Venedig

Postad i: Italien 2016

Hejsan!
Jag är ledsen att jag ej skrev någonting igår, men vi kom hem så sent och var så himla trött. Och det tar typ en timme att fixa ett inlägg då man ska redigera bilder, skriva och så är wifit riktigt segt så det tar väldigt lång tid för inläggen att laddas upp. Men nu är jag här igen!

Igår så kom vi till Venedig på eftermiddagen efter en hel dags bussfärd från Toscana. Vi bor på ett väldigt centralt hotell, som ligger längs med kanal Grande. Vi började gårdagen med att gå ut på stan och vi gick förbi Rialtobron, genom huvudgatan och ner mot Markusplatsen. Vi hade tråkigt nog väldigt otur med vädret igår, det spöregnadd, åskade, blixtrade och haglade... Men som tur var så hann vi åka gondol innan! Vi åkte från en gränd i stan för vi tyckte det var mysigare än att åka från Markusplatsen, då man annars har svårt att komma åt kanalerna i gränderna om man ej åker båt. Det var supermysigt verkligen, vi hade en hel båt för oss själva. Och gondolieren var riktigt rolig haha! Kunde inte låta bli att dra fram selfiepinnen ;-).

På kvällen åt vi en riktigt god middag vid Markusplatsen! Jag tog Ravioli med en supergod fyllning, och tiramisu till efterrätt. Efter maten så blev det lite jobbigt hehe... Det var mörkt ute och vi skulle försöka hitta hem vilket väl gick sådär... När vi frågade någon italienare om var på kartan vi befann oss så var det HELT på ANDRA SIDAN av staden än vad vi trodde haha, vi var helt lost! Vi hade alltså lyckats gå i motsatt riktning från hotellet (hoppas inte min jympalärare läser detta för jag visade inga orienteringskunskaper precis... ;).) Men det ser likadant ut överallt, vid varje kanal och varje gränd. Så det slutade med att vi fick hoppa på en svindyr båt :P. Det finns ju inga andra fordon än båt i Venedig, allt annat är förbjudet. Det är en stor skillnad från Rom som jag gillade, Vendig var så fridfullt!

Idag så har vi gått, gått och gått lite till. Vi gick ut redan 07.30 imorse (vi skippade utflykten med bussgruppen). Vi började med att gå in i Marcuskyrkan vilket väl inte var så jätteskoj, men kul att ha sett det. Vi såg även suckarnas bro, och så gick vi upp i kyrktornet som hade sjuuukt fin utsikt över hela staden! Sedan under dagen så käkade vi lunch vid Rialtobron, gick igenom alla stadsdelar i centrala Venedig, shoppade, satt på massa mysiga uteserveringar, såg Harrys bar där Ernest Hemmingway brukade hänga, såg suckarnas bro m.m!

Blev så glad, för Venedig hade ganska så många affärer! Handlade inte så mycket dock, men blev så nöjd över 2 stycken berlocker som föreställer en gondol och den andra en gondoliärhatt! Jag samlar ju på Thomas Saboberlocker från städer jag besöker till mitt armband och dessa var jättefina! Hehe vi har även moffat i oss mat som hästar (liksom alla andra dagar hihi)... Måste bara säga att Gelatoglass är sååå gott!! Har köpt hur många sådana som helst under tiden vi varit i Italien! Har gått och suktat efter dem så länge då alla italienska matsidor på instagram lägger ut massa bilder på sådana med någon fin bakgrund, och såklart var jag tvungen att göra det också hehe... Detta trodde jag inte innan vi åkte hit, men är så trött på pasta, särskilt Carbonnara, har ätit det i stort sätt varje dag sedan vi kom hit. ;). Så tog faktiskt hamburgare och pomfritt till middag ikväll (det kan ni ju skriva upp i intresseblocken haha) :).

På kvällen idag så hittade vi tro det eller ej hem bra! Men precis när vi kom till hotellet så mötte vi en del av pensionärsgänget från bussen som hade varit ute och ätit, och de skulle gå en runda så vi hände med ;). Har en sådan där app som ser hur långt man har gått, och idag har vi gått över 2 mil!!! Så nu ska jag, mina trötta ben och min mage som är full av Carbonnara sova!

Tyvärr fungerar det ej att skriva bildtext under varje bild, så här kommer alla bilder i ett svep:

Godnatt för idag! Imorgon är sista dagen i Italien, ska njuta av den till fullo! :)