Anpassning

Under hösten har jag haft tre målsättningar. Träning, kost och bättre anpassning till vintertid. Jag planerar aktiv vila, aktivitet och träning. Det har blivit en enorm skillnad på det resultat som dessa förändringar lett till.

Den sällsynta bindvävssjukdom jag har innebär att överbelastning leder till att kroppen är skörare och blir snabbare uttröttad. Utmaningen ligger i att balansera aktiv vila, aktivitet och träning. Genom balans mellan dessa delar kan jag undvika skadlig belastning. Jag har fått hjälp med att ta fram strategier för hur jag kan hantera olija saker i vardagen.

Bolltäcke ger bättre återhämtning
För att kunna få bättre återhämtning har jag provat ett tyngdtäcke av bollar. Det är en vetenskapligt beprövad metod. Täcket gör att musklerna snabbare kommer ner i viloläge. Det täcke jag provar finns i tre viktklasser 5, 7, 10 och 12 kg. För det ändamål jag använder täcket ska tyngden på täcket motsvara runt 10% av användarens kroppsvikt. Det går att få ett täcke utskrivet av arbetsterapeut. Det går även att köpa tyngdtäcke både nya och begagnade. Att använda detta täcke har gjort att jag kan få balans mellan vila och träning.

Träning
Nu har äntligen min träningssele kommit. Jag håller på att få ett individuellt träningsprogram framtaget. Jag har påbörjat några övningar för att hitta rätt nivå. Jag kommer inleda med två övningar åt gången. Det är helt klart den roligaste träning jag gjort någon gång.

Kost
Jag har fått hjälp med att lägga om hur jag lägger upp kosten under dagen. Jag äter mellan 3-4 timmars mellanrum. Det gör att jag kan hålla en jämn blodsockernivå och orkar mer.



Det känns bra att ha fått en sådan positiv effekt av de anpassningar som gjorts. Jag kommer skriva mer om individuellt anpassat program och hur utvecklingen fortgår framöver.

Allt gott, Nanda ?? via Assistent 

Gillar

Kommentarer