Resa till rovdjursland

Min kära pappa och jag har varit på en resa igen. Denna gång var vi åter tillbaka i Finland och den finsk-ryska gränsen i Vartius. Det var lika kul som förra gången och spännande som bara den.

Pappa säger att han inte är klar där borta och jag håller med honom. Vi måste åka tillbaka igen, eftersom jag inte heller känner mig klar.

Vi valde för min skull att flyga en dag tidigare än beräknat till Helsingfors och sova på Scandic Hotel vid flugplatsen. Morgonen efter valde vi att flyga vidare mot Kajaani Airport, där vi blev upplockade i en minibuss av vår reseledare och en som jobbade på Wild Brown Bear där vi bodde under vår vistelse.

Det är så att man alltid blir upphämtad på flygplatsen tillsammans som ett gäng, alltså de som ska följa med och har tagit flyget dit. En av oss som var med hade tagit sin husbil och åkt dit en dag i förväg. Det gör ju ingenting, för han kunde sova i sin husbil när han inte hade något rum att bo i.

Fotad: 21/5. Här är en av björnungarna vi även såg i höstas, då vi var där. Född någon gång 2018.

På grund av min diagnos så ordnade pappa, så att han och jag fick samma rum som förra gången vi var där. Ett rum med egen dusch och toalett, annars brukar pappa få stå utanför dörren till omklädningsrummet när jag ska duscha, så att jag får vara ifred och ingen annan kan komma in samtidigt. Det här var mycket smidigare för oss båda.

Fotad: 18/5. Här är Baby Lumikki.

Den här gången var rökbastun varm den första morgonen vi kom från gömslet. Det är alltså så att reseledaren brukar se till att rökbastun är varm den tredje dagen för oss, men så var det inte den här gången. Det gör ingenting, det går bra ändå. Jag brukar ändå inte basta någonting.

Fotad: 21/5. Här är honan med ungarna som vi också såg i höstas, då vi var där. Ungarna är födda någon gång 2018.

Eftersom jag har varit till det där stället förut, så känner jag mig som hemma. Det är himla mysigt när man får en känsla av att ha hittat hem.

Det höll på att röjas i skogen bakom själva stället och skulle byggas nya platser för gäster att bo på, så att stället som nu är för gäster ska vara för de som jobbar och bor på anläggningen. Det ska även byggas nyare vinterbonade gömslen och så vidare. Det kommer bli toppen det där.

Vi satt i gömsle 5 nätter på olika ställen, för att spana på björn. Vi såg både björnar, honan med ungar som vi såg i höstas då vi var där, en järv, trutar, måsar, kråkor, änder, ekorre, gluttsnäppa, större hackspett osv. Det var väldigt mycket vit fågel, om man säger så.

Fotad: 18/5. Det här är Ragulin.

När man kommer resans första dag, så tar man med sig sina saker till sitt rum (det rummet man ska ha under vistelsen), sedan är det dags för middag, därefter gör man sig redo för att gå ut till gömslet och där är man till från ca klockan 17:00 - 07:00 på morgonen, innan man får gå tillbaka till stället där man ska äta frukost vid ca 08:00.

Frukost ca 08:00
Middag ca 16:00
Gå gemensamt ut i gömslet 17:00, efter middagen
Gå tillbaka till stället där man äter frukost ca 07:00

Fotad: 21/5. Den här lilla björnen såg vi i höstas också. Den hade inget namn, men jag föreslog att den kunde heta Lars efter min pappa. Det blev också så, till min stora lycka.

Varje kväll får man med sig en väska innehållande (beroende på om man sitter två i gömslet eller om man sitter ensam) varmt vatten i termos, kaffepulver, tepåsar, mjölk till kaffe/te, sockerbitar, müslibar, en liten yoghurt, en dubbel smörgås på franskbröd med någon skiva gurka, salladsblad, en skiva korv (liknande salami) och en skiva skinka, samt en flaska vatten.

Fotad: 19/5. Det här var första gången jag såg en gök. Annars brukar man bara höra och aldrig se den.

Vill man ha med sig något annat, så som godis, läsk, chips, nötter eller liknande att äta i gömslet, så får man ta med det själv om man vill ta med sig något annat än matsäcken man får från lodgen. Alkohol får man inte medtaga till gömslet. Det finns på själva lodgen att köpa godis, läsk osv, ifall man vill och inte tagit med sig eget eller vill köpa något annat. Det finns även myggstift, böcker, varma sockar mm att köpa där.

Fotad: 17/5. Det är inte första gången jag såg en gluttsnäppa utanför gömslet. Det gjorde jag första gången vi var där för några år sedan också.

Jag föreslog för reseledaren att en av björnarna kunde få namnet Lars efter min pappa. Det blev så också, eftersom jag ville det. Det var bara så att vi behövde hitta en björn som passade in på namnet. Den honan med ungar som vi såg i höstas har två vita ungar och en mörkare brun, det blev den bruna björnungen som fick namnet Lars. Vi vet ju inte om det är en hona eller hane, men det spelade ingen roll sa reseledaren. Den får i alla fall heta Lars.

Fotad: 17/5. Det här är en skrattmås.

Varje eftermiddag har man någonting som heter Workshop, då går man igenom lite vad man sett för djur första kvällen och lär sig skilja på björnarna som individer. Behöver man kameratips och instruktioner om sin kamera så kan man få det också. Det visas även hur man redigerar bilder i Adobe Lightroom.

Vill du läsa mer om resorna, så kan du göra det på rovdjursland.se

P.S Fler bilder kommer att komma framöver, när jag känner att jag orkar ta tag i redigering.