Låt nacken få vila

Idag var jag på röntgen på nya Karolinska i Solna. Det har nu gått drygt tio år sedan jag blev opererad i nacken. Jag hade en förträngning i ryggmärgskanalen. Operationen gjordes för att stabilisera nacken och frigöra utrymme för ryggradens kotor. Eftersom ryggradens kotor saknar isoleringsmaterial (kollagen) blir trycket så stort att flera funktioner i kroppen påverkas. Operationen lyckades stoppa det eskalerande händelseförloppet. Däremot gick det inte att återställa uppkomna skador.

Nu är det då dags för en uppföljning för att se hur nacken och resten av ryggradens kotor ligger. Min förhoppning är att inte behöva göra ytterligare operationer.

Det går i viss mån att träna nacken och ryggen för att undvika försämring. Genom att träna rörelse, stabilitet och styrka så kan musklerna delvis kompensera bristen på bindväv till viss del.

Nedan finner du träningstips för den som önskar bättre rörelse, styrka och stabilitet i rygg och nacke.

Premiär för mig på nya Karolinska.


Träningstips


Här är en av de övningar som jag gör. Den ör bra för alla som önskar bättre styrka, stabilitet och få bättre rörlighet i nacke och rygg.


Från att ha blivit helt stel i nacken efter operationen har jag fått tillbaka rörelse, styrka och stabilitet i både nacken och hela bålen.

Allt gott, Nanda ?? via Assistent 

Gillar

Kommentarer