Uppföljning på Zalandos prisbluff

Historien fortsätter....

(Läs gärna början på allting i mitt första inlägg: Zalandos prisbluff .)

Kontaktade zalando igår och gjorde dem uppmärksamma på att det de skrivit på sin hemsida inte stämmer. Jag blev förvånad när jag snabbt fick ett svar där de bad om bilder på tröjan och prislappen, skickade lika snabbt in de bilder de bad om. Mailkontakten med zalandos kundtjänst har fortsatt idag, hela dagen.... Sammanfattningsvis kommer jag inte beställa från zalando igen, är väldigt besviken över hur de skött allt.

Som svar fick jag först följande mail:

Rent skitsnack att varken priset eller namnet på tröjan var alltså fel på deras hemsida. Jag undrar om de ens tagit sig tid här att kontrollera sina uppgifter, mailet från dem känns som ett "det är måndag jag orkar inte jobba" svar, blev väldigt besviken och arg. 10 % rabatt på nästa köp känns dessutom som en ren förolämpning. Om det är någon som vill använda koden så är ni välkomna att ta den, blir inget mer shoppande på zalando för mig. Mailkonversationen fortsatte:

Inga svar mina frågor om tröjan jag fått verkligen är en Madeleine tröja eller ej.

Länk till tröjan på twist and tango: http://twisttango.com/madeleine-turtleneck-grey-melange

och länk till zalando: https://www.zalando.se/twist-tango-madlene-stickad-troeja-grey-tw121i010-c11.html

om ni själva vill jämföra tröjorna.

Fortfarande så vill de inte ge mig någon förklaring, eftersom jag är 99 % säker på att de skrivit fel namn och satt ett oskäligt högt pris så vill jag ha en förklaring. Därmed fortsatte mailskickandet:

Skickade även ett mail till Twist and Tango och fråga om de hade en tröja som hette Madlene och om den i så fall var exclusive för zalando eftersom den inte gick att hitta någon annanstans. Innan zalando hann svara på mitt mail ovanför hade jag fått svar från Twist and Tango och mailade därför zalando igen.

Då ändrar kundtjänst helt sig helt plötsligt:

Trots att de i sitt första svar sagt att de har RÄTT NAMN och RÄTT PRIS på sin hemsida säger de helt plötsligt i detta mail att det inte stämmer? Här var det i alla fall skönt att få ett erkännande, även om de fortfarande inte erbjuder någon betydande kompensation.

Efter det här skickade jag bara ett mail till, som jag inte fått svar på.

Tog rådet från en kommentar från förra inlägget om denna zalando historia och mailade även konsumentvägledningen men det finns i princip inget jag kan göra, förutom att skicka tillbaka tröjan. Jag gillar tröjan, det jag inte gillar är att känna mig lurad och sen zalandos bemötande. Jag vill just nu aldrig handla där igen, därför vill jag heller inte lämna tillbaka tröjan. Eftersom jag betalade en del av priset med presentkort så betyder det bara att jag kommer behöva beställa något annat om jag skickar tillbaka tröjan. Detta eftersom man inte får tillbaka presentkortet om man returnerar utan man får det "tillgodo" på sitt konto.

Om det är någon som undrar så har de ännu inte ändrat på priset, eller namnet, på tröjan i deras webshop. Jag tycker det är ett allvarligt misstag de gjort men zalando verkar ta väldigt lätt på det.

  • Övrigt

Gillar

Kommentarer

Homewithdesign
Homewithdesign,
För mig tog det jätte lång tid att få rätt i en tvist med Dustin men du har rätt som konsument i detta fall och väldigt tydligt beskrivit felet.
Fortsätt att kämpa !
nouw.com/homewithdesign
Ms_Spara
Ms_Spara,
Känner inte riktigt att jag har något fall här 😟 Zalando har sålt tröjan för 2985 kr, så man kan inte anklaga dem för att sätta ett "falskt" pris för att sedan direkt sänka och få det att se ut som en jättesänkning trots att det inte är det. Återförsäljare får sätta egna priser, så på det sättet har zalando inte gjort något fel.

Däremot tycker jag det är kasst av dem att ge tröjan ett annat namn och ett nästan 1000 kr högre pris. Riktigt dålig kundbemötande tycker jag även att de har.

Tack för peppen 😊 Skönt att du lyckades få rätt i ditt fall!
nouw.com/ms_spara
survivan
survivan,
Ge dem vad de tål 💪👏👏
nouw.com/survivan
Ms_Spara
Ms_Spara,
Har gjort mitt bästa men de måste ha stora "jag bryr mig inte"-sköldar för jag verkar inte ha påverkat dem ett smack 😋

Släpper nog det här men det är många, både här och muntligt, som fått höra historien och fått en annan bild av zalando.
nouw.com/ms_spara
kittiestockholm
kittiestockholm,
Ush vilken joke !!! Gå girl !! Vi är på din sida
nouw.com/kittiestockholm
Ms_Spara
Ms_Spara,
Ja, verkligen! Tack så mycket 😃 tyvärr verkar de helt immuna mot allt jag skrivit. Eller, de verkar snarare helt likgiltiga mot sina kunder.... De har fortfarande inte ändrat varken pris eller namn på tröjan, och folk fortsätter köpa den till vad de tror är 30 % rabatt men i verkligheten är dyrare än det riktiga priset. Zalando vill heller inte publicera min kommentar av tröjan på deras webshop, försökte varna andra men zalando verkar hellre vilja håva in några extra kronor än att värna om sina kunder.
nouw.com/ms_spara
survivan
survivan,
http://nouw.com/survivan/affarernas-prisbluffar-bor-synas-i-somma-28042507?cache=695564878
nouw.com/survivan
Ms_Spara
Ms_Spara,
Camilla
,
Trist att du känner dig lurad. Och jätte konstigt att de stavat namnet annorlunda. Men hade du gjort research först så hade det aldrig hänt. Man ska alltid jämföra priser innan man köper något. För det finns alltid någon som säljer den billigare. Jag trodde ni gratis letare hade koll på sådant. Och tyvärr har de väl ingen skyldighet att ge dig kompensation när de har rätt att sätta vilket pris de vill. Kolla bara på xxl där de säljer mkt utgågna varor. Många tror säkert att de gör klipp när det står 400kr på en vara och typ (800kr) i parentes. För att när den såldes i andra butiker så kostade den 800kr. Men har den utgått så har man ju inget att jämföra med. Mee det sagt så kunde zalando iallafall gett dig bättre svar från början och sen gått in och stavat namnet rätt. Med tanke på att sånt sprids snabbt i media idag.
Ms_Spara
Ms_Spara,
Precis som jag skrev i mitt första inlägg (det här är en uppföljning) så gjorde jag en sökning innan. Eftersom de hade stavat namnet fel så fick jag ingen träff. Om jag hade letat mer noggrant så hade jag hittat tröjan ändå, men det fanns ingen anledning att misstänka att tröjan hade ett annat namn och därmed behövde "letas" efter.

Hela den här händelsen visar för mig vilket dåligt kundbemötande zalando har. Att de dessutom fortfarande inte har ändrat namnet och priset på tröjan är riktigt dåligt. Jag hade även absolut varit nöjd (utan vidare kompensation) om de gått bra svar från början och ändrat direkt. Det var det jag förväntade mig. Eftersom de inte gjorde det så tycker jag de borde erbjudit något bättre än 10 % rabatt på nästa köp som plåster på såren.
nouw.com/ms_spara
Camilla
,
Sorry det hade jag missat. (Att läsa första inlägget) . Dålig service iallafall. De borde veta bättre med tanke på hur snabbt allt sprids idag. Kör man via messenger istället för mejl brukar företag vara väldigt snabba på att svara. För har man messenger har man Facebook och där når man ut till många
Marielle
,
Ett klart fall för Plus på svt.
Ms_Spara
Ms_Spara,
Man kan alltid drömma 👍 Falsk marknadsföring borde det iaf vara eftersom de skrivit ett annat namn på tröjan vilket gör det svårt att jämföra pris mellan återförsäljare.
nouw.com/ms_spara
sparsessan
sparsessan,
Precis hittat din blogg = en ny att följa 😊.
nouw.com/sparsessan
Ms_Spara
Ms_Spara,
Kul! Välkommen 😃
nouw.com/ms_spara
sparsessan
sparsessan,
Trist med bemötandet från Zalando 😟
nouw.com/sparsessan