Long time, no see

Vardag, Utflykter och aktiviteter

Hejsan på er!

Jag har verkligen varit SÄMST på att uppdatera här senaste månaden men efter lite skäll av pappa och Malin ska jag försöka knåpa ihop nåt inlägg med lite updates.

Sedan vi hördes sist har jag hunnit med ganska mycket faktiskt!! Vi har haft International Day här på skolan, jag har gått på NBA match, firat Thanksgiving, varit med om Black Friday hysteri och idag besökte jag både DC:s Botaniska Trödgård och Holocaust museum.

International day var hur roligt som helst. Vi svenskar åkte till IKEA några dagar innan för att köpa lite svenskt godis och sånt vi äter och dricker under julen (pepparkakor, julmust och skumtomtar). Vi dekorerade vår del av det rum vi delade med schweizarna (bra att placera de två länderna alla blandar ihop i samma rum) och sedan hade vi en presentation för domarna som gick runt och andra elever och lärare som var intresserade. Vi avslutade presentationen med att dansa runt en liten julgran vi köpte på IKEA och när vi försökte förklara vad det vi sjöng betydde (prästens lilla kråka) såg de flesta ut som stora frågetecken, haha. Det här var ju en tävling men vi var verkligen chanslösa för vissa av länderna hade gått så mycket all in. Venezuela hade återskapat sin flagga i ballonger över en hel vägg och japan framförde en pjäs där karaktärerna var olika TV-spels figurer från Japan. Vann gjorde dock Chile men jag hann inte se deras presentation tyvärr.

Thanksgiving är ju verkligen något jag aldrig kommer fira hemma i Sverige så det kändes självklart att delta i middagen som anordnades på skolan. De serverade all möjlig mat som jag inte vet namnet på men jag åt supermycket och det var jättetrevligt att sitta och prata och äta god mat. Något annat positivt med Thanksgiving var att vi var lediga torsdag - söndag utan något prov att plugga till till måndagen.

Thanksgiving = Black Friday och vi tog det på fullaste allvar när vi åkte till ett mall 40 minuter från skolan och började shoppa vid 1 på natten. Vi jobbade oss igenom köpcentrumet under natten och kom tillbaka till campus vid 7. Det var bara att direkt gå och lägga sig och ställa klockan på 12 för att hinna gå och äta brunch innan den stängde. Jag spenderade resten av dagen med att sova lite till och sen bara slökolla serier på datorn. Var helt slut hela dagen men det var kanske inte så konstigt.

IDAG är det första advent och vi åkte in till DC för att besöka en botanisk trädgård och the Holocaust museum. Lyckades fota en hel del inne i trädgården där de hade en jättecool utställning där de hade återskapat kända byggnader och monument i DC i naturligt material och så var det jultema. Jag laddar upp de bilderna i ett eget inlägg så fort som möjligt. Efter att ha strosat omkring där någon timme gick vi mot the Holocaust museum som varit ett av de museum jag verkligen velat besöka här i DC. Det var riktigt tungt att gå omkring och läsa om förintelsen och vad dessa stackars människor blev utsatta för. Det blir alltid extra starkt när man får se och höra från de överlevande hur de blev slussade i trånga tåg till koncentrationsläger där de jobbade ihjäl sig eller blev ihjälgasade. Efter tre timmar där inne kände jag hur huvudvärken kom sig smygandes och hur låg jag kände mig efter alla intryck.

På ett fönster utanför museet stod texten "The next time you witness hatred, the next time you see injustice, the next time you hear about genocide: think about what you saw". Det tycker jag alla kan behöva minnas ibland. Vad nationalism, facism och hat mot andra människor har lett till. Vi vet var det tog oss en gång i tiden, let's all agree on not going there again.

Nu har jag precis ätit middag och ska plugga lite innan vi ska ha lite adventsfika (vi var på IKEA igår och handlade glögg och mer skumtomtar). Sen är det bara att gå och lägga mig så jag är utvilad inför morgondagens morgonlektioner och prov.

Ska försöka uppdatera lite mer fekvent men antingen händer det inte så mycket intressant eller så händer det så mycket att jag knappt har tid eller ork för att skriva ett hyfsat välorganiserat inlägg. Det är lite upp och ner, haha.

Hoppas ni haft en fin första advent och snälla ÄT lite lussebullar och drick lite julmust åt mig också!!