och ett antal övningar där jag tränade två övningar åt gången set 2x4 istället för fyra övningar i set om 3x12. Jag började äta mellanmål för att kunna ha en stabilare blodsockernivå.

Nu har det gått några månader och jag märker en stor skillnad. Jag känner mig mer pigg och musklerna reagerar positivt efter en låg ansträngning. Genom att lägga träningen på rätt belastningsnivå kan jag undvika överbelastningsskador.

Jag tränar antigravity traning som innebär att jag hänger i en sele. Selen tar en stor del av all vikt och jag övar på balans och stabilitet i olika övningar.

För att få musklerna tillbaka i avslappnat läge går jag på massage. Jag får då även hjälp med att sträcka ut musklerna. Genom att sträcka ut musklerna kan jag undvika stretching och att lederna låser sig. 


Katastrofal vecka med kyla och snö.

Hunden somna och katten assisterar.


Väderkänsla


En gång i veckan gör jag en utvärdering av hur veckans träning gått. Denna vecka har det varit en hård vecka med mycket snö och blåst. Träningen har gått mindre bra. Fokus har varit att skonsamma stretchövningar.


Allt gott, Nanda ?? via Assistent 

Gillar

Kommentarer